Ja, det verkar som de backar. Jag har inte gått i polemik med dom eftersom jag enligt tidigare inlägg inte har något avtal med dom.
Nu kommer det dock ett brev där de ber om ursäkt eftersom jag tecknat "fiberanslutning" innan 2016.

De fortsätter dock med att erbjuda "Drifts och underhållsvillkor" och radar upp de fördelar som det ska ge mig som kund om jag godkänner villkorsändringen.
Lite luddigt uttryckt här och där.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Enligt denna (låsta) artikel verkar det som Open Infra backat från sin nya avgift? Stämmer det ni som har Open Infra?

"Fiberbolaget Open infra backar efter Expressens artikel om över 100 anmälningar till Konsumentverket.
– Masskritiken är befogad, kunderna har rätt, uppger kommunikationschefen."

[länk]
Dom backar för de kunder som har gamla avtal.

Nedkokat kan man säga att Open infra erkänner att man gjort fel mot kunder med ett tidigare avtal som aldrig skulle ha fått aviseringen om villkorsändringar. Men i de nyare avtalen, från 2016 och framåt, finns drift och underhållsvillkor specificerade i de allmänna installationsvillkoren, menar fiberleverantören.

Men det lär inte dröja länge innan dom får nya uppdaterade villkor hem i brevlådan...
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom backar för de kunder som har gamla avtal.

Nedkokat kan man säga att Open infra erkänner att man gjort fel mot kunder med ett tidigare avtal som aldrig skulle ha fått aviseringen om villkorsändringar. Men i de nyare avtalen, från 2016 och framåt, finns drift och underhållsvillkor specificerade i de allmänna installationsvillkoren, menar fiberleverantören.

Men det lär inte dröja länge innan dom får nya uppdaterade villkor hem i brevlådan...
dom kan inte uppdatera villkoren för äldre kunder. Hur kan de göra det?
 
Jag vet inte? I det avtal jag har står det i alla fall att dom har rätt att ändra villkoren. Jag har inte sett ett gammalt avtal, så kan inte uttala mig exakt om vilka möjligheter som finns där, men den typen av avtal brukar ju alltid innehålla den sortens klausul.
 
Vi betalar en sådan avgift till Fibra. Finns väl viktigare saker i livet än att bråka om detta?
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är vanligt inom denna bransch. Du kan läsa lite mer om det här:
[länk]

Det viktiga är att man alltid har rätt att avsluta avtalet vid en ändring.
Fast, logiskt är det här jättekonstigt. Och avtalsmässigt. En produkt säljs till mig. Den kan inte konverteras till en tjänst. Det e ju därför de backar. De kan kräva det av isp. Men inte av konsumenten.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Fast, logiskt är det här jättekonstigt. Och avtalsmässigt. En produkt säljs till mig. Den kan inte konverteras till en tjänst. Det e ju därför de backar. De kan kräva det av isp. Men inte av konsumenten.
Kan du inte lägga upp en kopia på ditt avtal?
 
A
K _KirderF_ skrev:
Vi betalar en sådan avgift till Fibra. Finns väl viktigare saker i livet än att bråka om detta?
Man kan ha skygglapparna på och intala sig att allt är bra. Det är bara 18 kr.

Men skulle 100 kr kännas lika bra. Eller 250?
Alternativet verkar vara att säga upp sitt avtal och då stängs allt av. Det känns inte rätt och juste. Det blir en utpressningsituation. Sånt ska vi väl inte ha i detta land.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Överlappet med tråden om kollektivavtal för Tesla känns enormt 🤣
 
A avh67f skrev:
Det blir en utpressningsituation. Sånt ska vi väl inte ha i detta land.
Är det inte oftast så att säljaren bestämmer priset och köparen har makten att besluta om det blir affär eller ej?
 
A avh67f skrev:
Man kan ha skygglapparna på och intala sig att allt är bra. Det är bara 18 kr.

Men skulle 100 kr kännas lika bra. Eller 250?
Alternativet verkar vara att säga upp sitt avtal och då stängs allt av. Det känns inte rätt och juste. Det blir en utpressningsituation. Sånt ska vi väl inte ha i detta land.
Beror på vad man får betala för tjänsten Internet och vad totalkostnaden blir, även i kombination med andra tjänster.
Betalar nog en bit över tusen kronor/månad för våra tjänster från en operatör, inkl. även mobilt.
 
För oss med Fibra så går avgiften till Mälarenergi vad är vårat alternativ? Ta en OpenInfra som också ligger i gatan och få betala 15-20tusen igen?

Sen tillkommer kostanden för abonnemanget till Leverantören av internet varje månad.
 
Jag är för övrigt helt ok med att betala 18kr i månaden om bahnhof sänker priser med exakt samma avgift permanent och matchar det.

Open infras bolagsstruktur skvallrar för övrigt om deras intentioner och hurvida denna kostnad faktiskt är skälig. För den som är insatt i sådant.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Open infras bolagsstruktur skvallrar för övrigt om deras intentioner och hurvida denna kostnad faktiskt är skälig. För den som är insatt i sådant.
Utveckla gärna vad du menar, för oss som inte är så insatta i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.