nypon skrev:
Det blir värme till ännu en vinter! :)
Ja...visst är det bra med vedeldning, det värmer många gånger :D
 
Anna_H skrev:
Kul projekt, skulle aldrig ge mig på nåt sånt! Väldigt intressant att jämföra med liknande projket som man får se i "Arga snickaren" ibland, där de pillar överallt samtidigt och inget blir bra.

Angående falu rödfärg så tycker jag personligen att det bästa är att välja en kontrasterande färg av annan typ på knutar, altanreglar, altanpanel mm. Detta i första hand för att falu rödfärg ju dammar, särskilt när den blivit ett par år och särskilt om man försökt måla den på hyvlat virke. Inte så kul för gästen som med en drink i handen lutar sig mot stolpen och får rött färgpulver i hela sovrummet när sedan han klär av sig på kvällen, man kan känna sig som en gammal vampyr för mindre :)

Vi satte stående "laggårdspanel" (lite bredare och tjockare än det som finns i vanliga brädgårdar) på större delen av huset, men gråmålad fjällpanel på altanen, vitmålade foder. Ett annat motiv är att Falu rödfärg suger väldigt mycket ljus, så det blir väldigt mörkt på en altan under tak som är rödmålad.
Ja det finns en poäng i det du skriver men tanken är att det ska bli lite ruffigt, altan räcket som blir i smide kommer också snabb rostas och sedan behandlas med tunn olja för att sluta rosta, den ska man också undvika att luta sig emot:)
Ang arga snickaren så får man väl hoppas att han inte dyker upp...
 
vilket bygge och vilka idéer du har, jag är djupt imponerad
 
anderton_swe skrev:
vilket bygge och vilka idéer du har, jag är djupt imponerad
Tackar tackar:D
 
honung
Tycker också du ska ha vindskivor och foder i annan färg än falu-rött..
Främst av anledningen att jag ser det som traditionen "säger" i Dalarna - lador och fä-hus är hel röda. Bostadshus har vita (eller annan färg) knutar och vindskivor.

Så ett hus i bara falu rött är en ladgård för mig. :)
 
honung skrev:
Bostadshus har vita knutar och vindskivor.

Så ett hus i bara falu rött är en ladgård för mig. :)
För mig med, kör med vita knutar. :cool:
 
Raceman skrev:
För mig med, kör med vita knutar. :cool:
Ja, det känns som att jag är på rätt väg, med gråa vindskivor och knutar för jag tror att det smälter in rätt bra i miljön här.
 
Har snart fått tätt och snart också färdig med isoleringen.
Lägger in några bilder nu på det som senare ska bli en del av kök/vardagsrum.
Hoppas att jag blir klar med golv och skorstenen i helgen så att jag kan koppla in vedkaminen, ska såga bort mer tak också så att det finns att elda med.

En del av det blivande kök/v-rum med ytterdörren med på ett hörn

DSC00239.jpg

Ytterdörren på sin rätta plats

DSC00240.jpg
 
Har fått klart golvet i dag i allafall, avslutade med några kalla i badtunna under en fantastisk stjärnhimmel.
Ska försöka få till det med braskaminen då.
Har bara två bilder från i dag, men lägger upp dom iallafall ( det är ju bilder alla vill se) :)

Blivande kök/v-rum och hemmet för den provisoriska braskaminen.

DSC00241.jpg

Ett blivande sovrum

DSC00243.jpg
 
kämpa på!...SKÅLd^_^b
 
Har nästan fått till braskaminen nu, lite justering av skorstenen div fästen osv osv.....:)
 
Det här är sååå häftigt!
 
Har inte fått tid att göra något på några dagar nu men har fixat så att det kommer hem 40m3 grus i morgon som jag ska plana av vid garaget med. Hoppas också att jag kan börja elda i helgen.
Har funderat en del ang köket men fastnat i ett problem, måste kanske ändra mej och det tycker jag inte om:)
Ang köket är jag inne på ett beg kök med släta luckor som jag skuvar på en 1mm plåt på som jag först lägger ute så att den blir rostig....antar att det finns en del som tycker att det är galet men vi får se hur det blir...
 
rostigt är fint!"knackad"plåt skulle åxå vara häftigt.
jag har gjort ett gnist/stänkskydd framför spisen i rostfritt sen använde jag roterande stålborste och gjorde cirklar över plåten,väldigt fint
men det jag kom att tänka på i ditt fall är väl kopparplåt riktigt gammal ärgad tror det skulle vara skit fint
 
Ja kanske det..har även funderat om att göra en spis kåpa som ser ut som tex ett stort svets utsug men modell XXL...håller också på att funderar ang belysningen, ute blir det metallhalogen och inne ev något sånt här.

Hängande över köksbordet kanske

e7470876.jpg

Köksväggarna kanske

e7718447.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.