12 646 läst · 120 svar
13k läst
120 svar
Ojämn fasbelastning
Bo.Siltberg skrev:TS har problem med överlastströmmar, inte kortslutningsströmmar. Så snabba/tröga säkringar har ingen betydelse.
Du behöver summera effekten per fas och se om den ligger inom 16 A. Uppenbarligen finns en kraftig överlast här på två faser.
Du måste leta upp märkeffekten på pumpen, och försöka lista ut vad den drar per fas. Det går inte att installera en effektvakt innan man vet pumpens ström.
Jag ser ingenting annat på gruppförteckningen som sticker ut, om ni inte kör en massa vitvaror samtidigt. Dessa vanor är något som du kan titta på. Med 16 A säkring gäller max 3600 W per fas. Du verkar ligga på över 5000 W på två faser vilket är för mycket för en 20 A säkring, så det borde inte vara svårt att hitta vad som tar så mycket.
gG och snabba proppar är ekvivalenta vad gäller kortslutningsströmmar och till och med postat en länk, varsågod och läs.
Det är ju just i överströmsområdet dessa skiljer, som jag precis förklarat för Avemo. Nu var det rätt proppar så släpp det och gå vidare. Så slipper vi dra samma vals 7 gånger i samma tråd.
Det finns inget uppenbarligen med någon tvåfasig överlast, däremot kommer värmen påverka bägge intilliggande.
Det kan så klart vara en tvåfasigt överlast också med tanke på att effektvakter inte är installerade.
Pumpen ställs in vad tillskottet ska begränsas till och detta är redan kollat i menyn. Enda chansen att klara 16A är med effektvakterna vid denna kyla.
Samtidigt som elektriker installerar dessa görs en allmän genomgång som får anläggningen att må bra, kanske något begynnande eller smärre fel uppdagas och åtgärdas.
Jag skulle tippa på fläkten för ventilation. Den brukar gå även om man stängt av FLVP'en med någon strömbrytare på den. Och effekten verkar någorlunda stämma.F Fridals_friman skrev:
Det verkar konstigt att man ska behöva ha en vass elektriker för dessa jobb ...?E El-Löken66 skrev:
Själv anser jag att detta ska klaras av med en standard elektriker, ja t.o.m medioker elektriker.
Är det jag som har för höga tankar om de som har detta som yrke?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 472 inlägg
Nej du har vänt vänt detta fel. Jag är säker på att du vet skillnaden mellan överströmmar, överlastströmmar och kortslutningsströmmar och skillnaden mellan "snabba" och "tröga" överströmsskydd. Så frågan är varför du började skriva om snabba säkringar i denna tråd. Sluta med det nu.E El-Löken66 skrev:
Är det inte storfuskaren som talar.Mikael_L skrev:
Jo, man kan anse. Men en vass elektriker är att föredra till detta. Tankar som cirkulerar, de rätta frågorna ställs samt systematiskt tillvägagångssätt.
Och människor är bekväma, detta med att efterdra är långt ifrån självklart för många, if it ain't broke - don't fix it! Trots att det bara är några sekunders extra ansträngningar.
Tyvärr.
Men i teorin kunde det gärna varit som du önskat.
Antar att länken var för jobbig att öppna. Drar lite snabbt aktuella värden då..Bo.Siltberg skrev:
16A flink 3s-44A, 5s-41A, 10s-38A osv
16A gG 3s-56A, 5s-51A, 10s-45A osv
20A flink 3s-59A, 5s-55A, 10s-52A osv
20A gG 3s-74A, 5s-68A, 10s-60A osv
Så givetvis ingen fördel med snabba säkringar. Läs länken gärna, där framgår allt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 472 inlägg
Dina siffror visar att det inte är någon skillnad mellan snabba och tröga säkringar i det område vi pratar om i denna tråd, och det vet du men ändå skulle du lura iväg TS till att titta på vad för slags säkringar han köpt.
Nu skriver jag till TS här, i första hand. Tyvärr skriver ellöken sönder tråden så förbannat med trams, så jag får ta vår tuppfäktning lite senare.
Först och främst.
Modernt nybyggt hus, 5 år gammalt, borde utan problem klara sig med 3x16A, då jag inte kan se några ovanliga laster i gruppförteckningen.
Har det installerats utomhusspa, pool, bastu, elbilsladdare eller annat som drar mycket efter att gruppförteckningen upprättades så kommer det i annan dager.
Men annars borde det inte vara problem, jag kör mitt hus + garage på 16A.
Vidare, elmätaren på bilderna är troligen bara till uppvärmningen.
Jag tycker dock att det är konstigt att en fas skulle dra 0,64A, L2 5,1A och L3 0A.
Kompressorn på en FLVP brukar vara på ca 0,5kW, vilket ger en ström på ca 2A. Är det en scrollkompressor (vilket jag har för mig att Nibe 750 är) så kan den reglera varvtal och därmed effekt.
På min FLVP har jag en on/off kompressor som är enfas och ligger på L1, så där drar det ca 2A på L1 när den går, eller 0A när den stannat. Att du har 0,64A på L1 skulle kunna betyda att kompressorn ligger på denna fas och går med reducerat varvtal. Men det rimmar dåligt. Varför då köra elpatron på L2?
Om värmebehovet inte täcks så borde först kompressorn gå allt hårdare tills det inte räcker och sen gå på med elpatron.
Sen är det jättemärkligt med att elpatron bara skulle gå på en fas. Två invändningar, dels brukar sådana vara inkopplat jämt på alla faser då det är en stor last, dels skulle ström i enda fas betyda att det är en 230V elpatron, men jag tror det brukar vara 400V elpatroner, särskilt ifall de tillåts gå osymmetriskt.
Så det din elmätare mäter får jag inte ihop.
Nästa sak. Effektvakt är en jättebra sak, synd att de inte kopplade in den!
Men man kan göra en annan sak, begränsa elpatronernas effekt.
Själv saknar jag elpatroner, min VP hade inte sådana (går att köpa som tillbehör dock), men jag har gått in i inställningarna och dragit ner max tillgängligt effekttillskott. Jag brukar köra med 2-300W under 6-8 månader runt sommaren, för att sen höja till 1kW - 1,5kW under den kalla årstiden. Jag vill nämligen dels tvinga kompressorn gå så mycket som möjligt, helst oavbrutet, dels spara på energi men framförallt effekt för huvudsäkringarnas skull.
Nu vet jag inte om du bor i Nikkaluokta med nya köldrekord varenda år, eller om du bor söderut. Min VP fixar detta med den relativt milda vintern vi har i Uppsala-trakten.
Men har du inte alltför grymma vintertemperaturer så borde du kunna ställa ner effekten ordentligt. Nackdelen är att det tar längre tid att tillverka varmvatten efter att någon badat eller tagit en tonåringsdusch ...
Det finns nog en del hopp, men det är lite kvar att reda ut.
Löken får vänta ett tag innan jag bryr mig mer om hans inlägg.
Först och främst.
Modernt nybyggt hus, 5 år gammalt, borde utan problem klara sig med 3x16A, då jag inte kan se några ovanliga laster i gruppförteckningen.
Har det installerats utomhusspa, pool, bastu, elbilsladdare eller annat som drar mycket efter att gruppförteckningen upprättades så kommer det i annan dager.
Men annars borde det inte vara problem, jag kör mitt hus + garage på 16A.
Vidare, elmätaren på bilderna är troligen bara till uppvärmningen.
Jag tycker dock att det är konstigt att en fas skulle dra 0,64A, L2 5,1A och L3 0A.
Kompressorn på en FLVP brukar vara på ca 0,5kW, vilket ger en ström på ca 2A. Är det en scrollkompressor (vilket jag har för mig att Nibe 750 är) så kan den reglera varvtal och därmed effekt.
På min FLVP har jag en on/off kompressor som är enfas och ligger på L1, så där drar det ca 2A på L1 när den går, eller 0A när den stannat. Att du har 0,64A på L1 skulle kunna betyda att kompressorn ligger på denna fas och går med reducerat varvtal. Men det rimmar dåligt. Varför då köra elpatron på L2?
Om värmebehovet inte täcks så borde först kompressorn gå allt hårdare tills det inte räcker och sen gå på med elpatron.
Sen är det jättemärkligt med att elpatron bara skulle gå på en fas. Två invändningar, dels brukar sådana vara inkopplat jämt på alla faser då det är en stor last, dels skulle ström i enda fas betyda att det är en 230V elpatron, men jag tror det brukar vara 400V elpatroner, särskilt ifall de tillåts gå osymmetriskt.
Så det din elmätare mäter får jag inte ihop.
Nästa sak. Effektvakt är en jättebra sak, synd att de inte kopplade in den!
Men man kan göra en annan sak, begränsa elpatronernas effekt.
Själv saknar jag elpatroner, min VP hade inte sådana (går att köpa som tillbehör dock), men jag har gått in i inställningarna och dragit ner max tillgängligt effekttillskott. Jag brukar köra med 2-300W under 6-8 månader runt sommaren, för att sen höja till 1kW - 1,5kW under den kalla årstiden. Jag vill nämligen dels tvinga kompressorn gå så mycket som möjligt, helst oavbrutet, dels spara på energi men framförallt effekt för huvudsäkringarnas skull.
Nu vet jag inte om du bor i Nikkaluokta med nya köldrekord varenda år, eller om du bor söderut. Min VP fixar detta med den relativt milda vintern vi har i Uppsala-trakten.
Men har du inte alltför grymma vintertemperaturer så borde du kunna ställa ner effekten ordentligt. Nackdelen är att det tar längre tid att tillverka varmvatten efter att någon badat eller tagit en tonåringsdusch ...
Det finns nog en del hopp, men det är lite kvar att reda ut.
Löken får vänta ett tag innan jag bryr mig mer om hans inlägg.
Du har länken med diagram, du kan dra din egna slutsats, jag har redan lagt tillräckligt med tid att förklara.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 472 inlägg
Det är bland annat trams att dra in snabba säkringar i denna tråd och det vet du om. TS har överlastströmmar i häraden 1.4-2 x säkringens märkström så det är ingen lösning att byta från snabba till tröga om TS mot all förmodan skulle ha snabba säkringar. TS har en överlast i vilket fall.
Lösning eller inte, det är ett steg i rätt riktning då TS får ut några A till långvarigt och ännu lite till på snabba tunga laster.Bo.Siltberg skrev:
Hen skulle jundå till centralen, varför då inte lägga dessa 2 sekunder på att kolla ifall det är fel säkringar eller ej, detta händer och ja, det påverkar ibland.
Visste du och slarvern inte detta så vet ni det nu, sen kan man tjafsa sida upp och ner ifall man vill i vilket fall.
Huvudproblemet är redan i princip löst.
på F750 ligger kompressorn på L2 och strömmen kan uppgå till 12A enligt installationsmanualen och de medskickade strömtransformatorerna låg vackert bredvid... där kan väl återfinnas en förklaring till att en huvudsäkring blåser:Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
and -- box!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 472 inlägg
Nej det är ett steg i fel riktning. TS skriver i #7 varför det är fel. Du har uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan snabba och tröga säkringar och dess syfte. Rätt riktning är att få kontroll på lasten, och därefter eventuellt säkra upp till en större säkring, inte en trögare.E El-Löken66 skrev:
Inget konstigt, därför patronen ligger på L1 och L3.harka skrev:
Men snyggt luskat.
Däremot finns problem med två faser men värmen kan såklart gå upp från L2 till L3 också.