Tackar för all uppskattning:) det känns lättare då.

Inget vidare väder idag så det blev bara till att såga bort lita av gamla taket och förbereda till i morgon, ska fixa lite på båtkärran och göra en ny del till skorstenen, ska försöka uppdatera med lite nya bilder på söndag.
Kanon ang Faluröd färg:) tackar.

Ang Garaget och Dodge-48an så är det perfekt terapi när det går tung att bygga, för det gör det då och då:)
 
Möcket bra, som Svennis skulle sagt, ovanligt sätt att bygga på men fint blir det.
Att rama in tegeltaket med plåt som du tycks göra, är det eget påhitt eller finns det irl? Fördelar?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Möcket bra, som Svennis skulle sagt, ovanligt sätt att bygga på men fint blir det.
Att rama in tegeltaket med plåt som du tycks göra, är det eget påhitt eller finns det irl? Fördelar?

Kjell G
Tackar.

Anledningen till att jag ramar in tegeltaket är bara för att jag ville ha något annat och jag ville inte bandtäcka pga jag gjorde det på förra huset.
Tyvärr har jag inte hittat på det utan det finns på en del gamla hus/Herrgårdar och liknande.
Fördelar?? nja. Snyggt??:)
 
Vad hände med bilderna vi blev lovade? :(
 
Sjörre skrev:
Vad hände med bilderna vi blev lovade? :(
Har några i kameran men håller på nu med att försöka få braskaminen och skorstenen på plats, bilder kommer:)
 
Har mängdat matrl till helgen, provmonterat skorstenen nu och beställt takpannor till nästa helg.
Finns det någon som kan förklara för mej hur jag ska lägga buntarna med pannor, har förstått att det finns någon "regel" för att inte behöva bära runt i onödan.

Lägger in några bilder en kollega hjälpte mej med för att få lite koll på hur det kan se ut. (Tack Wille)

0011.jpg

0021.jpg
 
Kolla hur många det är i varje bunt, tror det är 4 i Benders.
Kolla hur mycket 4 pannor bygger i sidled, och lägg en bunt där.
Lägg buntarna växelvis (höger på första bärläkten, vänter på andra osv) uppåt.
 
FredrikR skrev:
Kolla hur många det är i varje bunt, tror det är 4 i Benders.
Kolla hur mycket 4 pannor bygger i sidled, och lägg en bunt där.
Lägg buntarna växelvis (höger på första bärläkten, vänter på andra osv) uppåt.
Tackar:)
 
Har haft sjuka barn nu så det har inte blivit mycket gjort.
Har börjat isolerat nu och hoppas att jag blir klar med det om någon vecka, håller också att sätta in en braskamin.
Lägger in en bild på mitt nytillverkat rökrör
DSC04977.jpg

Fick lite tid över så att jag har punktat ihop ett skorstens fäste som jag ska prova innan det helsvetsas, gjorde även en slangbella till mej för att visa barnen:) ska göra varsin till dom också men några storlekar mindre.

DSC04979.jpg

DSC04980.jpg
 
riktigt snyggt bygge, blir imponerad över själva konstruktionen...d^_^b...hur stort kommer
huset bli när det är färdigt(kvm)?Och ungefär hur mycket kommer det att ha kostat:)?
väntar med spänning på nya bilder på projektet.......
/
M
 
Otroligt bygge, fan va roligt för dig att det går bra!!

Dave
 
trojlee skrev:
riktigt snyggt bygge, blir imponerad över själva konstruktionen...d^_^b...hur stort kommer
huset bli när det är färdigt(kvm)?Och ungefär hur mycket kommer det att ha kostat:)?
väntar med spänning på nya bilder på projektet.......
/
M
Tackar:) jaa konstruktionen blev kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mej från början men det ena gav det andra och sen...har man slagit yxan i båten får man ro som fan.
Huset kommer bara att bli 97 kvm och med ett loft/förråd på ena sidan + ett utrymme ovan tvättstugan som vent, elcentral,centraldammsugare och liknande kommer att sitta i, har inget behov av mer yta än detta. 3 sovrum, 1 liten wc, 1 vanligt badrum och ett kök/v-rum.
Att det blev som det blev beror på att jag ville göra kök/v-rum i stil med en gammal upprustad industrilokal och nu kommer det bli +5m i takhöjd där.

Kostnaderna har jag ingen riktig koll på men bygger på enklast och billigaste sättet som tex invändigt blir det bara målad råspånt på väggar och tak.

Mer bilder kommer:)
 
dangerousdave skrev:
Otroligt bygge, fan va roligt för dig att det går bra!!

Dave
Tackar,tackar:D
 
Är i dag trött efter att ha lagt takpannor i helgen, lägger in några bilder på det som är gjort.
Jag vet att det är många som följer projekten här på forumet men som inte ger sig till känna men vill se nya bilder, ska försöka vara lite bättre på det:)

DSC00215.jpg

DSC00212.jpg

Garaget

DSC00214.jpg

Husets baksida

DSC00209.jpg

Och så en detaljbild:)

DSC00211.jpg
 
hej igen! roligt att följa ditt bygge,vilket fint plåtarbete, ljuvligt att se "obulad plåt"riktigt snyggt hantverk
jag hade två riktiga tomtar hemma hos mig och det är inte många cm som är utan bucklor/bulor
så jag blir riktigt avundsjuk när jag ser ditt takjobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.