galento
G-83 G-83 skrev:
Jag tror som dig. Många av mina grannar som tidigare bara sågat till sig själva har börjat sälja nu. Så även jag.
Ser också flera som ska börja sälja i trakten.
 
  • Gilla
chevalillis
  • Laddar…
A
Jag har betalat 6500:- i många år för 13m3 Björk 35cm stälpt på tomten. I år skulle han höja med 1500:-, helt ok för min del.
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du kan ju se vad skogsbolagen betalar lokalt för massaved och vad flisvärmeverken betalar för flisved. Det brukar vara ganska exakt samma kubikmeterpris på de bäda ställena. Sedan lägger du 25-50% på det priset så att den extra hanteringen av ett mindre parti är värt besväret.
Holmen betalar 500kr per m3 för massaved och 6-800 för timmer. Jag tror jag får vara lite mer opportunistiskt och passa på när någon fäller träd i närheten.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Jag har ibland köpt till några kubik ved av olika lokala leverantörer i södra Sverige de senaste 10 åren, det har laget runt 450-650 kr/m3 stjälpt. Numera verkar det ha stuckit till 600-800. Så någonstans där ärbnog ett ok pris idag om du bor söder om gävle. I Stockholms eller göreborgs närområde är det nog 20-30% upp då det är en annan marknad.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Tobbe.A
Jag bor några mil utanför Göteborg. I juli köpte jag tre kubik torr Björk, då betalade jag 900kr/kubik. Då räknades det även in de totalt 6 mil som bonde behövde köra. Jag minns inte hur mycket det hade kostat utan frakt, men jag tyckte priset var ok med tanke på körsträckan.

Nu när jag kollade runt så var det billigaste på färsk Björk i närområdet 999kr/kubiken. Den torra kostar 1499kr. Skulle de behöva köra samma avstånd som bonden gjorde så skulle det även tillkomma 6-700kr för frakten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Holmen betalar 500kr per m3 för massaved
Och överför man de priserna till stjälpt kluven ved så blir det väl 170-180 kronor m3. Betalar man en bonde de priser han normalt får av skogsbolaget utan att be om kvitto så kan man nog få honom att köra hem veden till en ifall man inte bor alltför långt borta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad borde man betala för långved då? I närheten av Stockholm. Behöver göra en refill i år och vill hämta ett par ton, men klyva gör jag själv. Svårt att hitta någon som säljer men det kanske blir bättre senare i vår.
Skogsbolag betalar nu 590kr/m3 för björkmassaved
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och överför man de priserna till stjälpt kluven ved så blir det väl 170-180 kronor m3. Betalar man en bonde de priser han normalt får av skogsbolaget utan att be om kvitto så kan man nog få honom att köra hem veden till en ifall man inte bor alltför långt borta.
… jag bor mitt i storstan, jag tror inte att någon bonde (om jag ens hittar en sådan) vill köra hem något till mig….:)

vill jag ha billig ved lär jag få hämta den själv, får med mig 2ton lagligt med nuvarande bilpark så just transporten är inte ett problem.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
K
Vi betalade 600 kr för "torr" blandved i september. Men jag har redan sett annonser med ved för drygt 500 kr /kubik själpt. Nyhuggen då dock..

Den torra veden jag köpte kändes inte speciellt torr, men den var huggen föregående sommar och torkad ute under pressningstak
 
Jag ser dagligen annonser på blocket där det säljes ”halvtorr” ved. Detta betyder nog oftast att den är oduglig att elda med för annars skriver man att den är torr. Jag har sålt en del torr ved i höstas men den har legat minst ett år. Jag har också halvtorr ved men den säljs för eldning nästa säsong. Många skojare som vanligt när priserna ökar på någonting.
 
Nissens
K Kallebo skrev:
Men jag har redan sett annonser med ved för drygt 500 kr /kubik själpt. Nyhuggen då dock..

Den torra veden jag köpte kändes inte speciellt torr, men den var huggen föregående sommar och torkad ute under pressningstak
Var i sverige hittar du björkved för 500kr kubiken idag?
 
galento
G-83 G-83 skrev:
Jag ser dagligen annonser på blocket där det säljes ”halvtorr” ved. Detta betyder nog oftast att den är oduglig att elda med för annars skriver man att den är torr. Jag har sålt en del torr ved i höstas men den har legat minst ett år. Jag har också halvtorr ved men den säljs för eldning nästa säsong. Många skojare som vanligt när priserna ökar på någonting.
Vi hade en kärra med 4,5 m3 torr blandved mest al ute i höst men intresset var ljumt ,
det är väl björk de flesta vill ha. Vi begärde 2000 ink frakt hem inom några km men
valde att ta bort annonsen istället och kan elda upp det själva.
 
  • Gilla
sijo 50 och 4 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Vi hade en kärra med 4,5 m3 torr blandved mest al ute i höst men intresset var ljumt ,
det är väl björk de flesta vill ha. Vi begärde 2000 ink frakt hem inom några km men
valde att ta bort annonsen istället och kan elda upp det själva.
Det gjorde ni rätt i.
 
  • Gilla
Bolonn och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi hade en kärra med 4,5 m3 torr blandved mest al ute i höst men intresset var ljumt ,
det är väl björk de flesta vill ha.
Det lite komiska är väl att det nästan bara är folk som i princip aldrig eldat med ved som kräver björkved.
Vem har lurat i dem att det bara duger med björkved?
Folk som alltid eldat med ved eldar enligt min erfarenhet med i princip vilken ved som helst de får tag på.
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi hade en kärra med 4,5 m3 torr blandved mest al ute i höst men intresset var ljumt ,
det är väl björk de flesta vill ha. Vi begärde 2000 ink frakt hem inom några km men
valde att ta bort annonsen istället och kan elda upp det själva.
Jag sålde bokved som legat några år inomhus. En av köparna ville pruta för att det inte var björk. Då vet man inte mycket om ved…
 
  • Gilla
  • Wow
arvid53 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.