Finns det bra metallborr?

• Nej alla går sönder.

44 Röster 16,1%
  • Ja, det finns riktigt bra.

230 Röster 83,9%
  • Antal röster
    274
När du väljer en lämplig borrmaskin för din applikation, bör den väljas på grundval av borrstorlek och lämplig skärhastighet för det material som ska borras. Tabellen ovan visar de rekommenderade borr storlekarna för olika hastigheter vid borrning i några vanliga material. Siffrorna i tabellen är baserade på borr hastigheter vid normaltborr tryck och det minsta vridmoment som går åt vid borr genombrott. Tabellen visar bara vilken borr storlek som ger skärhastigheter inom de angivna områdena. Observera att det är fullt möjligt att borra med mindre borr diameter, dvs. vid lägre skärhastigheter. Grövre borrar än de angivna kan även användas vid kortare borroperationer. Tänk dock på att vid större borrstorlekar än standard chucken på borrmaskinen kan momentet vara otillräckligt för stora de stora skärkrafter som uppstår i samband med borrets genombrott av materialet. För att få en tillräckligt stor skärande kraft då man lägger på matningstrycket för hand, är förborrning med en mindre diameter rekommenderat för borrar större än 8 mm vid borrning i stål, mjukt gjutjärn, smidbart järn samt för hål större än 6 mm i smidda stål och rostfritt stål.

• Tabell över rekommenderade borrfart för olika material och borrstorlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lennart 1951 och 3 till
  • Laddar…
https://amzn.eu/d/e0Up5qz

Dom där köpte jag för något år sedan. Som sagt funkat utmärkt - markant bättre än mina no-name borrar.

Svårt att borra med handjagare då tryck, vinkel och varvtal varierar under borrningscykeln. Med pelarborr håller spiralborrarna mycket längre.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta

Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Dom här borrarna har jag haft sedan 30 år tillbaka, har testat mycket men dom slår det mesta.
Som sagt rätt ( lågt) varvtal och moderat matningshastighet och så lite smörja så kan dina ungar ärva dom.

https://webshop.sov.se/katalog/skar...edevag-hss-121-0-double-x-80860?show=17816463

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
AXS
De där 10-packet från biltema i guldfärg har jag borrat flera hundra hål i 5-10mm stål. Brutit av någon av de minsta dock.

Mycket tryck, något som smörjer och inte max hastighet.

• Gilla
tobheds och 8 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
De där 10-packet från biltema i guldfärg har jag borrat flera hundra hål i 5-10mm stål. Brutit av någon av de minsta dock.

Mycket tryck, något som smörjer och inte max hastighet.
Verkar ju lovande! Och billigt!

• Gilla
  • Haha
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Har borrat massor i stål med skruvdragare när jag dragit el på fartyg (alla väggar är stål). Bra borr gör en jätteskillnad, Alpen, Ruko, Dewalt, dormer, bosch, men man behöver gå på deras "dyra" serier, jag har t.ex. använt dessa:
https://www.hornbach.se/p/metallborr-alpen-hss-eco-o-4mm-din-338-r-forte/4049606/

För mig brukar de ta slut genom att jag bröt av dem när de gick igenom plåten och maskinen högg, skaffade en maskin med "kickback control", nu stannar den i stället.

Slö har ingen blivit, men grejen är att använda skärpasta eller bara olja och trycka rätt mycket men långsamt.

Du gör rätt när du ser att spånen blir från att att borret skär, dvs långa spån, kan bli 10 mm långa men ett par mm är ok. Blir det "smulor" använder du borret som en fil och det tar slut efter 3 hål. Så laborera med varvtalet tills det blir fina spån och så är det rätt. Oftast använder folk för högt varvtal.

• Gilla
TCG och 9 till
  • Laddar…
Du kan använda tex. symaskinsolja för att smörja och kyla om du inte har rätt grejer.

Om inte borret tar sabbar man den. Då får man testa reglera tryck och hastighet eller om det inte hjälper leva med att borret blir slött. Borret sabbas direkt om man gör fel. Räcker med ett hål. Borra inte i gips med metall-borrar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som sagt så är det ofta handhållen borrmaskin som förstör borrar. Trots att jag vill se mig själv som hyfsat säker på tryck och varvtal med handhållen maskin så märker jag en tydlig skillnad mot en rätt inställd pelarborr.

Angående borrarna i sig anser jag att det finns dåliga, okej och bra borrar att köpa idag. De som hamnar i kategorin 'bäst' är svensktillverkade borrar från en svunnen tid. Ofta märkta enbart Sverige eller något ortsnamn. Skär lika bra som dagens 'bra' borrar men håller skärpan dubbelt så länge.

Jobbar för en ståltillverkare som gör stål till borr. Vill man ha bättre borr köper man sådana med extra mycket Cobolt i. Går under benämningen M42. Bosch har sådana borr.

Vanligaste misstaget när man borrar är att man borrar utan att det blir spånor. Det måste alltid bli spånor. Om det inte blir spånor => tryck hårdare. Kör långsammare än vad du tror är rimligt. Med ett 8mm borr får man trycka mycket hårt (allt vad man orkar).

https://www.amazon.se/s?k=bosch+m42&crid=3RGLDFLKWERT3&sprefix=bosch+m42,aps,114&ref=nb_sb_noss_1

Moderna borrar funkar lika bra som gamla. Det är samma legeringar som fortfarande används.

Det görs mycket borrar i lågkostnadsländer och då kompromissas det sannolikt dels med legeraingar och dels med värmebehandlingen för att få rätt hårdhet. Då håller inte borren särskilt länge.

• Gilla
hyggabus och 9 till
  • Laddar…
C
J josa100 skrev:
Det görs mycket borrar i lågkostnadsländer och då kompromissas det sannolikt dels med legeraingar och dels med värmebehandlingen för att få rätt hårdhet. Då håller inte borren särskilt länge.
Det är just det som är grejen. Ingen tvivlar väl på att det går att tillverka borr idag som är minst lika bra som förr. Men marknaden drunknar i skit, även från välkända varumärken. Det är extrema kvalitetsskillnader så frågan är helt berättigad - vad, rent specifikt, är bra och vad är a*us?

• Gilla
Alatan
  • Laddar…
Ett tips kan vara att välja borr efter max-varvtalet på skruvdragaren olika växlar..
Står oftast på märkskylten...
Titta i tabellen ovan och köp diameter på borren som passar....

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
Rätt varvtal är för att borra effektivt men inte överskrida temperatur-gränsen för borren i ett visst matr.

För din del med handborrmaskin : LÅGT varvtal o ganska hårt tryck så att borren skär och inte bara nöter

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Så svaret på frågan är:
- De flesta borr bör fungera till fåtal hål i metall.

- Vid handhållen maskin måste man se till att hastigheten på maskinen är inställd på lägsta.
- Tryck inte in avtryckaren hela vägen utan börja lite försiktigt så borret slöar sig runt.
- Om maskinen inte kan göra långsamt har du fel maskin
- Lägg på skärvätska eller skärpasta
- Tryck maskinen mot ämnet så att borret kan bita och skapa metallspån inte bara skapa metallpulver
- förborra är ofta jättebra

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.