29 909 läst · 155 svar
30k läst
155 svar
Omöjligt att hitta bra metallborr - ingen kan hitta?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 684 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 684 inlägg
@Kane, har du en länk till testen?K Kane skrev:
Violina skrev:
Hehe 😆😆Isakare skrev:
Så violina tycker Wurth är skit och Isakare säger att dom är helt överlägsna, precis som TS är jag beredd att betala mer för högkvalitetsborrar, men vad gäller här då?
Flera faktorer gör att borret inte klarar jobbet. Man trycker för hårt, fel varvtal för det materialet, trycker för litet det är spånet som kyler eggarna,ingen kyvätska anpassa dessa variabler samt köp kvalitetsborr, fd. metallarbetareFarstatjej90 skrev:
Linolja får en halvdålig borr att skärpa sej. (dom blir givetvis inte vassare egentligen...)
Vet inte hur eller varför men borrarna biter mycket bättre med lite linolja.
Igår borrade jag ett hål i ett hyvelstål (typ väghyvel) med hjälp av en betongborr. Låg fart och högt tryck i pelarborren funkade.
Igår borrade jag ett hål i ett hyvelstål (typ väghyvel) med hjälp av en betongborr. Låg fart och högt tryck i pelarborren funkade.
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Och kör man sakta nog för större borr eller till och med hålsågar så får maskinen inte nog med kylning och brinner upp. Har bränt ett par makita (ej borstlösa) när det ska borras många hål i rostfritt vid montage på arbetsplatsen, lösningen blev att ha ett par maskiner och växla mellan dom så dom fick svalnaDan_Johansson skrev:Frågan var hur man får borrar att hålla, eller?
Största problemet när man borrar med skruvdragare är att man inte har någon som helst aning om vilket varvtal man har... man vet bara två olika varvtal, och det är fullt flås på de olika växlarna.
Så här ser min närmaste skruvdragare ut;
[bild]
Ok, 500 och 1900 rpm.
Då tar vi upp tabellen som @Marta gjorde 2007 ([länk]) och tittar;
[bild]
Med normala skärhastigheter (det är siffrorna 15-20-40-50) och vanliga HSS borr så ser man att en tre millimeters borr med lite högre tryck (20 skärmeter) funkar bra på högsta växeln.
På ettans växel hamnar vi någonstans mellan 8-10 mm. Inget av dem är ju rimligt att börja med i stål, men när man går från 3 till 10 mm så är det så pass mycket material att det är värt att hålla rätt varvtal ändå.
Så, när jag borrar i stål med skruvdragaren borrar jag alltid första hålet med en liten borr som matchar varvtalet. (Själv köper jag Dormers popnitsborrar i 3,2 mm, de som är slipade i båda ändar.) Sen byter man såklart borr till vilken storlek man nu ska ha... Mindre material att ta bort med "fel varvtal" gör att borren håller längre.
Alla får ju såklart göra precis hur de vill, men att välja rätt skärhastighet och rätt skärvätska är viktigast för att få skärande verktyg att hålla som bäst.
Helt otroligt: 130 inlägg för en kort och enkel fråga!
Men vad mycket bra tips och vetande det fanns om man läste alka inlägg (de flesta höll sig ju till TS fråga).
Här har jag lärt mig massor!
Tack alla kunniga på forumet 👍
Men vad mycket bra tips och vetande det fanns om man läste alka inlägg (de flesta höll sig ju till TS fråga).
Här har jag lärt mig massor!
Tack alla kunniga på forumet 👍
Med en hårdmetalborr går det att borra I en metallfil Värsta jag borrat i var magneten i en röjsåg fick skärpa skäret flera gånger på en diamantslipskiva.B bryggstun skrev:Linolja får en halvdålig borr att skärpa sej. (dom blir givetvis inte vassare egentligen...)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
En lite kommentar, många skriver att bortpasta kyler men det gör den såklart inte.K kimmens skrev:Kör så du tycker är sakta
Sen sänker du farten till 10% av det då är det lagom
Tror nog att investera i en riktigt bra maskin som har 1-2 på hastighet kör på 1 och knappt någon fart alls
Sen använd borrpasta som smörjer samt kyler
Finns vatten lösliga
Eller spreja bromsrengörning i papperstrasa och torka av
Lycktill