Status
Tråden går ej att kommentera.
S Skopan skrev:
Jag måste ändå försvara de som fått för sig att timpris bara passar de som anpassar sin förbrukning till billiga timmar - det är lätt att få den uppfattningen från artiklar i massmedia.
SVT publicerade detta citat:

-Kan man flytta förbrukning, och är man villig att göra det? Annars är det en risk att du får ett högre pris om du behåller ett ”felaktigt” beteende i förhållanden till priset, säger Emma Borgström, försäljningschef på EON.

Och till detta valde man rubriken "Timpris på elen kan bli fälla". Är det konstigt att folk då får för sig att månadspris är bättre för den som inte vill eller kan flytta sin förbrukning? Elbolagen är ju heller inte så öppna med hur de bestämmer sitt månadspris. Hur många i denna tråd tror att den som förbrukar som mest under de dyraste timmarna självklart får lägre kostnad med månadspris än med timpris? Upp med handen!
Verkligen - och det känns som att en del av problemet är att elnätsbolagen (som ju ofta är samma som elhandelsbolagen) verkar ha incitament att inte marknadsföra timpriset. Om sedan det är av rädsla för att konsumenter ska känna sig lurade, att de inte har kapacitet att ställa om fler mätare än de redan gör, eller om det har med hur modellen för beräkning av deras ekonomiska risker ser ut vet jag inte.
 
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Om alla som gynnas av timpris byter så kommer till slut alla att ha bytt.
Alla kommer ju att få timmätare inom ett par år, idag om man ska välja rörligt hos Vattenfall så är det så att om man har en timmätare så får man inte välja rörligt månadspris utan bara rörligt timpris.

((Man får ju även följa fast pris)
 
Snailman Snailman skrev:
Alla kommer ju att få timmätare inom ett par år, idag om man ska välja rörligt hos Vattenfall så är det så att om man har en timmätare så får man inte välja rörligt månadspris utan bara rörligt timpris.

((Man får ju även följa fast pris)
Menar du om man har Vattenfall som elhandelsbolag eller som nätägare? Jag har nämligen vattenfall som nätägare, timmätare och månadspris hos mitt elhandelsbolag.
 
C
L William85 skrev:
Då jag har elbaserad uppvärmning så känns det som jag skulle vilja ha lite mer kött på benen, nån skrev att det är skönt att veta vad man får betala med timpris men jag har hittils tänkt att det är skönt med rörligt
Gå in på mina sidor hos nätägaren och kolla om du kan se förbrukningssiffror per timme redan idag.
Om inte så har du antingen en mätare som inte mäter per timme, eller så måste nätägaren trycka på någon knapp för att aktivera timmätningen.
 
C cpalm skrev:
Gå in på mina sidor hos nätägaren och kolla om du kan se förbrukningssiffror per timme redan idag.
Om inte så har du antingen en mätare som inte mäter per timme, eller så måste nätägaren trycka på någon knapp för att aktivera timmätningen.
Den visar dygnsupplösning på mina sidor i dagsläget. Skulle kunna höra med Vattenfall men är inte allt för hoppfull då räkneverket står på drygt 200 000kWh så den har några år på nacken. Men värt ett försök, tack för tipset :)
 
Har du testat att klicka på timvalet vid grafen?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du testat att klicka på timvalet vid grafen?
Jamen för tusan, hur kunde jag ha missat detta. Kanon, då kan jag ju jämföra lite. :)


Stolpdiagram som visar timvis elförbrukning den 18 oktober 2022, med en total förbrukning på 37 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag tycker att vi ska stänga den här tråden nu som ett sätt att minska elförbrukningen i Sverige.

Faktaresistensen kommer vi inte att rå på, och åtminstone jag har inget att vinna på att påverka vilken sorts avtal någon annan än jag själv väljer...
 
Snailman
tveksamt tveksamt skrev:
Menar du om man har Vattenfall som elhandelsbolag eller som nätägare? Jag har nämligen vattenfall som nätägare, timmätare och månadspris hos mitt elhandelsbolag.
Som elhandelsbolag.
 
Nu har jag jämfört några månader med min tim-data och återkopplar. Även med vår ostyrda uppvärmning och utan elbil är det ändå fördel spotpris. :)

Tabell som jämför elkostnader över tid för spotpris kontra rörligt pris med detaljer om förbrukning och kostnad i svenska kronor.
 
L William85 skrev:
Nu har jag jämfört några månader med min tim-data och återkopplar. Även med vår ostyrda uppvärmning och utan elbil är det ändå fördel spotpris. :)

[bild]
Möjligen ska du kolla bara så du jämför lika med lika. Kanske helst även inkl månadsavgiften, men i annat fall annars antingen båda priserna utan påslag eller båda priserna med påslag. Om du inte tänker dig ett timabonnemang utan påslag då, men då är ju månadsavgiften oundvikligen en del av kalkylen.
 
M Mikael 81 skrev:
Möjligen ska du kolla bara så du jämför lika med lika. Kanske helst även inkl månadsavgiften, men i annat fall annars antingen båda priserna utan påslag eller båda priserna med påslag. Om du inte tänker dig ett timabonnemang utan påslag då, men då är ju månadsavgiften oundvikligen en del av kalkylen.
för min del är nog krasst skillnaden för liten för att byta, som småbarnsförälder är det värt den där hundringen per månad i bekvämlighet. Jag är dock ändå positivt överraskad att det ligger så jämnt, var helt säker att min förbrukning skulle gynnas mer av rörligt. När man tar steget till elbil eller ny värmepump med lite styrning så blir det timpris :)
 
  • Gilla
  • Wow
yonna och 1 till
  • Laddar…
Har någon tecknat timpris denna vecka? Är intresserad av väntetiderna hos olika elbolag. Hur länge får man vänta från första kontakt för att byta till timpris?
 
A
M Matte Bygg skrev:
Har någon tecknat timpris denna vecka? Är intresserad av väntetiderna hos olika elbolag. Hur länge får man vänta från första kontakt för att byta till timpris?
Väntetid? Nästa månadsskifte går det till.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Vilka elbolag har pausat nyteckning?
Menar du att det är bättre att betala för ett kollektivt snittpris än ditt eget snittpris? I så fall är du sannolikt en konsument som jag helst inte vill dela förbrukningsprofil med.
Vi kollade och det kollektiva snittpriset låg så lågt och så nära det billigare nattpriset att det inte lönade sig nämnvärt att byta till timpris. Bättre och tänka om att släcka onödiga lampor, ta en snabbare dusch osv. Det kan vara en bra idé att var och en kontrollerar med sitt elbolag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.