4 666 läst · 66 svar
5k läst
66 svar
Ojordade och jordade uttag i samma rum - ok enligt elektriker
Vad jag hört så hade det med lasten vid inkoppling att göra. Har för mig att jag i nån spec läst att lasten skall vara xxx ohm (vid inkoppling / tal). Kopplar du två paralella så lastar du ju dubbelt, och det tyckte televerket inte om... du minns säkert att volymen gick ner om man lyfte två paralellkopplade feletoner.lars_stefan_axelsson skrev:....
Så våra telefoner var alltså kaskadkopplade till skillnad från i många andra system där det rådde en ren parallellkoppling. Det skiljer dock inget i signalering eller hur tal moduleras.
Varför just vi i Sverige var så intresserade av "sekretess" att vi krånglade till det på det här sättet, är dock, iaf för mig höljt i dunkel. Om någon vet så får de gärna upplysa mig. Det var få andra länder i världen som orkade krångla till det på det här viset.
....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 029 inlägg
Ja, OK. Det är ju en tanke. Jag vet inte att jag märkte att volymen ändrades märkbart när flera deltog dock (t ex när man lyfte luren och telefonsvararen var igång). Systemet hade ju ändå viss marginal i de allra flesta fall.L Lars_P2006 skrev:Vad jag hört så hade det med lasten vid inkoppling att göra. Har för mig att jag i nån spec läst att lasten skall vara xxx ohm (vid inkoppling / tal). Kopplar du två paralella så lastar du ju dubbelt, och det tyckte televerket inte om... du minns säkert att volymen gick ner om man lyfte två paralellkopplade feletoner.
Och det var som sagt inget som brydde nästan någon annan telefoni-nätsoperatör.
Ljudtryck upplevs logaritmisk, därför vi mäter det i decibel, så även om den elektriska signalen halveras vid parallellkoppling så blir det bara ett tap på 3 dB i ljudtryck, vilket är hörbart (1 dB är lägsta skillnad som är normalt hörbar), men inte direkt märkbar
Betänk att på den tiden var även telefonerna televerkets egendom! Inte fick man koppla in vad som helst inte. Televerket bestämde över HELA nätet...
Aha mycket intressant!lars_stefan_axelsson skrev:Det är ju OT, men lite intressant så jag kunde inte hålla mig. Nej, jordledaren hade inget med sekretess att göra. Även i Norge och Finland så hade de som vi två (i huvudsak) signalledare som går (gick) från uttag till uttag precis på samma sätt som i Sverige.
I Sverige så var dock uttagen splittrade i ett inkommande och utgående par, som var automatiskt överkopplade i uttaget tills dess att en telefon pluggades in. Plaststiftet i proppen bröt överkopplingen (Så ville man tjuvlyssna så var det bara att klippa bort den och stoppa inte telefonen som vanlig).
Så länge som luren låg på på själva telefonen så kopplade dock telefonen över inkommande (nedre stift) till utgående par (övre stift), detta så att ringsignaler (och sedan ev tal) skulle komma till alla telefoner på slingan. När man lyfte luren på en telefon så bröts dock den överkopplingen och den telefonen blev då sista enhet i kedjan.
Detta gjorde att telefonerna aldrig var parallellkopplade på en aktiv talkrets så flera telefoner kunde inte lyssna, eller för all del prata, i samma samtal. När en lur lyfts så bryts kopplingen till alla efterliggande telefoner på den linjen.
Så våra telefoner var alltså kaskadkopplade till skillnad från i många andra system där det rådde en ren parallellkoppling. Det skiljer dock inget i signalering eller hur tal moduleras.
Varför just vi i Sverige var så intresserade av "sekretess" att vi krånglade till det på det här sättet, är dock, iaf för mig höljt i dunkel. Om någon vet så får de gärna upplysa mig. Det var få andra länder i världen som orkade krångla till det på det här viset.
Varför man lade till en extra jord i just Norge och Finland är en intressant historia som jag aldrig blev helt klar på rent tekniskt, med det hade med störmarginaler, extra funktioner, och ett i grunden sämre system osv. att göra. Jag önskade att jag frågat vidare när jag jobbade med experterna, men det tåget har tyvärr gått för länge sedan. Så jag får fortsätta leva i relativ ovisshet.
Där ser man.
Hos mina föräldrar var telefonerna felkopplade. Det gick alltid tjuvlyssna var så på hela området.
Det blev dock problem när adsl kom, gick inte prata i telefon och ha modem igång. Så en tekniker gjorde ett "första uttag" och pratade man i den telefonen så gick det ej tjuvlyssna heller och adsl plus telefoni fungerade.
Själv har jag i min barndom kopplat in en finsk telefon till svensk stickpropp...men antar det aldrig hade funkat om inte uttagen varit felkopplade. Men kan säga så mycket att jorden behövdes inte i Sverige däremot var nummerskivan helt fel har för mig 0 blev 1 osv och 9 var 0. Om jag inte minns helt fel.
Kanske fel tråd ta det här, vi borde kanske göra en egen tråd på detta intressanta men obsoleta ämne! 😉
Tack då vet jag varför vi hade en plastplugg och även varför adsl modemet skickade med "testa var du har första uttaget" plastplugg.
Det med adsl var också intressant att den skulle vara i första uttaget medans i andra länder fanns inte ens första uttag 🤔
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Det här minns jag och det var såhär man också blev avslöjad började höras sämre 😂L Lars_P2006 skrev:Vad jag hört så hade det med lasten vid inkoppling att göra. Har för mig att jag i nån spec läst att lasten skall vara xxx ohm (vid inkoppling / tal). Kopplar du två paralella så lastar du ju dubbelt, och det tyckte televerket inte om... du minns säkert att volymen gick ner om man lyfte två paralellkopplade feletoner.
Det ironiska var att mina föräldrar bodde o en kommun där just Televrket hade en högkvarter.L Lars_P2006 skrev:
Bodde tom många Televerkare i grannskapet!
Men det är väl kanske så att Televerkjobbarna skulle ha all lyxen. Kommer ihåg när en kompis hade flatrate dvs ingen minutavgift på vanlig modem. Pappan i huset som jobbade på Telia hade fri internet. Då var man avundsjuk.
Produkter som diskuteras i tråden