Finns det bra metallborr?

  • Nej alla går sönder.

    44 Röster 16,1%
  • Ja, det finns riktigt bra.

    230 Röster 83,9%
  • Antal röster
    274
Det är inte borren som är dåliga. Det är ”skruvdragaren”. Du behöver en borrmaskin som är ställbar i olika växellägen eller åtminstone en stark och kraftig borrmaskin som går att reglera hastigheten på med hur hårt du trycker på knappen. Och kylning av borret. Har du inte olja, eller även om du har det så borra en liten bit i taget och låt borret svalna innan du fortsätter. Som vanligt här ska tvåhundra experter bryta ner allting till molekylnivå och diskutera olika legeringar i borr. Helt onödigt vetande för en person som smälter sina borr pga fel sorts borrmaskin och fel teknik.
 
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett tips kan vara att välja borr efter max-varvtalet på skruvdragaren olika växlar..
Står oftast på märkskylten...
Titta i tabellen ovan och köp diameter på borren som passar....
Jag röstar på att man köper borr efter vilken diameter man vill ha på hålet istället. 🙄
 
  • Haha
  • Älska
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta


Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Du kör helt klart i fel hastighet!

Metall är INTE TRÄ! Du ska köra extremt sakta i metall.

Finns formel för korrekt hastighet i industrihandboken.

En hyffsad tolkning är när det kommer hela spåner och inte korn.
 
Kör så du tycker är sakta
Sen sänker du farten till 10% av det då är det lagom
Tror nog att investera i en riktigt bra maskin som har 1-2 på hastighet kör på 1 och knappt någon fart alls
Sen använd borrpasta som smörjer samt kyler
Finns vatten lösliga
Eller spreja bromsrengörning i papperstrasa och torka av
Lycktill
 
M Mellanbarn skrev:
Jag röstar på att man köper borr efter vilken diameter man vill ha på hålet istället. 🙄
Frågan var hur man får borrar att hålla, eller?

Största problemet när man borrar med skruvdragare är att man inte har någon som helst aning om vilket varvtal man har... man vet bara två olika varvtal, och det är fullt flås på de olika växlarna.

Så här ser min närmaste skruvdragare ut;
Makita borrskruvdragare, specifikationsetikett, 18V, hastighetsinställningar, varningsikoner, tillverkningsinformation, blå och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, 500 och 1900 rpm.

Då tar vi upp tabellen som @Marta gjorde 2007 (https://www.byggahus.se/forum/threads/tabell-foer-varvtal-vs-borrdiameter.76024/post-520625) och tittar;
Tabell med borrstorlekar och skärhastigheter för materialen HSS och TiN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med normala skärhastigheter (det är siffrorna 15-20-40-50) och vanliga HSS borr så ser man att en tre millimeters borr med lite högre tryck (20 skärmeter) funkar bra på högsta växeln.
På ettans växel hamnar vi någonstans mellan 8-10 mm. Inget av dem är ju rimligt att börja med i stål, men när man går från 3 till 10 mm så är det så pass mycket material att det är värt att hålla rätt varvtal ändå.

Så, när jag borrar i stål med skruvdragaren borrar jag alltid första hålet med en liten borr som matchar varvtalet. (Själv köper jag Dormers popnitsborrar i 3,2 mm, de som är slipade i båda ändar.) Sen byter man såklart borr till vilken storlek man nu ska ha... Mindre material att ta bort med "fel varvtal" gör att borren håller längre.

Alla får ju såklart göra precis hur de vill, men att välja rätt skärhastighet och rätt skärvätska är viktigast för att få skärande verktyg att hålla som bäst.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad använder du för att borra med?

Knepet för att få borrarna att hålla är korrekt varvtal och matning.
När jag i 15-årsåldern fick börja misshandla företagets maskiner (här: läs pelarborr) i mek verkstaden fick jag lära mig att varvtal tryck och skärvätska var allt. Borrobjektet gärna väl fastspänt.. Ansvarig lärde mig mycket, en av gamla stammen som KUNDE...(Han kunde slipa borr på fri hand, och gjorde det bra!)
Varvtal sällan över 800rpm. Större borr 2--300rpm ALDRIG för högt varvtal i metall (stål)
Med större borr, rätt skärvätska..
Inga problem med förstörda borr.
Remedies fr gamla tider. :D..
 
Bästa metallborr har jag hittat på Würth, (dom som påminner till utseendet om en träborr)
Men för att fungera krävs skärolja och låg hastighet på maskinen.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta


Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Funderat på att lära dig slipa dom ?
 
M Magnus Knutsen skrev:
Funderat på att lära dig slipa dom ?
Varför inte, är det svårt?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför inte, är det svårt?
Hmm
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ingen!
Där har du en felkälla.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan var hur man får borrar att hålla, eller?

Största problemet när man borrar med skruvdragare är att man inte har någon som helst aning om vilket varvtal man har... man vet bara två olika varvtal, och det är fullt flås på de olika växlarna.

Så här ser min närmaste skruvdragare ut;
[bild]

Ok, 500 och 1900 rpm.

Då tar vi upp tabellen som @Marta gjorde 2007 ([länk]) och tittar;
[bild]

Med normala skärhastigheter (det är siffrorna 15-20-40-50) och vanliga HSS borr så ser man att en tre millimeters borr med lite högre tryck (20 skärmeter) funkar bra på högsta växeln.
På ettans växel hamnar vi någonstans mellan 8-10 mm. Inget av dem är ju rimligt att börja med i stål, men när man går från 3 till 10 mm så är det så pass mycket material att det är värt att hålla rätt varvtal ändå.

Så, när jag borrar i stål med skruvdragaren borrar jag alltid första hålet med en liten borr som matchar varvtalet. (Själv köper jag Dormers popnitsborrar i 3,2 mm, de som är slipade i båda ändar.) Sen byter man såklart borr till vilken storlek man nu ska ha... Mindre material att ta bort med "fel varvtal" gör att borren håller längre.

Alla får ju såklart göra precis hur de vill, men att välja rätt skärhastighet och rätt skärvätska är viktigast för att få skärande verktyg att hålla som bäst.
Dubbelslipade?!Bra grej.
För att styra rätt till större borr bör förborren ha samma diameter som kärnspetsen på det stora. Lodräta hål är det smart att lämna ett bottenhål som håller kvar lite skärvätska.
 
R reez skrev:
Dormer brukar vara bra. Lågt varvtal och skärvätska brukar också vara bra
Rätt varvtal är bättre
 
Blir det några bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.