Mikael_L Mikael_L skrev:
Snart kommer någon börja mumla något om grannens hönshus ...
Redan gjort...
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Efter att ha ögnat igenom tråden är min tro att huset klarar sig med 16A om effektvakten är inkopplas, utan krävs 20. Någon tog det beslutet under bygget av någon anledning, att inte koppla in den. Varför? Glömt rör, rörstopp, "vi brukar göra så", ingen kunskap om Nibe750 (vilket jag inte heller hade för en kvart sen, tack för inlägg #73), bråttombråttom eller bristande förståelse för problemet i största allmänhet?
Hursom, huset borde egentligen klara sig på 16A men jag tippar på att Nibens konstruktion ställer till det, det krävs effektvakt.

Kika om det finns rör central-mätarskåp.


Kacklet om proppar gör mig bara trött, hör hemma i hönshuset.
 
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
Sen, som sagt, i vilken ände av Sverige ligger huset?
 
Mikael_L
Jag ska kanske förklara för TS det här med hönshuset.
Det var en tråd här för flera år sedan där någon ville ha hjälp att förstå varför deras hus drog så mycket strröm.
Det blev en många sidor lång tråd där alla möjliga saker kollades, dryftades och testades, tills TS plötsligt märkte att när han drog av en säkring så slocknade det i grannens hönshus.
Så det var själva problemet, att i någon grå forntid hade det tagits ström dit, till grannens tomt/skjul. Det är inte säkert att det var hönshus då heller, det var kanske bara en enkel lösning för att få lite belysning.
Men nu körde grannen en värmefläkt där, i ett obefintligt isolerat hönshus, så där käkade det väl lika mycket ström som för TS eget hus uppvärmning.

Så sen dess har detta med att "kolla grannens hönshus" eller "har grannen något hönshus?" blivit ständiga kommentarer här.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Husets effektbehov torde vara max 6-7kW, och sen har du en effektiv FLVP som gör att du inte borde behöva mer än 2-3kW eleffekt.
O Olle61 skrev:
F750 är en effektiv värmepump som kan kyla frånluften till -15 grader.
Det innebär också att den behöver regelbundna och ibland långa avfrostningar, vilket gör att elpatronerna kickar in ganska ofta trots att kompressorns uteffekt mer än väl skulle räcka att hålla huset och tappvattnet varmt.
Under avfrostningen stoppas kompressorn och det vanliga frånluftflödet ska tina upp förångaren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad jag inte förstår är allt efterföljande tjafs, jag sa, TS gjorde och allt var i sin ordning, ingen extra ansträngning för någon utom all efterföljande text i forumet. Det är okej att ha fel ibland, du och Mikael_L hade missförstått hur dessa fungerar, inget med det - nu går vi vidare.
Nej varken Mikael eller jag har missförstått vad snabba säkringar har för bäring på frågan i denna tråd. Det är du som inte förstår de begrepp jag listar upp i #87 och det är du och enbart du som står för tjafset med att inte acceptera detta och fult skylla på andra och försöka sopa ämnet under mattan.
 
Mikael_L
Jag tycker synd om TS som verkar ha tröttnat på tråden, troligen pga allt tjafs.
Så jag tänkte helt hoppa alla meningslösa diskussioner här och bara skriva på sånt som har bäring på en lösning av TS problem.
Så återkommer jag till El-lökens utsagor sen, och tar den diskussionen sen när det inte längre spelar någon roll om tråden havererar.

Men för att komma vidare så behövs TS återkoppling ang ifall det finns fler större laster i elsystemet än vad gruppförteckningen ger sken av. En billaddare kan t.ex. vara installerad senare, eller direkt från fasadmätarskåpet, och syns därmed inte på den avbildade gruppförteckningen.
Och även lite ungefär hur långt norrut huset är beläget, eller eg hur kallt det är, för att kunna gissa lite på värmepumpens strömbehov.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta med säkringar var bara en parentes från min sida, allt annat var redan löst. Sen visste du och Mikael_L inte vad det var, hur det funkade eller knappt att det fanns.

Men nu vet ni, och då slipper vi det tjafset till en annan tråd.

Du skrev ordagrant att du trodde snabba säkringar var snabbare i kortslutningsområdet. Jag kollade upp lite värden 2 sek i länken jag postade som motbevisade detta. Då börjar du yra om en massa annat. Skäm inte ut dig mer nu. Du kommer få ryggdunkningar oavsett vad du skriver. Mikael har insett att hen hade fel och har därför slutat skriva. Dags du gör detsamma.
Nej varken Mikael eller jag har missförstått vad snabba säkringar är för något, hur de fungerar och vad de har för bäring på frågan i denna tråd. Det är du som inte förstår de begrepp jag listar upp i #87 och det är du och enbart du som står för tjafset med att inte acceptera detta och fult skylla på andra och försöka sopa ämnet under mattan. Så acceptera detta nu så att denna tråd kanske kan få vakna till iv igen.
 
E El-Löken66 skrev:
Eh, jo.
Fast nu vet ni förhoppningsvis bättre.

Detta med säkringar var bara en parentes från min sida, allt annat var redan löst. Sen visste du och Mikael_L inte vad det var, hur det funkade eller knappt att det fanns.

Men nu vet ni, och då slipper vi det tjafset till en annan tråd.

Du skrev ordagrant att du trodde snabba säkringar var snabbare i kortslutningsområdet. Jag kollade upp lite värden 2 sek i länken jag postade som motbevisade detta. Då börjar du yra om en massa annat. Skäm inte ut dig mer nu. Du kommer få ryggdunkningar oavsett vad du skriver. Mikael har insett att hen hade fel och har därför slutat skriva. Dags du gör detsamma.
Dom flesta som hänger och skriver här på elforumet har nog rätt bra koll på vad snabba och tröga säkringar innebär. Men om du vill upplysa oss om utlösningstider mm så kan du väl länka till någon källa med siffror. Jag skulle läsa med glad nyfikenhet, men tjafs och personangrepp är inge kul. Jo, möjligen för dig? Jobbar du på att bli avstängd?
 
E El-Löken66 skrev:
Precis som att du måste ha sista ordet.
Okej, då får du det. Nej, såna avancerade begrepp kan givetvis ingen förväntas förstå.
Dessa gör att alla säkringars karakteristik magiskt inte gäller.
Eller så är det bara svammel och bortförklaringar då du satt och letade i tabellerna hela kvällen igår för att motbevisa det ni på forumet ofta missförstått under längre tid.
Resultatlös återkom du med lite begrepp istället, en så kallad false Flag-taktik.
Det hjälper inte att försöka anklaga mig för dåliga kunskaper. Vem som helst kan kolla upp allt detta vilket kommer att visa att det är du som far med osanning och ryggradslöst försöker kränga detta på andra. Du säger att du vill gå vidare, så gör det nu då.
 
E El-Löken66 skrev:
Därför jag postade länk till respektive säkringars utlösningskurvor, då står det fritt för var och en att kolla själv.

Har även postat exempel i skillnaden vid olika tider, och annars får en kolla mer specifikt i tabellerna.

Har inte sagt att någon har dåliga kunskaper, detta är inget som är allmänt känt bland de yngre, men förr fanns det snabba och tröga säkringar.

Detta finns givetvis som finsäkringar också men det är ju nu inte det som diskuteras här.
Ta då och titta på dina länkar och låt oss avsluta denna diskussion i denna tråd här och nu.
 
harka harka skrev:
på F750 ligger kompressorn på L2 och strömmen kan uppgå till 12A enligt installationsmanualen och de medskickade strömtransformatorerna låg vackert bredvid... där kan väl återfinnas en förklaring till att en huvudsäkring blåser:
[bild]

and -- box!
ja jag tror att detta e helt rätt, inatt blåste den 3e huvudsäkringen. alltså inte nån av dom andra 2 utan den 3e fasen som inte har blåst tidigare, vi har rejält kallt här nu så den går på max tillskott 4kw så nu e det utslag på alla faser i den där extra mätaren där l2 är högre där kompressorn går så det lutar åt att det inte är nåt snett utan att stolpskottet som installerade pumpen inte installerade effektvakterna som dom skulle, ska ta och kontakta myresjöhus o se va dom säger om detta, man tycker ju att dom borde skicka hit nån att göra det då det skulle ha gjorts då dom byggde huset. sen va de ju 5 år sen så dom kanske skiter i det så då får jag väl ta hit nån själv

Elektrisk mätare visar strömförbrukning på tre faser med värden A1: 7.81, A2: 9.56, A3: 7.36.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vad gjorde ni i natt som fick säkringen att gå? 4kW elpatron plus kompressorn ska inte vara några problem på 3*16A.
Ni bör, som sagt var, ta reda på vilka andra stora förbrukare som finns och vilken fas dom är kopplade på.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad gjorde ni i natt som fick säkringen att gå? 4kW elpatron plus kompressorn ska inte vara några problem på 3*16A.
Ni bör, som sagt var, ta reda på vilka andra stora förbrukare som finns och vilken fas dom är kopplade på.
diskmaskin hade lagt av med 22min kvar samt kyl och frys så de går på L3 då tydligen
 
Mikael_L
Kyl/frys drar marginellt med ström, så de behöver vi inte bry oss om.
Men däremot DM kan mycket väl värmt vatten för sista sköljningen när det var 22min kvar, och därmed dragit hela 10A, bara den.
Och det är ju ett typiskt tillfälle då effektvakten gör nytta, den drar genast ner strömmen till värmepumpen när en sådan där annan last går igång.

Och hur var det, inga elbilar som laddas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.