Status
Tråden går ej att kommentera.
R Rkarlsson skrev:
Du är nog på riktigt ett troll.
De flesta hoppas jag som går över har automatisk styrning. I mitt exempel
-Bergvärmepump med smart styrning
-Elbil med smart styrning
- En ny diskmaskin snart med styrning (diskar ändå nästan bara på helgen där det är lågt ändå)

Så istället för rörligt där jag sänkt förbrukningen kraftigt och får ett extremt snittpris (augusti 7,1kronor) så kan jag med det automatiserade få det lägsta möjligaste. Blir det en rövvinter så kommer kaminen stå för värmen mestadels av tiden.
Än så länge så har jag sänkt sen smartstyrningen på pumpen kom från snitt 30kWh om dagen till 8kWh om dagen.
Utan att mer än att knipsa 2 trådar och koppla in en styrdosa.

Så istället för att ladda bilen för 80-104 kr per gång kanske jag kommer ladda för 20-30 kronor. Men du tycker inte det är värt att låta laddboxen styra det själv =)

Duschar oavsett tid på dygnet, varmvattenberedaren drar knappt nått ;)
Får man inte ont i magen och lider sömnbrist när man gör som du?

Jag använder en annan teknologi. Jag har en gammal mobiltelefon mätarskåpet med kameran riktad mot displayen som visar aktuell mätarställning.

Jag ringer upp den den via FaceTime när jag vill se aktuell mätarställning och vet vad som förbrukats sedan nätägaren löste av den senast, vilken görs sista dagen i månaden.

Bifogar bild så förstår alla att det är bättre att veta vad man exakt ligger på i kWh-förbrukning än att gissa och pilla med illa styrdosor.
 
  • Elmätarens display visar en förbrukning på 146234.5 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
Men du vet ju inte vad elen kostar. Så vad har du för nytta av informationen?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Får man inte ont i magen och lider sömnbrist när man gör som du?

Jag använder en annan teknologi. Jag har en gammal mobiltelefon mätarskåpet med kameran riktad mot displayen som visar aktuell mätarställning.

Jag ringer upp den den via FaceTime när jag vill se aktuell mätarställning och vet vad som förbrukats sedan nätägaren löste av den senast, vilken görs sista dagen i månaden.

Bifogar bild så förstår alla att det är bättre att veta vad man exakt ligger på i kWh-förbrukning än att gissa och pilla med illa styrdosor.
Men ditt system är ju krångligare än mitt?
Jag trycker 2-3 ggr i telefonen så vet jag på minuten vad jag förbrukat. Och behöver inte pilla med något annat, för att det är automatiserat (för 12e gången?)
Jag kommer ju se vad allt kostar om jag vill de med innan fakturan kommer.
Jag kommer ju se exakt vad bilen kostar med.

Men vi förstår att du inte har en aning om hur det funkar för folk med timpris och tibber, det har du ju förklarat nu =)
 
M Matte Bygg skrev:
Jag anser att rörligt är mycket, mycket bättre än timpris. Men någon kunnig kloker härinne kanske kan försöka övertyga mig med handfasta förklaringar och argument om varför timpris är sååå hiiimla braaa.
Fast du verkar ju snarast ignorera allas förklaringar om hur de gör och varför det är bra.
Min värmepump styr automatiskt över mellan värme, varmvatten eller ”minimiläge” beroende på det för stunden gällande elpriset.
Jag har varmt vatten i kranen dygnet runt, men jag (värmepumpen alltså, fortfarande automatiskt, utan manuell inverkan) bränner inte igång och värmer mer vatten när det är som dyrast utan kan toppa upp lite sista timmen innan det blir dyrare så det håller sig tills priset blir lägre igen.
Jag pluggar i bilen (laddhybrid) när jag kommer hem och den är fulladdad nästa morgon, på de billigaste timmarna, fortfarande automatiskt.
Det enda manuella jag gör är att titta på mobilen innan jag startar disk-/tvättmaskin och knappar in fördröjd start till när det är som billigast. Det är på sin höjd tre tryck på mobilen och sedan ett knapptryck på maskinen /fördröjd timme.

Eftersom värme, varmvatten och bilen är mina solklart största förbrukare (och dessa sköter sig själva) behöver jag alltså göra exakt ingenting för att spara från 2-300 kronor och uppåt i månaden. Och bara genom att titta i den här tråden ser vi att dessa hundralappar är en liten besparing. Bara typ tio inlägg upp (#591) ser du en som sparat 1400 kr på en månad med timpris, utan att göra ett skit.
På vilket sätt vore det bättre med rörligt?
Vad ska jag ligga sömnlös och oroa mig för?
 
D Daniel 109 skrev:
Men du vet ju inte vad elen kostar. Så vad har du för nytta av informationen?
Ingen praktisk eller ekonomisk nytta utan sinnesfrid att veta vad elmätaren står på. Ett video-samtal till mobilen i elskåpet så ser jag vad mätaren står på. Kan även kontrollera om mätaren tickar på ovanligt snabbt och när den står helt still.

Enkelt system som många kan använda sig av. Enda som krävs är en kameramobil med simkort som monteras med vy över mätar-displayen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast du verkar ju snarast ignorera allas förklaringar om hur de gör och varför det är bra.
Min värmepump styr automatiskt över mellan värme, varmvatten eller ”minimiläge” beroende på det för stunden gällande elpriset.
Jag har varmt vatten i kranen dygnet runt, men jag (värmepumpen alltså, fortfarande automatiskt, utan manuell inverkan) bränner inte igång och värmer mer vatten när det är som dyrast utan kan toppa upp lite sista timmen innan det blir dyrare så det håller sig tills priset blir lägre igen.
Jag pluggar i bilen (laddhybrid) när jag kommer hem och den är fulladdad nästa morgon, på de billigaste timmarna, fortfarande automatiskt.
Det enda manuella jag gör är att titta på mobilen innan jag startar disk-/tvättmaskin och knappar in fördröjd start till när det är som billigast. Det är på sin höjd tre tryck på mobilen och sedan ett knapptryck på maskinen /fördröjd timme.

Eftersom värme, varmvatten och bilen är mina solklart största förbrukare (och dessa sköter sig själva) behöver jag alltså göra exakt ingenting för att spara från 2-300 kronor och uppåt i månaden. Och bara genom att titta i den här tråden ser vi att dessa hundralappar är en liten besparing. Bara typ tio inlägg upp (#591) ser du en som sparat 1400 kr på en månad med timpris, utan att göra ett skit.
På vilket sätt vore det bättre med rörligt?
Vad ska jag ligga sömnlös och oroa mig för?
Du kom med svaga argument för atr jag ens ska överväga timpris. Sälj in dina argument till en familj med 2-3 ungar i åldrarna 5-15 år och en äkta hälft (Female) som älskar långa duschar och varma bad, och som bonus har långt hår som kräver 24 minuters föning varje gång.

Då kan du försöka dig på ”fördröjd timme” och samtidigt bibehålla husfridens frid i det kalla huset.

Låter kanske långsökt, men timpris-stollar riskerar skilsmässor pga sin maniska jakt på billiga kilowatt-timmar.
 
  • Haha
Andreas_Hansson
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Du kom med svaga argument för atr jag ens ska överväga timpris. Sälj in dina argument till en familj med 2-3 ungar i åldrarna 5-15 år och en äkta hälft (Female) som älskar långa duschar och varma bad, och som bonus har långt hår som kräver 24 minuters föning varje gång.

Då kan du försöka dig på ”fördröjd timme” och samtidigt bibehålla husfridens frid i det kalla huset.

Låter kanske långsökt, men timpris-stollar riskerar skilsmässor pga sin maniska jakt på billiga kilowatt-timmar.
Som sagt, du lyssnar ju inte.
Varför är ditt huset kallt? Mitt hus är precis lika varmt/kallt som förra säsongen. Och tillika lika varmt/kallt som jag bestämmer att det ska vara.

Det är möjligt att timpris inte är bättre för dig, det betyder inte att det är det för alla. Så sluta argumentera för att timpris är skit, för det är det inte för alla. Men det är ingen som hävdat att det är bra för alla heller. Det är mycket möjligt att det är förbrukare som du som gör det värt för oss andra med timpris. Men att gissa och anta är inte att veta.
Har du timavläsning på din mätare så kan du ju enkelt kolla vad du fått betala med timpris.
Annars så skiter du i det, men var ärlig med att du bara tycker och tror och inte har en aning, och vägrar ta till dig andras historier så kommer ingen bry sig om det alls, inte det minsta.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Som sagt, du lyssnar ju inte.
Varför är ditt huset kallt? Mitt hus är precis lika varmt/kallt som förra säsongen. Och tillika lika varmt/kallt som jag bestämmer att det ska vara.

Det är möjligt att timpris inte är bättre för dig, det betyder inte att det är det för alla. Så sluta argumentera för att timpris är skit, för det är det inte för alla. Men det är ingen som hävdat att det är bra för alla heller. Det är mycket möjligt att det är förbrukare som du som gör det värt för oss andra med timpris. Men att gissa och anta är inte att veta.
Har du timavläsning på din mätare så kan du ju enkelt kolla vad du fått betala med timpris.
Annars så skiter du i det, men var ärlig med att du bara tycker och tror och inte har en aning, och vägrar ta till dig andras historier så kommer ingen bry sig om det alls, inte det minsta.
Äntligen kom du med vettiga saker och vi är överens på den punkten:

”Så sluta argumentera för att timpris är skit, för det är det inte för alla. Men det är ingen som hävdat att det är bra för alla heller.”
 
Mikael_L
Något slags troll är ju denna figur.

I värsta fall något som går kremls ärenden och försöker få så många som möjligt att inte agera så att förbrukningen jämnas ut något lite under dygnet så att Putins energikrig går sämre.

Jag hoppas att det inte är så, men jag har tyvärr väldigt svårt att finna några bra alternativa förklaringar.
 
M Matte Bygg skrev:
Äntligen kom du med vettiga saker och vi är överens på den punkten:

”Så sluta argumentera för att timpris är skit, för det är det inte för alla. Men det är ingen som hävdat att det är bra för alla heller.”
Om alla som gynnas av timpris byter så kommer till slut alla att ha bytt.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Äntligen kom du med vettiga saker och vi är överens på den punkten:

”Så sluta argumentera för att timpris är skit, för det är det inte för alla. Men det är ingen som hävdat att det är bra för alla heller.”
Är vi överens om den saken? Det är ju bra, för hittills i tråden har du ju argumenterat för att det är skit för alla..
 
R
M Matte Bygg skrev:
Du kom med svaga argument för atr jag ens ska överväga timpris. Sälj in dina argument till en familj med 2-3 ungar i åldrarna 5-15 år och en äkta hälft (Female) som älskar långa duschar och varma bad, och som bonus har långt hår som kräver 24 minuters föning varje gång.

Då kan du försöka dig på ”fördröjd timme” och samtidigt bibehålla husfridens frid i det kalla huset.
Det är bl.a. din exempelfamilj som gör att de flesta kommer att byta till timpris. Ingen vill väl dela det vägda rörliga priset med en kund som både slösar, och dessutom slösar när det är dyrt.

Kvar på rörligt kommer just exempelfamiljen vara och i förlängningen kommer det sannolikt betyda att de ändå betalar ungefär samma pris som om de haft timpris.

M Matte Bygg skrev:
Låter kanske långsökt, men timpris-stollar riskerar skilsmässor pga sin maniska jakt på billiga kilowatt-timmar.
Nej det tror jag inte. Jag känner många personer som har timpris och de verkar (fortfarande) ha ganska harmoniska förhållanden. Verkar inte heller vara så mycket "maniskt jagande" heller. Gemensamt för dem är att deras kostnad per kWh är lägre än det rörliga på samma bolag.

M Matte Bygg skrev:
Enkelt system som många kan använda sig av. Enda som krävs är en kameramobil med simkort som monteras med vy över mätar-displayen.
Kanske något att gå till draknästet med? :crysmile:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag måste ändå försvara de som fått för sig att timpris bara passar de som anpassar sin förbrukning till billiga timmar - det är lätt att få den uppfattningen från artiklar i massmedia.
SVT publicerade detta citat:

-Kan man flytta förbrukning, och är man villig att göra det? Annars är det en risk att du får ett högre pris om du behåller ett ”felaktigt” beteende i förhållanden till priset, säger Emma Borgström, försäljningschef på EON.

Och till detta valde man rubriken "Timpris på elen kan bli fälla". Är det konstigt att folk då får för sig att månadspris är bättre för den som inte vill eller kan flytta sin förbrukning? Elbolagen är ju heller inte så öppna med hur de bestämmer sitt månadspris. Hur många i denna tråd tror att den som förbrukar som mest under de dyraste timmarna självklart får lägre kostnad med månadspris än med timpris? Upp med handen!
 
Mikael_L
Jag räcker upp handen.
Säg att jag har någon slags lokal för min verksamhet, allt är totalt ouppvärmt, ty jag har bara bilen därinne samt lite förråd, som inte behöver vara varmt.
Och så ett litet kontorskyffe, som faktiskt inte heller värms av ren snålhet, jag är ju trots allt där bara några enstaka gånger och timmar i veckan, de flesta dagar hämtar och lämnar jag ju bara bilen.

Men, för de timmar jag ibland sitter där, så har jag en 9kW fläktkonvektor, som på "nolltid" får upp värmen, som jag alltså bara sparkar igång just då.
Och detta "just då" kommer alltid ske ca kl 7-9 om jag väljer att stöka bort lite jobb på morgonen, eller ibland blir det kl 16-18, om jag inte hunnit med det under dagen/dagarna, utan måste köra på lite efter jag kommit tillbaka.

JA, DÅ tror jag att man tjänar på månadsmedelpris. En väldigt tydlig förbrukning då det är som dyrast, då är det bättre att gömma sig mitt i flocken, så andra får dela på mina kostnader.
Ju fler som väljer timrörligt, desto värre blir detta sätt att använda elen bestraffat, "flocken" blir allt mindre.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om alla som gynnas av timpris byter så kommer till slut alla att ha bytt.
Utom Matte Bygg då... som ju i det läget förstås fortfarande inte tjänar på timpris eftersom han då schablondebiteras efter en schablon beräknad på enbart hans egen individuella förbrukning. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.