Hide a light lampan kostar 3970 ex moms på ahsell som listpris så du har fått listpris plus nästan 15% påslag typ 14,7%

Dock är lampan dyr även med våra rabatter, betalar 1496 ex moms för den o då handlar vi mycket på ahlsell

Så tippar att du har fått listpris plus 15% istället för netto plus 15

• Gilla
kallholmen och 12 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hide a light lampan kostar 3970 ex moms på ahsell som listpris så du har fått listpris plus nästan 15% påslag typ 14,7%

Dock är lampan dyr även med våra rabatter, betalar 1496 ex moms för den o då handlar vi mycket på ahlsell

Så tippar att du har fått listpris plus 15% istället för netto plus 15
Precis,fakturan måste blivit fel uträknad på nått vis.

• Gilla
Qariella och 5 till
  • Laddar…
Karrock
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kollar lite snabbt på priserna, och detta var duktigt saftigt tilltaget tycker jag. Nu har jag ingen större insyn i elfirmor och priser, men detta var nästan makabert dyrt?
14m FLEXRÖR 5G1.5MM för 2082:- PLUS moms?

Är det där priserna på matrialet enbart? I så fall låter det fruktansvärt dyrt med mina ringa kunskaper i elbranchen. Eller har man bakat in arbetet i varje post på matrialspecen?
Flexröret är väl med fördragen FK, 5st, så 20kr/m för FK och 40kr/m för slang? Det är väl i paritet med de övriga priserna? Fortfarande högt, men inte bisarrt.

• Gilla
David2372
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis,fakturan måste blivit fel uträknad på nått vis.
Precis, nämndes tidigare att firman bytt system så det är inte omöjligt att den hämtar fel prisrad för framställan av faktura.

Har hänt konstigare saker vid byten av affärssystem

• Gilla
Richie76 och 4 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Flexröret är väl med fördragen FK, 5st, så 20kr/m för FK och 40kr/m för slang? Det är väl i paritet med de övriga priserna? Fortfarande högt, men inte bisarrt.
Hur får du detta till 2082:- för 14 m?

• Gilla
JockeU1975 och 2 till
  • Laddar…
Karrock
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur får du detta till 2082:- för 14 m?
5*20+48= 148
148*14 = 2072

harry73 harry73 skrev:
Du har bra möjligheter att bestrida fakturan.
Om du bestrider fakturan, är det smart att betala det ostridiga beloppet, t ex arbetskostnad och rimlig materialkostnad.
En rimlig materialkostnad kan vara lägsta priset du hittar i en webbshop + 50% tillägg.
Allt över det får företaget stämma dig för
Är detta någon slags branschstandard man kan luta sig mot?

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Nej tyvärr. Det finns fall som liknar ditt där det dragits till rätten. Men tyvärr har inget fall avgjorts där. Det har blivit förlikning. Jag tror inte att branschen vill att det prövas rättsligt.

• Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
harry73
R Richie76 skrev:
Är detta någon slags branschstandard man kan luta sig mot?
Nej, men även om ni inte har avtal, får elektrikern inte fakturera oskäliga priser.
Genom att betala det du tycker är rätt, tar du initiativet och det blir mycket svårare för elektrikern att övertyga en domare att deras pris är rättvist, när du redan har lagt fram en beräkning för ett rättvist pris.

• Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
En ständigt återkommande fråga.

Å ena sidan handlar många etablerade firmor hos typ Ahlsell eller motsvarande. De har stort sortiment, snabb service och effektiv administration men högre priser än både Bauhaus/Hornbach mfl samt branschwebshopar som Elbutik eller Soliduct.

Å andra sidan missbrukar etablerade firmor detta och exempelvis undanhåller rabatter, utgår från standardprislista, tillgodogör sig bonusar eller liknande.

För firmorna är det smidigt med en One stop shop med god service som besparar dem admin. De kan göra fler jobb och tjäna mer pengar helt enkelt.

Alternativet är att betala timpris för att någon hos firman ska sitta och jämföra priser och beställa/köpa delar från flera olika ställen. Det går mer timmar på admin och letande så frågan är när man når break even samt om man har tid att vänta. Det är dessutom få som blir hantverkare för de uppskattar denna typ av arbete... Eller så köper man in saker av större värde själv.

Problemet är väl egentligen att hantverkare inte har något incitament till att jaga bättre priser. Ofta får de just inköpspris + x% vilket kan bli rent kontraproduktivt samtidigt som de bedöms stenhårt på timpris och timmar. Jag vet att det förekommer hantverkare som i stort sett gör vinsten på biltillägg och materialpåslag vilket man kan tycka olika om.

Lång utläggning, men som svar på din fråga så har du inte så mycket att hämta rent formellt. De kommer kunna visa en prislista som styrker vad de debiterat och de lär ha handlat från en för branschen vanlig leverantör. Sen att andra har bättre priser, ja så är det. Men jag skulle definitivt påtalat det orimliga och försökt nå en skälig kompromiss genom god ton och dialog.

De låter nästan som du förespråkar ahlsell ordinarie priser till slutkunden.

Med rabatt ligger inte ahlsell priser nämnvärt högre än internetpriserna. Men som hantverkare dölja en rabatt på 50-70% och behålla mellanskillnaden är fel.

Räcker inte 600-700:- timmen ?

Jag kan gärna läggs till 1-2 arbetstid för att elektrikern åker till ahlsell men jag förväntar mig få det rabatterade priset.

Det hade varit roligt om en snickare kunde tillämpa samma argument och fiktiva priser på virke

• Gilla
Solvide och 13 till
  • Laddar…
K
Bestrid fakturan, och be dem förklara varför priserna är så skyhöga jämfört de priser du hittar.
Ha inte förväntningen att du ska få samma pris som du ser på en webbshop/Hornbach etc, ej heller att dom kommer åka runt till flertalet olika butiker och köpa en pryl här och en pryl där. Att dom gör alla inköp på en butik är högst rimligt, och den butiken kan ju ligga dyrare på vissa produkter och vissa billigare.
Men av infon så länge verkar det ju ändå oskäligt dyrt, leta upp så mycket prisinformation du kan själv, och sen be dom förklara hur påslaget kan vara så ofantligt mycket mer.

Har varit med om ganska exakt samma sak, och i stort handlar det ju inte om pengar (även om det är en liten del i bestridandet) utan om sättet de gör det på och hur oärligt det är. 25% av debiterad arbetstid var för inköp av material, och en dag åkte de och handlade tre gånger för att sedan inleda nästa dag med 1h arbetstid till inköp igen. Vilket är ganska sjukt när hela jobbet i sig bara handlade om ett antal dagar.

• Gilla
Sala08 och 6 till
  • Laddar…
Bedrägeri kallar jag detta , på sista raden med impulsfjäder är väl det värsta exemplet även om det är små pengar i slutändan är Påslaget på det nettopris som jag har ca 3000% så det är väl och ta i .
Dosdimmern har ett påslag på närmare 300 %.
Ifrågasätt och om ni inte kommer överens så gå vidare , betala rimligt pris samt bestrid resterande .
Jag vet ju inte vad ni hade för avtal er emellan men om man kör på löpande räkning har ju firman betalt för att skaffa matrial osv och då bör nettopris + något litet påslag för ev garantiåtaganden vara rimligt.
Om de vidhåller att det är rätt priser vill jag gärna veta vem du anlitat.
Lycka till

• Gilla
linneac och 13 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
1820722 ger vi 7 kr för och tar 9 kr för !!
Same here.

Stackars TS verkar ha fått Ahlsells Bruttoprislista och lite till som a´pris och inga som helst rabatter.

Impulsfjädern har ju ett listpris på 22:- ex moms, med moms 27,5:-

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Be om att få kvitto på vad hantverkaren verkligen har betalat...
Du har fått Ahlsells rån och bedrägerilista ser det ut som.

• Gilla
Sala08 och 7 till
  • Laddar…
Och vad får dig att tro att "skurken" skulle lämna ut sin inköpspriser?? Tom jag som inte är en skurk skulle vägra och lämna ut mina inköpspriser om vi inte hade bestämt det på förhand.

• Gilla
  • Ledsen
Doks och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.