107 463 läst · 292 svar
107k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
Jag är elektriker och driver eget företag i Stockholm.
Det där är listpriser plus påslag, mao helt orimligt. Även om du delar allt med hälften är det fortfarande väldigt dyrt.
Det där är listpriser plus påslag, mao helt orimligt. Även om du delar allt med hälften är det fortfarande väldigt dyrt.
Tack för inlägg och synpunkter. Förstår att jag inte är ensam om att bli drabbad av liknande. Elektrikern skulle återkomma idag men blir nog efter helgen.
Då får jag lite tid på mig att kolla upp och fundera hur jag ska göra..
Då får jag lite tid på mig att kolla upp och fundera hur jag ska göra..
BESTRID FAKTURAN och be dom där jävla ockrarna om deras orginalfaktura från deras leverantör. Det har du rätt till som kund/konsument. 10-15% påslag är helt ok. Detta är påslag på över 100%.R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Ahlsells listpriser är ju som bekant bara till för att blåsa privatkunder, precis som i detta fallet. En stor elfirma betalar aldrig listpris på Ahlsell, ingen som har kontor där gör det. Rabatten startar på typ 30 % bara man öppnar ett företagskonto och sen är det fritt fram att blåsa sina kunder genom att fakturera Ahlsells + 15%. Ocker och bedrägeri är vad det är.L Lutte skrev:
Tja ... jag är kanske inte förvånad när marknaden är fri och köparna är i underläge. Finns det en balans mellan köpare och säljare så brukar sådana påhitt (som du redovisar) försvinna efter ett tag.
En gång i tiden så stod det 'frikörar-taxi' utanför Arlanda och plockade in turister och tog så mycket betalt de bara kunde. En resa som en normal taxi tog 495kr för kostade helt plötsligt 1400kr ... eller 2100kr. Turisterna trodde de var standardpriser på taxi och frågade inte om priset (eller prismodellen) i förväg. Väl framme på destinationen blev de paffa och betalade. De som lyckades lura turisterna tjänade massor med de drog hela branschen i smutsen. Den som en gång gått på misstaget att sätta sig i en taxi och blivit skinnad gjorde inte om det ... men de som inte visste om att det skedde fortsatte bli lurade.
Tyvärr samma med en del hantverkare. De tar chansen, räknar med att beställaren är 'turist' och litar på hantverkaren, beställaren blir nästan polare med hantverkaren, avtalet går kanske "det löser vi", hantverkaren lägger på en liten liten marginal på ett helt virtuellt listpris men får varan till ett helt annat pris (kraftigt rabatterat). Det hela bygger på att beställaren inte har förmågan och/eller viljan att kräva hur prismodellen ser ut och därmed inte kan reagera i förväg (utan bara i efterhand). Med byxorna nere är det inte kul att ta diskussionen - och oskicket får fortsätta. Tyvärr drar det ner hederliga hantverkare i smutsen ...
En gång i tiden så stod det 'frikörar-taxi' utanför Arlanda och plockade in turister och tog så mycket betalt de bara kunde. En resa som en normal taxi tog 495kr för kostade helt plötsligt 1400kr ... eller 2100kr. Turisterna trodde de var standardpriser på taxi och frågade inte om priset (eller prismodellen) i förväg. Väl framme på destinationen blev de paffa och betalade. De som lyckades lura turisterna tjänade massor med de drog hela branschen i smutsen. Den som en gång gått på misstaget att sätta sig i en taxi och blivit skinnad gjorde inte om det ... men de som inte visste om att det skedde fortsatte bli lurade.
Tyvärr samma med en del hantverkare. De tar chansen, räknar med att beställaren är 'turist' och litar på hantverkaren, beställaren blir nästan polare med hantverkaren, avtalet går kanske "det löser vi", hantverkaren lägger på en liten liten marginal på ett helt virtuellt listpris men får varan till ett helt annat pris (kraftigt rabatterat). Det hela bygger på att beställaren inte har förmågan och/eller viljan att kräva hur prismodellen ser ut och därmed inte kan reagera i förväg (utan bara i efterhand). Med byxorna nere är det inte kul att ta diskussionen - och oskicket får fortsätta. Tyvärr drar det ner hederliga hantverkare i smutsen ...
iidiotdebitering av materiel, en enkel fråga i stället för att acceptera grossistmaffiafasoner. Varför kan jag som kund köpa elmtrl mkt billigare på vilken byggmarknad som helst jämfört med vad ni debiterar, borde ni som företag inte ha bättre priser i stället för mycket sämre ?????R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Du får dåliga och direkt felaktiga råd skulle jag påstå.R Richie76 skrev:
Om du inte avtalat ett pris skall du betala det som inte är oskäligt. Det finns rättsfall som kommit fram till att listpriser är helt ok. Vad man kan hitta för priser i olika butiker är egentligen inte så intressant man kan tro ur ett juridiskt perspektiv.
Strikt juridiskt är dina möjligheter till framgång betydligt sämre än man kanske vill tro.
Det sagt så brukar sånt här sällan bli rättsfall av sånt här. Ingen vinner på det. Så jag tror att en en diskussion kan få dig dit du vill. Erbjud dig att betala för tiden och säg att du tittat på priserna online för aktuella produkter och erbjud dig att betala det + ett påslag.
Men kom ihåg att diskussionen har mer att vinna på bra samtal än att tro att tro du skulle ha garanterad framgång i att priserna är oskäliga.
Sedan kan du naturligtvis göra som någon föreslog och hålla inne den del av betalning som du anser överstiger det skäliga. Många bolag väljer att inte driva in skulder av den typen, Men om de väljer att göra det kan det bli dyrt och komplicerat för dig om du förlorar.tvisten.
Kommer du inte fram till bra resultat när du pratar med leverantören så rekommenderar jag ett samtal med din konsumentvägledare. De har oftast bra koll på juridiken och är gratis.
Var hittar du det rättsfallet? Vad jag vet har alla liknande fall slutat i förlikning innan det kommer till rätten.B BrunoS skrev:Du får dåliga och direkt felaktiga råd skulle jag påstå.
Om du inte avtalat ett pris skall du betala det som inte är oskäligt. Det finns rättsfall som kommit fram till att listpriser är helt ok. Vad man kan hitta för priser i olika butiker är egentligen inte så intressant man kan tro ur ett juridiskt perspektiv.
Strikt juridiskt är dina möjligheter till framgång betydligt sämre än man kanske vill tro.
Det sagt så brukar sånt här sällan bli rättsfall av sånt här. Ingen vinner på det. Så jag tror att en en diskussion kan få dig dit du vill. Erbjud dig att betala för tiden och säg att du tittat på priserna online för aktuella produkter och erbjud dig att betala det + ett påslag.
Men kom ihåg att diskussionen har mer att vinna på bra samtal än att tro att tro du skulle ha garanterad framgång i att priserna är oskäliga.
Sedan kan du naturligtvis göra som någon föreslog och hålla inne den del av betalning som du anser överstiger det skäliga. Många bolag väljer att inte driva in skulder av den typen, Men om de väljer att göra det kan det bli dyrt och komplicerat för dig om du förlorar.tvisten.
Kommer du inte fram till bra resultat när du pratar med leverantören så rekommenderar jag ett samtal med din konsumentvägledare. De har oftast bra koll på juridiken och är gratis.
Jag hade elektriker som drog om elen i köket pga köksbyte för ett år sedan. Har tyvärr inte fakturan, men kan ned säkerhet säga att så mycket kostade inte dosor, väggurtag och strömställare.R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Som så ofta är hantverkarnas påslag på materialpriser totalt orimliga och inget som går att försvara öht. Jag kontrollerade priset på Spot IT multi i ditt exempel. Artikelnumret är från Ahlsell, och med min rabatt via LRF så kostar spoten 2235kr ex moms. Låt säga att elektrikern (mot förmodan) betalar så mycket så borde du faktureras 2235kr ex moms + 12% hanteringspåslag = 2503kr + moms. Allt annat är lurendrejeri.