107 461 läst · 292 svar
107k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
Det räcker med att du tittar in hos ARN för att få en indikation på hur frågan betraktas: Tvist om materialpåslag – firman fick rätt - VVS-Forum (vvsforum.se)D Daniel 109 skrev:
Fundera själv över rimligheten att kanske tusentals rättsfall alltid skulle landat i förlikningar? Självklart finns det fall som gått hela vägen.
Har en vän som jobbar på en stor elfirma och jag har fått ta del av deras rabatter när jag handlat elmaterial. Skulle vilja påstå att allt förutom flexslang va billigare genom bolagets rabatter än elbutik.se (de köper allt via Ahlsells). Så är det en större firma så är ju detta ett skämt. Håller med alla andra, ifrågasätt priserna!
Skulle tro att de "drar en rövare" helt enkelt. Testar om kunden hör till den inte alltför ovanliga kategori som bara betalar och ser glada ut oavsett vad som står på fakturan. De där priserna lurar ingen som är lite om sig och kring sig, så ingen idé att anstränga sig för att dölja det.M Mortsken skrev:
Inte nödvändigtvis. Om det omtvistade beloppet är mindre än ett halvt prisbasbelopp (d.v.s. max ca. 21kSEK) går det som småmål i tingsrätten, och var och en står i princip för sina egna rättegångskostnader, oavsett utfall.B BrunoS skrev:
R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Den spotten ger jag 1650 kr + moms för på Ahlsell och då har jag ingen monster rabatt
Bruttopris på Spot IT Multi artikel 7701144 på Ahlsell är 3970kr ex moms.
Är detta dina priser inkl moms som du ska betala?
Du hänvisade till rättsfall. Har du något sådant?B BrunoS skrev:Det räcker med att du tittar in hos ARN för att få en indikation på hur frågan betraktas: Tvist om materialpåslag – firman fick rätt - VVS-Forum (vvsforum.se)
Fundera själv över rimligheten att kanske tusentals rättsfall alltid skulle landat i förlikningar? Självklart finns det fall som gått hela vägen.
Det ARN fallet är ett dåligt exempel. Kunden plockade tex inte fram priser på samma produkter. Dessutom uppfattade jag inte att det handlade om påslag i den här nivån. ARN är dessutom ingen rättslig instans.
Åter igen. Var är rättsfallen du hänvisade till.
Jag jämför med mina priser hos Solar (liten firma, inga stora rabatter).
Solar har liksom Ahlsell listpriser som kan visas mot kund, redan de är ockerpriser.
Du verkar ha fått listpriser + påslag på knappt 20%.
Helt uppåt väggarna.
Här har du mina inköpspriser för de största posterna:
7701144 Spot, listpris 3080 ex moms, inköp 1900 ex moms.
1414450 Flexrör 16mm FK 5G1,5 / listpris 5825 ex moms per 100m / inköp 2441 ex moms per 100m.
1414471 Flexrör 16 FQ 3G1,5 HF / listpris 4194 ex moms per 100m / inköp1757 ex moms per 100m.
Ocker är ett brott.
”Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Solar har liksom Ahlsell listpriser som kan visas mot kund, redan de är ockerpriser.
Du verkar ha fått listpriser + påslag på knappt 20%.
Helt uppåt väggarna.
Här har du mina inköpspriser för de största posterna:
7701144 Spot, listpris 3080 ex moms, inköp 1900 ex moms.
1414450 Flexrör 16mm FK 5G1,5 / listpris 5825 ex moms per 100m / inköp 2441 ex moms per 100m.
1414471 Flexrör 16 FQ 3G1,5 HF / listpris 4194 ex moms per 100m / inköp1757 ex moms per 100m.
Ocker är ett brott.
”Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Fantastisk dyrt. Vad tog de för jobbet?R Richie76 skrev:Hej på er!
Hej!
Alltid tråkig läsning när parterna inte är nöjda med arbetet och/eller affären. Fråga ansvarig på firman om hen tycker fakturan är skälig (baserat på de faktaunderlag som du har) och om hen skulle acceptera densamma som privatperson. Som ”fattig eller rik” är känslan att känna sig lurad densamma.
Lycka till med att få er båda att vara nöjda.
Alltid tråkig läsning när parterna inte är nöjda med arbetet och/eller affären. Fråga ansvarig på firman om hen tycker fakturan är skälig (baserat på de faktaunderlag som du har) och om hen skulle acceptera densamma som privatperson. Som ”fattig eller rik” är känslan att känna sig lurad densamma.
Lycka till med att få er båda att vara nöjda.
Listpris plus 15 % ger goda slantar. Bättre att sälja några pallar med saft än att debitera timmar.
Om man köper saften på Willys så blir det ännu bättre kassaflöde - men då får man ju inte gratis Ahlsell-frukost.
Om man köper saften på Willys så blir det ännu bättre kassaflöde - men då får man ju inte gratis Ahlsell-frukost.
Tyvärr så har Din elektriker använt Ahlsells prislista rakt av. Inga rabatter! Det är nästan kriminellt då han har minst 65% rabatt på riktpriset.R Richie76 skrev:Hej på er!
Grundlurad.
En 7w spot kostar 300-400 kr i inköp för elfirman. En A dosa kostar ca 30 kronor. Plus moms. Dom har fakturerat dig enligt butiksprislistan. Allt e jättedyrt.
Rimligt pslag på netto till privatkund e a 30% för att täcka omkostnader och vinst.
// Peter
En 7w spot kostar 300-400 kr i inköp för elfirman. En A dosa kostar ca 30 kronor. Plus moms. Dom har fakturerat dig enligt butiksprislistan. Allt e jättedyrt.
Rimligt pslag på netto till privatkund e a 30% för att täcka omkostnader och vinst.
// Peter
Inte blåögt. Mänskligt.R Richie76 skrev:
Tyvärr ser vissa branscher ut som de gör. Med stöd av att man helt enkelt inte får konkurrera med egen arbetskraft utan behörighet. Dessutom ganska knappt förhandlingsutrymme. Förstår din reaktion när du får en räkning som denna. Hoppas hela branschen rätar upp sig… men det krävs nog isf mer konkurrens/arbetsbrist.