4 344 läst · 63 svar
4k läst
63 svar
Ojordade och jordade uttag i samma rum - ok enligt elektriker
Det är kvalificerat skitsnack att det skulle vara vanligt förekommande (på nivån som mäklaren hävdar). Däremot är det nog rätt att det inte skulle klassas som dolt fel. Detta dels för att det är lätt att upptäcka med en uttagsprovare eller visuell inspektion, dels för att konceptet dolt fel inte existerar för bostadsrätter.J J-banan skrev:Det är tydligen vanligt förekommande iaf i äldre sthlms lägenheter enligt mäklare. Jag bytte uttag till Renova och befintliga uttag var jordade men det fanns ingen skyddsjord ledare bara fas och nolla. När ägaren kontaktade mäklare så sa han att nästan alla lägenheter i sthlm ser ut så och kommer inte komma någon vart med att anmäla det som dolda felD
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Jag fattar ju trögt. Så olika sorters uttag i ett rum är OK om de ligger mer än 2.5 m från varandra?Bo.Siltberg skrev:
Men om man nu har ett rum med enbart ojordade uttag i kombination med ett vattenburet värmeelement så är det livsfarligt fast tillåtet i ett befintligt hus?
Du borde anmäla den mäklaren för bedrägeri!J J-banan skrev:Det är tydligen vanligt förekommande iaf i äldre sthlms lägenheter enligt mäklare. Jag bytte uttag till Renova och befintliga uttag var jordade men det fanns ingen skyddsjord ledare bara fas och nolla. När ägaren kontaktade mäklare så sa han att nästan alla lägenheter i sthlm ser ut så och kommer inte komma någon vart med att anmäla det som dolda fel
Men vem phan monterar uttagen isf?J J-banan skrev:Det är tydligen vanligt förekommande iaf i äldre sthlms lägenheter enligt mäklare. Jag bytte uttag till Renova och befintliga uttag var jordade men det fanns ingen skyddsjord ledare bara fas och nolla. När ägaren kontaktade mäklare så sa han att nästan alla lägenheter i sthlm ser ut så och kommer inte komma någon vart med att anmäla det som dolda fel
Knappast någon seriös elektriker-elfirma, måste vara hempul eller "allhantverkare"?
Jaså visste inte att det inte går under dolt fel. Men det är inget en vanlig person kontrollerar att det finns skyddsjord inkopplat i jordat uttag eller ens får för sig att öppna för att se hur det är kopplattommib skrev:Det är kvalificerat skitsnack att det skulle vara vanligt förekommande (på nivån som mäklaren hävdar). Däremot är det nog rätt att det inte skulle klassas som dolt fel. Detta dels för att det är lätt att upptäcka med en uttagsprovare eller visuell inspektion, dels för att konceptet dolt fel inte existerar för bostadsrätter.
Det bör man absolut göra om man köper ett hus. Det är enkelt att kolla med en uttagsprovare utan att göra något alls med uttaget i övrigt.J J-banan skrev:
Rekvisitet för "dolt fel" (som inte är en legal term) är att det ska vara ett fel som inte upptäcks vid en noggrann undersökning av en genomsnittlig köpare. Se kommentarerna till den relevanta paragrafen här. Det specificeras tydligt att man kan behöva ta in hjälp för undersökningen om man inte är kunnig.
Vad en vanlig person kollar spelar ingen roll för om något är ett dolt fel eller ej.J J-banan skrev:
(Vilket är väldig tur, för baserat på vad som skrivs här i forumet så är jag mer och mer tveksam till om folk ens kollar adressen på huset innan de skriver på...)
Förr, på 60-/70-(/80-)talet så såg man mellan fingrarna gällande ojordat kontra radiatorerD Dilato skrev:
Finns typ ingen bostad med radiatorer (el eller vattenburna) som har ojordade uttag samtidigt som radiatorerna är jordade.
Det hände ibland att skyddsjorden inte kopplades in på radiatorer som har jordanslutning.
Man ansåg (felaktigt) att färgen på radiatorerna isolerar radiatorerna.
Jag skulle påstå att det existerar med ungefär samma effekt för såväl bostadsrätter som för fast egendom. Sen är det ju som du skriver att själva begreppet inte är en "legal term". Relevant lagstiftning skiljer också.tommib skrev:
Här är en länk i ämnet:
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/fel-i-bostadsratt/
Jag skulle säga att i stort sett alla hus upp till runt 1970 hade kombinationen ojordade uttag och vattenburna radiatorer som effektivt var jordade via vattenledningen, så man litade på färgen på radiatorerna. Jag skulle säga att man var högst medveten om detta.Demmpa skrev:Förr, på 60-/70-(/80-)talet så såg man mellan fingrarna gällande ojordat kontra radiatorer
Finns typ ingen bostad med radiatorer (el eller vattenburna) som har ojordade uttag samtidigt som radiatorerna är jordade.
Det hände ibland att skyddsjorden inte kopplades in på radiatorer som har jordanslutning.
Man ansåg (felaktigt) att färgen på radiatorerna isolerar radiatorerna.
Och kombinationen är inte bra, och ett skäl till varför man numera måste ha jordat vid nyinstallation.
Vill säga upp till 1990, nån gång 1990-1992 blev det "jordat överallt".
Spårar inte tråden nu... Var det inte så att det nu är TVÅ rum, och då gjordes det ena rummet jordat och det andra inte? Är det så fel? Missvisande rubrik?
Moderator
· Stockholm
· 52 930 inlägg
Tycker det framgår rätt tydligt att det år ett rum som delats av med en ny vägg, och i den nya väggen har jordade uttag installerats, samtidigt som det finns bef. ojordade uttag i båda de "nya" rummen.L Lars_P2006 skrev:
I så fall inte OK. Och om elektrikern dessutom svamlar om att det skulle vara OK, för att rummen går på olika faser så blir man lite mörkrädd.