Ok. OpenInfra har alltså en tjänst som kostar pengar för alla andra. Men du vill att de ska leverera tjänsten gratis till dig trots att du aldrig har beställt den eller skrivit på något leveransavtal?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Oj.. ja det är väl bara att förvänta sig detta. Har än så länge inte hört något om sådant hos oss. Jag tänker att man betalar ganska mycket när man gräver in fibern så i min värld ingår det där..

Orginalavtalsparten bör fortfarande kunna kräva att OI ska hålla sitt avtal. Denne bör även kunna låta nye ägaren agera för dennes räkning.

Iaf man får kriga helt enkelt. Men att ta ut en driftspeng av slutkunden är det många som tar nu. Skillnaden är att jag betalar till kommunen istället för ett privat bolag.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Är väl mera hur affärsupplägget ser ut, antingen ingår det i de tjänster man har abonnemang på eller så är det en separat kostnad.
Drift, service och uppgradering av nätet ingår inte i engångsavgiften för leverans och installation av en fiberanslutning, inget jag räknat med vid beställningen för 10 år sedan.

Min erfarenhet av Open Infra är att de för det första har luddiga avtal med en massa luckor i. För det andra att de inte har så stora betänkligheter mot att bryta mot villkoren i avtalen. Om de skickar ut en begäran om att betala den här avgiften till alla kunder så kommer antagligen ett fåtal att protestera. Då kan de backa i de fallen och får ändå betalt av dem som inte bråkar.

Där jag bor har de inte gjort klart sitt grävarbete i området ett år efter besiktningen. Det har inte varit någon fråga om att ifrågasätta avtalet eller besiktningsprotokollet. Men de ignorerar kontaktförsök. Avtalet säger att de skall gräva till tomtgräns på alla fastigheter och inte bara de som skrivit avtal. Så har inte skett. Vägen är inte återställd. På flera platser ligger ledningen inte nergrävd utan ligger i öppen dag. På ett ställe med avsliten skyddsslang. Så att de skickar ut en godtycklig begäran om att betala en extra avgift och hoppas att många betalar förvånar mig inte det ringaste.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fast nu fakturerar ju de också internetbolagen som lägger på kostnaden på mig. Då får de ta bort det från isp. Men månadsavgiften har inget med underhållet att göra egentligen. Det är för att jag ska få längre garanti på modemet. För att de ska kunna ge mig fastpris på reparationer. För att jag ska få en 4g router vid avbrott. Det är bara ren och skär girighet.

Egentligen ska väl de övertyga gamla ägaren stt skriva på ett avtal. Men det får han inte för han bor inte här. Och om han inge bor här så kan inte de stänga av avtalet för då blir det kontraktsbrott. Så mitt hus borde inte kunna få kopplas bort då ursprungliga köpavtalet endast var en engångskostnad. Som det borde vara. De budgeterar för last och installation baserat på nya husen samt baserat på isp användning. Internetanvändaren har inget med dem att göra

V Viktorbyggahus skrev:
Men månadsavgiften har inget med underhållet att göra egentligen. Det är för att jag ska få längre garanti på modemet. För att de ska kunna ge mig fastpris på reparationer. För att jag ska få en 4g router vid avbrott. Det är bara ren och skär girighet.
Man har infört två avgifter. En obligatorisk driftkostnad och ett frivilligt "serviceavtal" som innefattar det du nämner.

”Frivilligt” vi stänger av ditt internet om du inte comply?

V Viktorbyggahus skrev:
Egentligen ska väl de övertyga gamla ägaren stt skriva på ett avtal. Men det får han inte för han bor inte här. Och om han inge bor här så kan inte de stänga av avtalet för då blir det kontraktsbrott. Så mitt hus borde inte kunna få kopplas bort då ursprungliga köpavtalet endast var en engångskostnad. Som det borde vara. De budgeterar för last och installation baserat på nya husen samt baserat på isp användning. Internetanvändaren har inget med dem att göra
Så borde det fungera. Men om de struntar i avtalet och skickar ut en faktura så kommer troligen de flesta att betala. Om de backar efter lite bråk med dem som protesterar så har det inte kostat dem mycket. Men det har kostat den som bråkade en massa energi. Open Infra tycks inte ha något moraliskt som binder dem att följa avtal. Visst kan man få rätt. Men de flesta orkar inte bråka.

Jag har gjort en höna av en fjäder. Jag ringde dem. De sa att jag inte är en del av detta. Så jag kommer inte få mitt internet avstängt. De har massutskickat detta till alla kunder. Vissa har i avtalet att openinfra får ändra. Jag har inte det.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
”Frivilligt” vi stänger av ditt internet om du inte comply?
Ja, de som inte betalar den obligatoriska avgiften bli avstängda. Den frivilliga avgiften, serviceavtalet, innebär förlängd garanti och mobilt internet om fibern strular. Du verkar inte ha läst igenom "erbjudandet"...

Jag har köpt fiber av en leverantör, Open Infra. Jag frågade tre gånger om det skulle tillkomma några som helst avgifter utöver köpeskillingen för installationen, vilket besvarades nekande. Enligt deras säljare "Tommy" ska deras framtida kostnader bekostas av alla de ISP, internetleverantörerna, som betalar dom för att få leverera internet över deras fiber. Min fråga om vad som händer om fibern grävs av eller skadas på annat sätt besvarades med att på min tomt var det mitt problem och jag var fri att ta in vilken reparatör som helst, utanför så var det Open Infras ansvar att reparera.
Efter installation och godkännande tre(!!!) år senare så är vår affärsrelation avslutad, köpet är genomfört, varan är godkänd, full betalning erlagd. Vi har nu ingen affärsrelation längre.

Nu kommer det sen ett par år tillbaka suspekta brev på papper där de försöker hävda att de har, eller vill upprätta, ett avtal där de ömsom ger en bild av att det är ett frivilligt underhållsavtal och i senare brev att de har uppgraderat nätet till högre hastighet med ny utrustning och nu vill täcka sina kostnader för detta.

Några uträtningar av frågetecken, jag har inte något gällande avtal med
Svensk Infrastruktur, Open Infra, eller någon annat fiberleverantör. Vår tidigare affärsrelation är avslutad som sagt.
Min ISP, Bahnhof levererar ettor och nollor och betalar i sin tur till Open Infra för att få göra det genom deras fiber.

Att jag utöver Bahnhof också skulle betala till Open Infra är jämförbart med att jag ska betala till brevbäraren för att hen levererar post till mig.
Brevbäraren ska få betalt av sin uppdragsgivare som bär sina kostnader via portot för varje försändelse.
Om brevbäraren behöver ny bil så bör han ha tagit höjd för kostnaderna i sin affärsmodell, inte hitta på ett nytt avtal med mottagarna av försändelserna.

Om det absurda skulle vara tillnärmelsevis i närheten av sant, dvs att det har slutits ett avtal på något konstigt vis, var är då det juridiskt bindande avtalet? Vilka är parterna som ingick det? Finns det på papper, muntligt eller i Open Infras fantasi?
Vad är överenskomna SLAer?
Finns det UPSer i händelse av strömavbrott i Open Infras nät?
Vad är den fastslagna upptiden och tillgängligheten?
Levereras IPv6?
Vilken nertid är acceptabel enligt avtal?

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med. Men jag har också etiska och kvalitetsförväntningar på människor, ännumer så i samhällskritiska funktioner. Så jag tillhör inte normen. Normen är att acceptera att betala för andras grava inkompetens.

sysmali
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.