Finns det bra metallborr?

• Nej alla går sönder.

44 Röster 16,1%
  • Ja, det finns riktigt bra.

230 Röster 83,9%
  • Antal röster
    274
Mina 2 cent. Om borren dör efter enstaka hål i plåtbeslag från ikea kan jag inte tänka mig annat än att det blivit väldigt varmt pga för högt varv och för lågt tryck. Som @Isakare säger, gör det omvända.

Biltemas borrar törs jag inte längre köpa, det verkar vara totalt skräp nuförtiden. Har en 20 år gammal sats som är bra, men det nya är verkligen dåligt. Har inte lyckats bestämma vad som ska köpas istället eftersom bra ofta är väldigt dyrt. Wurth är jag sugen på och även dormer, men dormer finns i många varianter och allt är inte bra. Boschtipset ovan blir jag också nyfiken på…..

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Skall man få fungerande metallborrar gäller det att köpa av någon handlare som i huvudsak säljer till industrin. Industrin kräver bra grejor. Dormer och Ruko brukar vara bra.

Sedan skall de köras med lågt varvtal och högt tryck och skärvätska.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
[länk]
Den tänkte jag pröva när det blir behov av att fylla på borrlådan
Den ser riktigt trevlig ut, brukar köra DeWalts extreme med mindre spets men dom där kan vara strået vassare.
Synd bara att man inte är i branschen längre och därförcsaknar konto på Flinks.

Istället för alla konstiga hss-xxx reklamnamn verkar det som att jag ska leta efter M42 när jag vill ha 8% cobolt i borren och m35 när jag ska ha 5%. Verkar finnas någon standard bakom materialspecen…

[länk]
Kul, fler som hänger på med stegborrar likt Wurth. Helt underbara om de håller samma kvalitet.

Om man slipar en borr när den har tappat skärpan så går det lättare att borra. Går bra att slipa på frihand med lite övning men gäller att hålla rätt på vinklarna

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
[länk]
Vad kostar de för en vanlig dödlig privatperson?

har du möjlighet att lägga upp bilder på spånen som blir när du borrar samt på ett borr du använt så ska du få tips.
Men troligen kör du försnabbt och trycker förlite...
Vad som helst för smörja är bättre än ingen, wd 40, olja, matolja, vatten, t-röd, ja som sagt något är bättre än inget( dels smörjer de men det kyler även)

Sen är det oftast lättare att borra med 2-3 mm innan man går på med större borr.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Skall man få fungerande metallborrar gäller det att köpa av någon handlare som i huvudsak säljer till industrin.
Några konkreta tips? Min erfarenhet är att de kanalerna inte är tillgängliga för privatpersoner.
DUAB har bl.a. Dormer och en del andra kvalitetsprylar, dock blandat med en del kina-jox. Synd bara att de gått över till den mörka sidan (ByggHemma Group).

Synd bara att man inte är i branschen längre och därförcsaknar konto på Flinks.
Tycker mig se en hel del privatpersoner som handlar kontant på Flinks (Kungsholmen). Tror inte de är så knussliga med det.

C cpalm skrev:
Några konkreta tips? Min erfarenhet är att de kanalerna inte är tillgängliga för privatpersoner.
DUAB har bl.a. Dormer och en del andra kvalitetsprylar, dock blandat med en del kina-jox. Synd bara att de gått över till den mörka sidan (ByggHemma Group).

Tycker mig se en hel del privatpersoner som handlar kontant på Flinks (Kungsholmen). Tror inte de är så knussliga med det.
Jag brukar köpa borrar på Botnia Bolt. Som är den österbottniska underavdelningen av Swebolt.
Eller på Laakericenter som är en lokalt ägd liten affär som säljer kullager och borrar och andra industritillbehör.

Säljer inte sådana företag till privatpersoner i Sverige?

L L A Axelsson skrev:
Om man slipar en borr när den har tappat skärpan så går det lättare att borra. Går bra att slipa på frihand med lite övning men gäller att hålla rätt på vinklarna
Ja, mindre borr är ganska enkla att slipa med ett diamantbryne/slipplatta som läggs på stadigt underlag. Stadig på hand och slipa ett skär i taget så går det på några minuter för de mindre. Men det blir snabbt svårare/slitigare ju större borren är.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Typiskt inte och om de ändå gör det får man betala fånigt mycket.

F
S stenna skrev:
Rätt varvtal är för att borra effektivt men inte överskrida temperatur-gränsen för borren i ett visst matr.

För din del med handborrmaskin : LÅGT varvtal o ganska hårt tryck så att borren skär och inte bara nöter
Är ju det som är problemet med små diametrar på borr och handhållen maskin. Det är svårt att lägga ett axiellt tryck. Jag anser mig kunna borra och jag har knäckt många 3mm borr när jag borrat i halvaviga lägen då det varit svårt att lägga ett axiellt tryck.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kör med batteridriven Bosch skruvdragare och jag borrar i allt möjligt. Stålbeslag senast. Sån man sätter ihop sängar med från IKEA.
Kör till Hornbach.
De har utmärkta metallborr i 2 mm, 3 mm och 4 mm.
Borrar emellanåt i fasad med olika typer av rostfritt varav en del är riktigt tuffa att borra i.
Metallborr har märkning som visar vilken kvalitet de har.
HSS är en märkning som.inte tål mer än mjukare metall.
PZ-märkning är mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.