Status
Tråden går ej att kommentera.
D Daniel 109 skrev:
Vi har ju inte kommit in i den period som normalt sett är dyrast än. Så det kan nog bli priser över 300öre/kWh. Men sannolikt inte i snitt över 6månader.
Hur vet du det? Har du ärvt Saidas spåkula?

Du förvränger min analys där
En vargavinter kan ge priser på 1000 öre/kwtimme

Dock kommer elprissubventionen som kompenserar högförbrukande kundeee med rörliga avtal, eftersom subventionen kommer baseras på fakturabelopp och inte kilowatten som timpris-jägarna ständigt och konstant jagar 25 timmar per dygn.
 
Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Vi har ju inte kommit in i den period som normalt sett är dyrast än. Så det kan nog bli priser över 300öre/kWh. Men sannolikt inte i snitt över 6månader.
Ja, månadssnittet hamnar troligen över i december och januari, men med stora svängningar som kommer göra det enkelt att hamna en bra bit under med timpris. Vid en någorlunda genomsnittlig vinter (finns ingen anledning att gissa värsta tänkbara scenario).
 
M Matte Bygg skrev:
Låt oss ej förledas i denna jakt på kilowattimmar där vi blandar äpplen och päron.

Förtydligar min uppdatering. Detta gäller:
1 -Avtal om 6 månader (nov-april) för 300 öre/kWh.
2 -Gäller elprisområde 3.
3 -Exempelvis erbjuder Telge Energi detta.

**obs! Om priset är högre än 300 så betalar kunden inte mer. Är priset lägre än 300 så betalar kunden det lägre priset.
Spännande, hittar inte det erbjudandet på deras hemsida, vad är nackdelen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, hittar inte det erbjudandet på deras hemsida, vad är nackdelen?
Det kallas för ”Tryggt avtal” just nu 314 öre vid årsförbrukning på upp till 20,000 kWh annum.
 
M Matte Bygg skrev:
Det kallas för ”Tryggt avtal” just nu 314 öre vid årsförbrukning på upp till 20,000 kWh annum.
Hittar fortfarande inte den infon där...heller inte var du får 314 öre från.
 
M Matte Bygg skrev:
Hur vet du det? Har du ärvt Saidas spåkula?

Du förvränger min analys där
En vargavinter kan ge priser på 1000 öre/kwtimme

Dock kommer elprissubventionen som kompenserar högförbrukande kundeee med rörliga avtal, eftersom subventionen kommer baseras på fakturabelopp och inte kilowatten som timpris-jägarna ständigt och konstant jagar 25 timmar per dygn.
Jag förstår fortfarande inte hur timprisare förlorar på det? Om man de flesta månader på året kan ha 55% av normal kostnad och strunta i det om man får elstöd de månader det kostar 1000 öre/kWh, vad är problemet. Det känns som man både äter kakan och har den kvar men jag tänker kanske fel?
 
M Matte Bygg skrev:
Hur vet du det? Har du ärvt Saidas spåkula?

Du förvränger min analys där
En vargavinter kan ge priser på 1000 öre/kwtimme

Dock kommer elprissubventionen som kompenserar högförbrukande kundeee med rörliga avtal, eftersom subventionen kommer baseras på fakturabelopp och inte kilowatten som timpris-jägarna ständigt och konstant jagar 25 timmar per dygn.
Det enda påståendet där man kan tolkade det som att jag utger mig för att veta, är att vi ännu inte är inne i den period som normalt är dyrast. Det vet jag av erfarenhet från tidigare år.

Att jag berömmer det osannolikt att snittet över 6 månader blir under 300öre/kWh är min uppskattning av marknadsläget. Det är inget jag säkert vet.
 
314,69 öre var Telge Energis elpris i september månad för deras förvaltade alternativ "Tryggt avtal".

Fastpris erbjuder de inte:
Fast elavtal?
För närvarande erbjuder vi inga fasta elavtal, detta på grund av de höga och volatila elpriserna. Vi vill helt enkelt inte binda våra kunder till det höga pris som ett fast elavtal skulle innebära just nu.
[länk]
 
M Mikael 81 skrev:
314,69 öre var Telge Energis elpris i september månad för deras förvaltade alternativ "Tryggt avtal".

Fastpris erbjuder de inte:
Information om ett tryggt elavtal med jämnare pris, 3 öre/kWh påslag inkl. moms, 6 månaders uppsägningstid och 588 kr rabatterbjudande.

588 kr i rabatt är månadsavgiften i ett år, så om du säger upp det innan.. får du nog inte ut resterande pengar cash. Men så länge du är kund på avtalet.. har du ”ett år gratis”.

Observera också att uppsägningstiden är 6 mån.

(327,66 öre/kWh erbjöd de mig)
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Va? Skulle det här ansiktet ljuga?
[bild]
Hon skulle ju inte samarbeta med SD på 20 år tex...
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Va? Skulle det här ansiktet ljuga?
Åh nej :seenoevil:
 
*Uppdatering***

Elförbrukning går stadigt ner i Sverige. Ger lägre efterfrågan som i sin tur ger lägre priser. När timmisarna går all-in i vinter med pillande på sina alla timers och nattliga duschar, så kommer sannolikt priset för rörligt vara lägre än lägst.

Lägg där till Elsubventionen så sover man gott.
Summering: timpriseavtal är ett mindre klokt val när konsumtionen dalar och priset kraschar.
 
  • Haha
Webgurun och 2 till
  • Laddar…
Du trollar va?
 
  • Gilla
Rkarlsson och 4 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
*Uppdatering***

Elförbrukning går stadigt ner i Sverige. Ger lägre efterfrågan som i sin tur ger lägre priser. När timmisarna går all-in i vinter med pillande på sina alla timers och nattliga duschar, så kommer sannolikt priset för rörligt vara lägre än lägst.

Lägg där till Elsubventionen så sover man gott.
Summering: timpriseavtal är ett mindre klokt val när konsumtionen dalar och priset kraschar.
Du förstår verkligen inte alls vad det handlar om att gå över till timpris, eller hur?
Och tror du på riktigt att priset kommer att krascha (vad du nu menar med krasch) för att några går över till timpriser?
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
Byts elmätare ut till timavläsning på sikt även om man inte har beställt timpris, eller kan man teckna timpris ett tag för att prova för att få en sån elmätare?

Då jag har elbaserad uppvärmning så känns det som jag skulle vilja ha lite mer kött på benen, nån skrev att det är skönt att veta vad man får betala med timpris men jag har hittils tänkt att det är skönt med rörligt och snittpris att man kan kvitta de kalla veckorna av en månad då värmepumpen går 24/7+ elpatron mot de dagar då det är lite varmare och blåsigare och elen kostar 10 öre men till ingen nytta då värmebehovet är mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.