30 267 läst · 155 svar
30k läst
155 svar
Omöjligt att hitta bra metallborr - ingen kan hitta?
Senast köpte jag ett sett från Biltema i plåtask som jag nu tänkte mig att uppgradera med dyrare borr när dessa ger upp. Har tröttnat på dessa plaströr som sprider borr omkring sig.
Helt klart som många skriver. Rätt hastighet och rätt tryck är tricket för att få borr att hålla.
Helt klart som många skriver. Rätt hastighet och rätt tryck är tricket för att få borr att hålla.
Jag kan också borra rakt uppifrån, det behöver jag inte öva på. Det var mer när man borrar nåt med ”krum-tag”. Och blindnit touchar man väl eventuellt bara, annars avverkar jag dom med ett dorn.Isakare skrev:
Det var inte någon länk som jag frågade efter utan vad det är för klassning på borren som du köpte.MathiasS skrev:
Skulle tro att det står i mikroskopisk text på dina borr.
Vet åtminstone med säkerhet att det står på förpackningen.
HSS är inte bra nog för hårda metaller då krävs PZ.
Skärvätska? - Jag använder vanlig rapsolja vid borrning i stål - då ser man också när borret börjar gå varmtFarstatjej90 skrev:
julas billigaste är knappast avsedda för stål. Den runda asken med borrar 1-10 mm klarar iallafall enklare stål. Bättre är de bronsfärgade borrarna från Lidl. Har borrat bycketbi höglegerat stål med demFarstatjej90 skrev:
Varför så tråkig ton i ditt inlägg?Violina skrev:Du är helt enkelt totalt kass på att borra hål i metall.
Ett borr (om man gör rätt) håller utan problem till att borra iaf hundra hål (om man inte träffar på härdad kornstruktur i materialet)
Rätt varvtal, ganska mycket tryck och kylvätska när man borrar är nödvändigt om man inte vill sabba sina borr på en gång. Tunnplåt (max 3mm) går oftast bra utan skärvätska.
Som skärvätska kan man använda olja (typ symaskinsolja), wd40, specialblandad skärvätska eller skärgel.
Sen ska du ha ett bra HSS hårdmetallborr, märken som Dormer, Würth och Gühring är bra skit.
Sabbar du dem så är du riktigt dålig
Mina Dormer borrar brukar klara 100 hål i tunnare i tjockare ca 60Farstatjej90 skrev:
Nja! Kanske "lite" överdrivet minna Dormer borrar håller ca 100 hål i tunnare matreial detta x 20 = 2000 är dom verkligen så bra???Isakare skrev:Wurth Smart step.
Helt överlägsna allt annat.
Sen dessa kom ut på marknaden använder jag inget annat.
Borrar dagligen i stål, alu och rostfritt.
Smart step håller minst 20 gånger längre än en vanlig borr av högsta kvalite när man borrar med handhållen maskin och det går 10 gånger så fort.
Jag vet inte vad de kostar (köper på jobbet) men med tanke på hur överlägsna de är, är de nog billiga.
Vet inte om det är denna video eller en där han testar borr, men från att inte kunna borra ens ett hål utan skärvätska till att kunna borra dussintals. Personligen trodde jag bara det var vid industriella applikationer som det krävdes oljor men efter att tittat på videor liknande den jag länkat har jag köpt mig en liten flaska hem också.
Dormer är kanon. Använd också skärvätska om du borrar i stål. Tänk också på hur du kör. Det går att förstöra alla borrar.Farstatjej90 skrev:
Jag brukade köpa Clas Ohlson borrkassett och liknande, de höll också 2-3 hål för mig, så jag är väl lika urusel som du på att borra antar jag. Sedan köpte jag ett set Dormer A095 No. 201 på rabatt för ca 35 år sedan, där har ett (1) borr gått sönder sedan dess, 3 mm, jag skaffade ett nytt Dormer i den storleken igen. Alltså typ denna antar jag https://www.toolab.se/dormer-borrkassett-1-10mm-a095201.
Det finns säkert andra borr som är minst lika bra, men jag skulle absolut köpa samma igen.
Det finns säkert andra borr som är minst lika bra, men jag skulle absolut köpa samma igen.