G Gsoul skrev:
Då har jag alltså fått en offert

Så är det ju men nu sade alltså anläggaren själv (när de väl satte igång) att:
1 - Vi behöver inte lägga så mycket grus som vi planerade
2 - Vi behöver inte lägga markduk (eller tid på att lägga den) då grunden var så pass bra

Ok sade jag ju självklart. Jag tänker ju inte tvinga honom till det bara för att det står med i offerten utan utgår ifrån hans kompetens men tänker samtidigt att det borde också förändra slutfakturan om han tar bort arbetsmoment. Inte bara öka på hans marginaler?
Om det stod inklusive markduk på offerten ska det dras av.
Om det stod "fixa uppfarten" eller vad det nu var du skulle fixa så ska det inte dras av.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan vi inte prata om trådens ämne istället? Tycker du det är rimligt att det som hänt TS ska ingå i fast pris?
Gärna! Men jag får frågor riktade mot mig som jag besvarar, jag ställer dem inte till mig själv.

Jag har redan svarat att jag tror inte TS kan göra något åt saken i detta ärende annat än att inte anlita dem igen. Firman har inte agerat helt orimligt och kommer sannolikt inte ändra sig och TS har inget att göra när så är fallet. Det här är följd av fast pris, men baksidan för firman är att de inte får göra mer jobb mot TS som det verkar nu heller så de drabbas också av negativt av sitt agerande.

Istället för två vinnare om firman gjort annorlunda så kan vi nu se båda som förlorare tyvärr.

• Gilla
Norrlandet och 2 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Gärna! Men jag får frågor riktade mot mig som jag besvarar, jag ställer dem inte till mig själv.

Jag har redan svarat att jag tror inte TS kan göra något åt saken i detta ärende annat än att inte anlita dem igen. Firman har inte agerat helt orimligt och kommer sannolikt inte ändra sig och TS har inget att göra när så är fallet. Det här är följd av fast pris, men baksidan för firman är att de inte får göra mer jobb mot TS som det verkar nu heller så de drabbas också av negativt av sitt agerande.

Istället för två vinnare om firman gjort annorlunda så kan vi nu se båda som förlorare tyvärr.
Jag tycker inte det går att säga utan att se vad som är avtalat.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Hemingway Hemingway skrev:

Riktigt så enkelt är det inte. TS har sannolikt inte hela bilden av hur mycket tid jobbet tagit.
Fast pris innebär att entrepenören tar till marginaler för att även det värsta scenariot skall gå ihop ekonomiskt. Vissa jobb går riktigt bra och ger en bra marginal, andra jobb går sämre, men totalt går det ihop.

Att sedan en kund som inte har hela kostnadsbilden klar för sig klagar på att ett fast pris jobb gick för bra så blir det lite märkligt.

Har man fast pris så tar entrepenören risken, har man löpande räkning så tar uppdragsgivaren risken.

Man kan liksom inte mixa de båda modellerna.

Noterar att ts i stort sett inte får medhåll från någon, förutom en - och den personen får markering för bästa svar… känns inte som att ts är speciellt öppen för det vi skriver. 😊

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För att dra den obligatoriska bilanalogin är det som att få ett fast pris på byte av 4 däck, men när man hämtar bilen får man veta att bakdäcken var så fräscha att de inte behövde bytas.
Du får i så fall väga in att däckfirman först tittar på dina 4 däck, gör bedömningen att alla 4 måste bytas, ger dig ett fast pris på byte av 4 däck men när jobbet väl utförs tycker han att han inte behöver byta 2 av dina däck men tar fortfarande betalt för byte av 4 däck eftersom det var avtalat.

Om du menar så, så Ja.

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att sedan en kund som inte har hela kostnadsbilden klar för sig klagar på att ett jobb gick för bra så blir det lite märkligt.
Märkligast av allt, tycker jag, är varför firman överhuvudtaget redovisar antalet timmar, om det nu är ett normalt fastprisavtal. Har jag missat något eller finns det omständigheter som inte riktigt framgår?

• Gilla
nuco och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. TS har sannolikt inte hela bilden av hur mycket tid jobbet tagit.
Fast pris innebär att entrepenören tar till marginaler för att även det värsta svcenariot skall gå ihop ekonomiskt. Vissa jobb går riktigt bra och ger en bra marginal, andra jobb går sämre, men totalt går det ihop.

Att sedan en kund som inte har hela kostnadsbilden klar för sig klagar på att ett jobb gick för bra så blir det lite märkligt.

Har man fast pris så tar entrepenören risken, har man löpande räkning så tar uppdragsgivaren risken.

Man kan liksom inte mixa de båda modellerna.

Noterar att ts i stort sett inte får medhåll med någon, förutom en - och den personen får markering för bästa svar… känns inte som att ts är speciellt öppen för det vi skriver. 😊
Nu fick du också en like så blir alla glada :)
"Bästa svaret" fick han för att han satte ord på precis det jag tänker.

Jag skrev inte här för att få råd om att stämma anläggaren eller nåt, jag tycker bara det är ett märkligt förfarande. Jag förstår absolut att saker kan förändras och därmed kostnaden åt båda håll.
Men fast pris eller ej tycker jag fortfarande att det är ett märkligt sätt att bedriva affärer på om man offererar ett arbete med x antal moment i förväg, när man själv har varit på plats och inspekterat allt, och sen när man väl sätter spaden i marken ändrar uppfattning och tycker att några moment är onödiga.
Utan att förändra slutfakturan.

Jag förstår självklart att allt jobb inte görs på tomten, självklart ska de resa till och från och annat. Men jag är heller inte dummare än att jag förstår att det blev en hel del arbetstimmar som försvann iom att man inte behövde lägga markduk och 2 ton grus.
De timmarna förvandlades då lägligt till "restid".

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
ger dig ett fast pris på byte av 4 däck
G Gsoul skrev:
att han inte behöver byta 2 av dina däck
Men då har de levererat något helt annat än avtalat, typ hälften. Naturligtvis inte alls jämförbart.

• Gilla
Offroad och 4 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:

Jag skrev inte här för att få råd om att stämma anläggaren eller nåt, jag tycker bara det är ett märkligt förfarande. Jag förstår absolut att saker kan förändras och därmed kostnaden åt båda håll.
Men fast pris eller ej tycker jag fortfarande att det är ett märkligt sätt att bedriva affärer på om man offererar ett arbete med x antal moment i förväg, när man själv har varit på plats och inspekterat allt, och sen när man väl sätter spaden i marken ändrar uppfattning och tycker att några moment är onödiga.

Jag förstår självklart att allt jobb inte görs på tomten, självklart ska de resa till och från och annat. Men jag är heller inte dummare än att jag förstår att det blev en hel del arbetstimmar som försvann iom att man inte behövde lägga markduk och 2 ton grus.
Vi återkommer hela tiden till

Vad är avtalat?

Du verkar inte vilja dela med dig av det.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
G Gsoul skrev:
Fick mer än en, du kan ju reflektera över vad det beror på…
G Gsoul skrev:
Nej, snarare för att han tänkte som du.
G Gsoul skrev:
Och du har fått det förklarat för dig på många sätt. Föreslår att du i fortsättningen lägger ut jobb på löpande räkning så tar du hela risken själv istället. Nu betalade du för att entrepenören tog risken.
G Gsoul skrev:
Du tycker det ja. Du får väl förkovra dig i vad ett fastprisavtal är för något.
G Gsoul skrev:
Vilket inte är din business eftersom ni enligt dig hade fastprisavtal. Du hade inte gnällt om massor med problem och merarbete hade uppstått. Då hade du sagt ”vi har ju fast pris”…

• Gilla
Masonite och 3 till
  • Laddar…
Vi återkommer hela tiden till

Vad är avtalat?

Du verkar inte vilja dela med dig av det.
Sådär. Om jag har missat något, upplys mig gärna.

• Offert för projekt om att anlägga uppfart, inklusive arbete, material och transport med totalt belopp på 96 375 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura för projektet "Anläggning uppfart" med detaljerad kostnadsredovisning inklusive arbetstimmar, materialkostnader och därtill hörande avgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:

Och du har fått det förklarat för dig på många sätt. Föreslår att du i fortsättningen lägger ut jobb på löpande räkning så tar du hela risken själv istället. Nu betalade du för att entrepenören tog risken.

Vilket inte är din business eftersom ni enligt dig hade fastprisavtal. Du hade inte gnällt om massor med problem och merarbete hade uppstått. Då hade du sagt ”vi har ju fast pri
Nissens Nissens skrev:

Vilket inte är din business eftersom ni enligt dig hade fastprisavtal. Du hade inte gnällt om massor med problem och merarbete hade uppstått. Då hade du sagt ”vi har ju fast pris”…
Chilla Nissens, jag får lite facebook-vibbar av dina upphetsade svar. Är inte här för att tjafsa eller gnälla, jag var bara lite undrande över något jag inte råkat ut för tidigare.
Men som svar på din sista fråga så nej, jag hade inte gnällt på en högre kostnad för händelser som inte gick att förutse vid projektering. Döm inte mig efter dig själv.
Det är också anledningen till att jag ställde frågan här. Om man bara är ärlig och förklarar vad som har hänt så har jag inga problem med det. I detta fall undviker han mig nu och (vad det känns som) inväntar bara förfallodag på fakturan.
Men släpp detta, jag är klar.

• Gilla
Arvid Klint
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag tycker inte du ska betala för markduk om det inte använts.

• Gilla
Gsoul
  • Laddar…
R
G Gsoul skrev:
Men är det bara jag som uppfattar denna offert som en uppskattning av tid och material som dom sedan har justerat i fakturan?
Men TS säger att timmarna är ungefär hälften i verkligheten mot vad som fakturerats!
Ja denna offert som ni har som avtalsgrund kan tolkas som löpande med en uppskattning av timmar och material..
Men jag kanske missar något🤔

• Gilla
JustDoIt och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker inte du ska betala för markduk om det inte använts.
På fakturan är det ju gjort avdrag eftersom arbetet gjordes utan markduk. Storleken på detta avdrag kan jag inte uttala mig om.

• Gilla
Huaooja och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.