Mikael_L
harka harka skrev:
på F750 ligger kompressorn på L2 och strömmen kan uppgå till 12A enligt installationsmanualen och de medskickade strömtransformatorerna låg vackert bredvid... där kan väl återfinnas en förklaring till att en huvudsäkring blåser:
[bild]

and -- box!
Wtf ... :surprised:
Vad ska en motor till en kompressor till en FLVP till en villa kunna ha 12A till? :surprised: :surprised: :surprised:
Det blir ju 2760W.
Det räcker ju i princip ensamt till att värma villan även om COP skulle vara 1, dvs t.ex. att all gas har läckt ut, så det bara är motorns och kompressorns förlusteffekt som värmer.
Sen kommer det aldrig att finnas återvinningsbar energi i frånluften som motiverar en så stor kompressor.
Kan någon förklara för mig varför Nibe 750 har en kompressor som kan dra 2,7kW?

Jag har haft frågetecken för den pumpen förut, nu hamnade den nog på listan på saker jag absolut aldrig kommer köpa. :rolleyes:
 
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det är ett steg i fel riktning. TS skriver i #7 varför det är fel. Du har uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan snabba och tröga säkringar och dess syfte. Rätt riktning är att få kontroll på lasten, och därefter eventuellt säkra upp till en större säkring, inte en trögare.
Nu är ni desperata grabbar och töser. Jag ska nog printa ut detta inlägget, tyckte det var ganska lustigt faktiskt.

Slarv-micke skyndar att trycka gilla såklart.

Jag ska dra detta en sista gång nu. Fattar ni fortfarande inte och vägrar titta i länkat material är ni bortom räddning.

Glöm snabba/flinka säkringar. Byt till gG. Det finns absolut inga nackdelar med detta och det kostar några kronor.

Som du kan avläsa är gG som sagt tröga i överströmsområdet och snabba vid kortslutning. Inget nytt överhuvudtaget.

Har någon snabba proppar och inte upplever problem behövs dessa inte bytas, har proppen gått så mycket som en gång byts dessa med fördel mot gG.

Det är troligen ingen viktig faktor här men något TS snabbt och enkelt hade kunnat åtgärda själv i helgen.

Det finns som sagt ingen mening med att säkra upp, då elektriker installerat effektvakterna kommer problemet vara så gott som eliminera men upptäcker denne att där ligger mycket överlag kan uppsäkring ske vid samma besök till 20A, TS får kolla upp hur mycket extra detta kommer kosta i ökad nätbolagsavgift redan nu.

Denne kommer spänna åt alla skruvar i de äldre anläggningarna, detta läcker effekt vilket skapar ökad värme där propparna sitter.

Skulle allt mot all förmodan sitta perfekt så är det i alla fall kontrollerat en gång för alla och elektriker beställer plombering.

Vi håller där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad ska en motor till en kompressor till en FLVP till en villa kunna ha 12A till? :surprised: :surprised: :surprised:
Det blir ju 2760W.
bra fråga! men det är maxfallet då värmepumpen avger 5 kW värme -- övrig tid är ju förstås den tillförda effekten lägre

jag satt faktiskt och läste på om denna pumpen tidigare idag och tror att den kan vara rätt bra...i stort sett så kan den nog köras nästan helt utan elpatrontillskott -- men förstås beroende på hus, läge och tonåringar
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Som du kan avläsa är gG som sagt tröga i överströmsområdet och snabba vid kortslutning. Inget nytt överhuvudtaget.
Det du skriver här är fel. Du förstår tydligen inte skillnaden mellan överström, överlastström och kortslutningsström och säkringars egenskaper.

Det är ingen som säger att TS ska behålla sina snabba säkringar, för han har troligen aldrig haft några sådana.
 
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det du skriver här är fel. Du förstår tydligen inte skillnaden mellan överström, överlastström och kortslutningsström och säkringars egenskaper.

Det är ingen som säger att TS ska behålla sina snabba säkringar, för han har troligen aldrig haft några sådana.
Men så berätta då. Karakteristikkurvorna säger en sak men Bo Siltberg en annan.

Vad är din teori, berätta.

Att den snabba är snabb vid kortslutning?

Att snabb och gG är likvärdiga gällande överström?

Scenen är din Bo.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Wtf ... :surprised:
Vad ska en motor till en kompressor till en FLVP till en villa kunna ha 12A till? :surprised: :surprised: :surprised:
Det blir ju 2760W.
Det räcker ju i princip ensamt till att värma villan även om COP skulle vara 1, dvs t.ex. att all gas har läckt ut, så det bara är motorns och kompressorns förlusteffekt som värmer.
Sen kommer det aldrig att finnas återvinningsbar energi i frånluften som motiverar en så stor kompressor.
Kan någon förklara för mig varför Nibe 750 har en kompressor som kan dra 2,7kW?

Jag har haft frågetecken för den pumpen förut, nu hamnade den nog på listan på saker jag absolut aldrig kommer köpa. :rolleyes:
Nej, inte Wtf, utan VAr som spökar... :thinking:
Enfasmotorer kan ha ett uselt cos-fi på tex 0.5. Då skulle den bara dra 1.4kW. :cool:
Tar man som exempel Pvärne/cop, 6kW/4, hamnar man på 1.5kW.
(påhittade siffror, har bara läst lite i tråden. Vet inget om Nike 750).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Wtf ... :surprised:
Vad ska en motor till en kompressor till en FLVP till en villa kunna ha 12A till? :surprised: :surprised: :surprised:
Det blir ju 2760W.
750'n har betydligt högre uteffekt än din FLVP Med 500 W kompressor. Sen är väl kanske 12 A med hängslen och livrem under uppstarten, men närmare 10A kan den säkert dra när den tuffar på och ger sina 5,5 kW med rimligt COP.

Sen är det ju ett par fläktar som går hela tiden och minst en shuntgrupp till golvvärmen med tillhörande cirkulationspump och kanske reglercentral med trådlösa termostater. Så att mätaren mäter några hundra W på de andra faserna är väl inte konstigt?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
750'n har betydligt högre uteffekt än din FLVP Med 500 W kompressor. Sen är väl kanske 12 A med hängslen och livrem under uppstarten, men närmare 10A kan den säkert dra när den tuffar på och ger sina 5,5 kW med rimligt COP.

Sen är det ju ett par fläktar som går hela tiden och minst en shuntgrupp till golvvärmen med tillhörande cirkulationspump och kanske reglercentral med trådlösa termostater. Så att mätaren mäter några hundra W på de andra faserna är väl inte konstigt?
Och sen har en del sådana har prylar ännu mer bedrövligt cos-fi.

Men... den mätaren borde väl mäta aktiv effekt? Jag fattar det som att den under vissa förutsättningar är godkänd som debiteringsmätare (inte MID-certifierad så den är godkänd för elleverantörers debitering, men för enklare debiteringsfall), och då kan den inte registrera allt för mycket skenbar effekt.



Fast det är väl klart, Nibe anger väl 12A så man vet vad man behöver säkra av med, inte att det är 12Ax230V i aktiv effekt, utan bara strömbehovet ... :oops:
 
Redigerat:
Mikael_L
Men om detta nu stämmer (med pumpens effekter) så skulle elmätarens indikering i bilden i första inlägget betyda att det går 5,5A till kompressorn (på L2) och ingen elpatron alls, men däremot några småförbrukare på L1 (typ pumpens elektronik, cirk-pump etc, (ev fläkt, men den misstänker jag ligger på L2, med tanke på vad elmätaren visar i andra bilden, med pumpen i OFF).

Om TS problem skulle varit mitt problem så skulle jag först reda ut ifall elmätaren bara visar Nibens strömförbrukning. Om man slår av pumpen, sen de 3 säkringarna i centralen (eller säkerhetsbrytare vid pumpen om det finns en) så borde elmätaren sen verkligen visa noll, oavsett vad annat som är igång i huset.

Sen är jag som sagt förvånad, om två säkringar är rent heta så går det mycket överlast hela tiden, det indikerar att huset drar bortåt 20A kontinuerligt på 2 faser.
Som sagt, vad har du för utomhustemp? Har du måttliga 0 till -5°C, typ .. så borde huset klara sig rätt bra med 3x16A.
Rannsaka vad mer som kanske finns i huset som drar ström, gruppförteckningen avslöjar inget märkligt. Men laddas det elbil, eller är det byggt bastu, utomhusspa eller någon annan strömslukare?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om TS problem skulle varit mitt problem så skulle jag först reda ut ifall elmätaren bara visar Nibens strömförbrukning.
Om mätaren är tlll för BBR-kraven så ska den mäta all fastighetsenergi. Så utgår man ifrån att den är rätt inkopplad ska både värmepumpen, shuntgruppen/grupperna, golvvärmestyrningen och eventuella andra prylar som har med husets klimatstyrning att göra gå via mätaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
5,5A på L2 till pumpen förklarar inte varför en 16A säkring går.

När huset byggdes gjorde någon valet att skippa strömtrafos och säkra 20A.
TS säkrade ner till 16A vilket ”borde” räcka kan man tycka, men fungerar inte så bra.

Nästa steg för @Fridals_friman är att titta på nätägarens mätare och se hur mycket ström hela huset drar på de olika faserna.
 
E El-Löken66 skrev:
Men så berätta då. Karakteristikkurvorna säger en sak men Bo Siltberg en annan.

Vad är din teori, berätta.

Att den snabba är snabb vid kortslutning?

Att snabb och gG är likvärdiga gällande överström?

Scenen är din Bo.
Svaren har du redan fått: Graden av överlast i TS fall, begreppen överström, överlastström och kortslutningsström, och vi bör även ta in begreppet överströmsskydd och dess egenskaper vid dessa olika strömmar enligt dina kurvor, betydelsen och relevansen av dessa kurvor i TS fall, och sannolikheten för att hitta en snabb diazed på Ica. Detta är saker du borde veta, och om inte, lära dig istället för att tjafsa i all oändlighet i tråden om din felaktiga uppfattning och likt en skolpojke försöka antyda att andra har fel när du själv vet att du har fel. Det är inte enda tråden där du lurar iväg frågeställaren in på irrelevanta sidospår. Vill du ha bättre svar får du uppföra dig bättre.
 
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
F750 är en effektiv värmepump som kan kyla frånluften till -15 grader. Därav hög ström till kompressorn. Det är ingen enfasmotor utan strömmen går till en inverter som matar en trefaskompressor.

Installationsmanual:
https://www.nibe.eu/assets/documents/15969/331464-2.pdf
Det du kan göra själv idag är att minska effekten på eltillskottet i menyn. Risken är att det blir kyligt inne, men det är ju ett nytt hus som borde vara välisolerat.
Det är väldigt illa att effektvakten inte är inkopplad, den skulle lösa problemet.

Har ni gjort något speciellt när säkringarna går? Lagat middag till 25 släktingar, eller 5 bilar med motor- och kupévärmare?
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svaren har du redan fått: Graden av överlast i TS fall, begreppen överström, överlastström och kortslutningsström, och vi bör även ta in begreppet överströmsskydd och dess egenskaper vid dessa olika strömmar enligt dina kurvor, betydelsen och relevansen av dessa kurvor i TS fall, och sannolikheten för att hitta en snabb diazed på Ica. Detta är saker du borde veta, och om inte, lära dig istället för att tjafsa i all oändlighet i tråden om din felaktiga uppfattning och likt en skolpojke försöka antyda att andra har fel när du själv vet att du har fel. Det är inte enda tråden där du lurar iväg frågeställaren in på irrelevanta sidospår. Vill du ha bättre svar får du uppföra dig bättre.
Det finns många snabba diazed säkringar i Sverige, detta är ett faktum.

Inget fel alls att byta dessa mot normala gG ifall det börjar uppstå problem med varma säkringar. Då det är vad som normalt ska sitta.

Vad jag inte förstår är allt efterföljande tjafs, jag sa, TS gjorde och allt var i sin ordning, ingen extra ansträngning för någon utom all efterföljande text i forumet. Det är okej att ha fel ibland, du och Mikael_L hade missförstått hur dessa fungerar, inget med det - nu går vi vidare.
 
Mikael_L
Till TS, jag upprepar denna fråga (samt hur kallt klimat du har)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rannsaka vad mer som kanske finns i huset som drar ström, gruppförteckningen avslöjar inget märkligt. Men laddas det elbil, eller är det byggt bastu, utomhusspa eller någon annan strömslukare?
Jag vill med en dåres envishet påstå att du borde kunna köra ditt hus utan större problem med 16A.
Husets effektbehov torde vara max 6-7kW, och sen har du en effektiv FLVP som gör att du inte borde behöva mer än 2-3kW eleffekt.

Det är en hund begraven här. Snart kommer någon börja mumla något om grannens hönshus ...
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.