Finns det bra metallborr?

• Nej alla går sönder.

44 Röster 16,1%
  • Ja, det finns riktigt bra.

230 Röster 83,9%
  • Antal röster
    274
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kör med batteridriven Bosch skruvdragare och jag borrar i allt möjligt. Stålbeslag senast. Sån man sätter ihop sängar med från IKEA.
En sak som är bra att ha med sig om när man borrar är att man vill hålla rätt varvtal så att borret skär istället för smälter, gäller främst metall.

• Gilla
Ulf.S och 6 till
  • Laddar…
Wurth Smart step.
Helt överlägsna allt annat.
Sen dessa kom ut på marknaden använder jag inget annat.
Borrar dagligen i stål, alu och rostfritt.
Smart step håller minst 20 gånger längre än en vanlig borr av högsta kvalite när man borrar med handhållen maskin och det går 10 gånger så fort.
Jag vet inte vad de kostar (köper på jobbet) men med tanke på hur överlägsna de är, är de nog billiga.

• Gilla
  • Wow
Marreman och 8 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Wurth Smart step.
Helt överlägsna allt annat.
Sen dessa kom ut på marknaden använder jag inget annat.
Borrar dagligen i stål, alu och rostfritt.
Smart step håller minst 20 gånger längre än en vanlig borr av högsta kvalite när man borrar med handhållen maskin och det går 10 gånger så fort.
Jag vet inte vad de kostar (köper på jobbet) men med tanke på hur överlägsna de är, är de nog billiga.
Verkar svåra att få tag på. Bra tips säker annars

Jo, en sak till. Alltid doppa borren i skärpasta.
Och som tidigare sagt, högt tryck och lågt varv, när man hör/känner att borren är påväg genom ökar man varvet och lättar på trycket.

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En sak som är bra att ha med sig om när man borrar är att man vill hålla rätt varvtal så att borret skär istället för smälter, gäller främst metall.
Vad är rätt varvtal? Har ingen möjlighet att ställa in det på min skruvdragare. Får gå på känsla.

Totte_S
Borra (framförallt rostfritt) stål med handhållen maskin brukar vara slitigt eftersom man behöver rejält tryck för att få bra skär.
Ett knep som underlättar är att, om det går, använda en större enhandstving som man spänner runt både borrmaskinen och arbetsstycket man ska borra i.
Man vet att man har rätt kombination av tryck och varvtal när man får långa fina sammanhängande spånor.

• Gilla
Mörner och 3 till
  • Laddar…
Kör inte max varv, tryck inte för hårt och inte för löst 🙂
Vill du inte köpa skärvätska så ta 5-56 wd40 motorolja eller egentligen vad som helst som smörjer och kyler

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Borra (framförallt rostfritt) stål med handhållen maskin brukar vara slitigt eftersom man behöver rejält tryck för att få bra skär.
Ett knep som underlättar är att, om det går, använda en större enhandstving som man spänner runt både borrmaskinen och arbetsstycket man ska borra i.
Man vet att man har rätt kombination av tryck och varvtal när man får långa fina sammanhängande spånor.
Rostfritt ska ha högt tryck och låg fart

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad är rätt varvtal? Har ingen möjlighet att ställa in det på min skruvdragare. Får gå på känsla.
Kan tyvärr inte det på rak arm.
Men man vill få små "skruvar" ur det man borrar, inte små flisor.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta

Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Du är helt enkelt totalt kass på att borra hål i metall.

Ett borr (om man gör rätt) håller utan problem till att borra iaf hundra hål (om man inte träffar på härdad kornstruktur i materialet)

Rätt varvtal, ganska mycket tryck och kylvätska när man borrar är nödvändigt om man inte vill sabba sina borr på en gång. Tunnplåt (max 3mm) går oftast bra utan skärvätska.

Som skärvätska kan man använda olja (typ symaskinsolja), wd40, specialblandad skärvätska eller skärgel.

Sen ska du ha ett bra HSS hårdmetallborr, märken som Dormer, Würth och Gühring är bra skit.

Sabbar du dem så är du riktigt dålig

• Gilla
My Saxin och 13 till
  • Laddar…
Jag använder Rocol efter tips från min Rostfriamaterialleverantör, nu senast körde jag en handfull hål i 5mm Rostfri L-profil med låg hastighet i pelarborren. Ingen skillnad på borren efter de hålen. Duttar på/smeker på lite på toppen av borren inför varje hål. Men prova med vilken olja som helst, bättre än inget gissar jag på.

Edit: det måste ju krylla av guider på nätet

https://duab.se/maskintillbehor-for...JKllXtqfunOUZ_7lC7PTqi6V36Z9Bes4aAsw3EALw_wcB

Hand håller en burk ROCOL RTD metallskärande smörjmedel. Verkstadsmiljö. Chlorfritt. Röd förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Förvaringslådor med numrerade fack, innehåller små delar, verkstadsmiljö, organiserat, märkning för storlek eller typ.
Skapa konto

Jag köpte ett litet set Dormer 4-8mm eller vafan det var. Borrat... 20 hål iallafall och de funkar kalas.

Har sedan dess utökat mitt dormer-förråd på en auktion! :)

• Gilla
  • Älska
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du är helt enkelt totalt kass på att borra hål i metall.

Ett borr (om man gör rätt) håller utan problem till att borra iaf hundra hål (om man inte träffar på härdad kornstruktur i materialet)

Rätt varvtal, ganska mycket tryck och kylvätska när man borrar är nödvändigt om man inte vill sabba sina borr på en gång. Tunnplåt (max 3mm) går oftast bra utan skärvätska.

Som skärvätska kan man använda olja (typ symaskinsolja), wd40, specialblandad skärvätska eller skärgel.

Sen ska du ha ett bra HSS hårdmetallborr, märken som Dormer, Würth och Gühring är bra skit.

Sabbar du dem så är du riktigt dålig
Inte lika dålig som du är på att förklara.
Vad är rätt varvtal?

Du säger också att det handlar om teknik men sen att man måste ha bra borr? Välj en.

• Gilla
  • Wow
Incitament och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag använder Rocol efter tips från min Rostfriamaterialleverantör, nu senast körde jag en handfull hål i 5mm Rostfri L-profil med låg hastighet i pelarborren. Ingen skillnad på borren efter de hålen. Duttar på/smeker på lite på toppen av borren inför varje hål. Men prova med vilken olja som helst, bättre än inget gissar jag på.

Edit: det måste ju krylla av guider på nätet

[länk]

[bild]
Jag tror pelarborr inte har så mycket med mitt problem att göra. Jag har använt det tidigare och inte haft dom här problemen. Det är nog lägre varvtal och trycket som är skillnaden baserat på svaren här.

• Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Inte lika dålig som du är på att förklara.
Vad är rätt varvtal?

Du säger också att det handlar om teknik men sen att man måste ha bra borr? Välj en.
Rätt varvtal beror på hur stort hål du ska borra. Ganska snabbt för så pass små hål. Har du rätt varvtal får du långa spåner.

Med rätt teknik kan du borra ganska många hål även med ett dåligt borr.

Tabell över borrstorlekar och rekommenderade varvtal för olika material.
Skapa konto

Där har du en ganska bra tabell

• Gilla
  • Älska
Lennart 1951 och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.