E Eld skrev:
Rimligen är de beslut som finns i ett protokoll som inte blivit justerat ännu inte fastslagna och kan därför inte heller genomföras.
Ett ojusterat protokoll vinner inte laga kraft. Om justeringsmannen inte anser att skrivningen är riktig så kan sekreteraren och de två justeringsmännen träffas och gemensamt ändra texten. Om de ändå inte blir överens så måste stämman tas om.

• Gilla
jliljeha och 4 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det stämmer nog att man inte kan få försörjningsstöd om man äger en bostadsrätt som har ett värde. Att äga bostadsrätt i sig är inget hinder. Det förekommer även billiga sådana. På 80-talet var det en släkting som tom betalade 5000 för att bli av med en lgh.
Det är nog inte vanligt i dag. Det finns dock inget lagrum som förhindrar att en brf-ägare är berättigad till stöd.
Man kan inte äga en bostadsrätt, det gör föreningen.

S Sven-Olov Olsson skrev:
Det är precis bostadsrätten man kan äga. Föreningen äger dock byggnaden/byggnaderna och de lägenheter som finns i den/dem.

• Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är precis bostadsrätten man kan äga. Föreningen äger dock byggnaden/byggnaderna och de lägenheter som finns i den/dem.
Som medlem i brf äger man rättigheten att bo i föreningen, och därmed nyttja en specifik lägenhet.
Det är skillnad på äganderätt och nyttjanderätt.

Claes Sörmland
Som medlem i brf äger man rättigheten att bo i föreningen, och därmed nyttja en specifik lägenhet.
Ja det är därför som lagstiftaren har uppfunnit termen bostadsrätt för just den rättigheten som är särreglerad i bostadsrättslagen. En sådan bostadsrätt kan man äga som lös egendom. Man kan alltså äga bostadsrätten och det ger en viss nyttjanderätt (och en vissa skyldigheter).

Ja...

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Absolut. Hel korrekt!

Detta är däremot ett fullständigt felaktigt påstående! 😉

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
P
S Saxdaling skrev:
Om alla i Sverige resonerade som du skulle det vara outhärdligt att bo här. Självklart ska man ta hänsyn till de omständigheter som föranleder betalningsproblem. Du vet ingeting om bakgrunden!!!
Vem är "man"?

Vi har i Sverige inrättat ett stort socialt skyddsnät för att ta hand om människor i nöd. Det kostar oss alla en hel del pengar. Att privata föreningar och individer dessutom ska tvingas ta hand om människor som inte klarar av att sköta sig är därför orimligt.

Den som vill vara med och ta hand om andra utöver det som den är ålagd att göra via lagar får förstås göra det, och är i de flesta fall berömvärda, men ingen ska behöva känna sig tvingad.

Det bästa i det aktuella fallet är att de föreningsmedlemmar som ömmar för den strulande medlemmen hjälper denne ekonomiskt utan att tvinga övriga föreningsmedlemmar att göra det också.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
jonmo jonmo skrev:
Fritt upplagd balk, med stöd på 0, 6 och 8,5 meter. Grundens storlek 8,5 * 5,1 m. Tak 45 grader. Beräkna hur mycket armering som behövs under respektive upplag.
Hur stora laster ska vi räkna med?

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sälj bostadsrätten och flytta till hyresrätt. Vad är problemet? Pengarna räcker säkert till flera års hyror.
Om bostadsrätten är högt belånad så kan det bli ganska liten förtjänst vid en försäljning, kanske t.o.m. en förlust.
Bostadspriserna har gått ner en del den senaste tiden.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som kassör i en BRF kan jag inte annat än hålla med. Betalningar missas och det rätt frekvent.
Att sådant händer är lite obegripligt.

Numera kan man se till att överföringar görs automatisk varje månad från ens bankkonto till ett bankkonto som man ska betala till. För att slippa "råka ut för" att det är för mycket månad kvar i slutet av pengarna, så gör man lämpligen en lika automatisk överföring till sitt betalningskonto från sitt lönekonto varje månad dagen efter att lönen har kommit.

Det är inte svårt alls att se till att undvika att hamna i en betalningskonflikt med sin BRF såvida inte ens inkomster drastiskt minskar. Då måste man förstås agera utanför rutinerna på något sätt.

F.ö. är kassör i en förening med ekonomi den värsta styrelseposten.

P pmd skrev:

Numera kan man se till att överföringar görs automatisk varje månad från ens bankkonto till ett bankkonto som man ska betala till. För att slippa "råka ut för" att det är för mycket månad kvar i slutet av pengarna, så gör man lämpligen en lika automatisk överföring till sitt betalningskonto från sitt lönekonto varje månad dagen efter att lönen har kommit.

Det är inte svårt alls att se till att undvika att hamna i en betalningskonflikt med sin BRF såvida inte ens inkomster drastiskt minskar. Då måste man förstås agera utanför rutinerna på något sätt.

Det där tråkiga klientelet "missar" inte en betalning. De prioriterar annorlunda. De använder inte autogiro.
Tvärt emot dig så gillar jag kassörsjobbet. Fast jag brukar bli vald till ordf.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bostadsrättsföreningar utan ekonomi är rätt ovanliga. 😉

P
Visst. Det finns dock andra sorters föreningar som har ekonomi. ;-)

P pmd skrev:

Om man sitter som mottagare av ex. 300 inbetalningar per månad som en kassör i en brf gör. Så är det nog ofrånkomligt att det blir några tiotal missade betalningar per år.

Personligen drar jag på mig 2 - 3 betalningspåminnelser om året. Ibland är det fakturor jag aldrig fått (post nord och citymail tävlar om att slarva bort mest post), ibland är det jag som klantat mig.

På den tiden jag bodde i bostadsrätt missade jag nog aldrig en månadsavgift, men det var mest slump, jag var lika noggrann/slarvig med dem som andra betalningar.

Sedan märkte jag på den tiden när jag var ordförande att vissa var mer slarviga än andra....

Så att övereagera på en medlem som är lite slarvig ger bara magsår. Fallen man behöver bekymra sig över är när det blir flera månader i rad, eller typ varannan månad osv.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Jag tror du får justera dina förväntningar på omgivningen. 10-20% av befolkningen saknar t o m kognitiva förutsättningar att sköta sånt här. Även om en BRF innebär en viss selektion så att medlemmar typiskt sett lever ordnade liv så finns det ju alltid undantag. Man får ta tålamod med människan.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.