lunnabo lunnabo skrev:
Att syssla med vedproduktion i småskalig verksamhet är en lågproduktiv verksamhet.
I alla företag krävs att varje person ska generera ett värde högre än sina kostnader.
Billigaste företagen säljer sina tjänster för 400 kr per timme.
De som producerar ved får dåligt ihop 400 kr per timme.
Det är därför du inte ser några stora företag på vedmarknaden. Med normala vedpriser är det svårt att företagsekonomiskt motivera någon att driva ett företag som säljer torkad/kluven ved för 300 - 500 kronor m3 (stjälpt) vilket länge varit normalpris för ved.
Det finns ju en nischmarknad som tidigare säljer svindyra små vedpåsar, men det är nog en väldigt liten marknad om man ser på volymen ved.
Sen är ju i princip hela vedmarknaden svart, måste vara extremt ovanligt med vit ved (förutom småsäckarna). De som säljer vit ved ska då kunna priskonkurrera mot en dominerande svart marknad vilket inte är lätt. Skulle tro att många som säljer 'vitt' ändå inte gör det. Ingen lär väl kolla ifall vedkvittot är med i biokföringen.
 
Nu är det 10 år sedan, men grannen som hade 250 ha skog slutade med vanlig ved och gick över till enbart säck. Vanlig ved blev till sig själv och några grannar.
Visserligen andra priser idag men samma arbete, så det kan skilja hur man värderar sitt arbete.
 
  • Gilla
Green87hornet
  • Laddar…
Om alla slutar köpa ved kommer det att falla tillbaka om inte billigare då dom vill bli av med skiten.
 
Tänk så många resor och avgifter jag kan räkna in / bort i vedbudgeten.

Gym, badhus, krogen, mm.

4 timmar / dag med vedhantering, är inte att förakta.

Vad debiterar ni huskassan för en timmes jobb?
400 kr oskattat?
 
Unikt namn
H Hybro skrev:
Tänk så många resor och avgifter jag kan räkna in / bort i vedbudgeten.

Gym, badhus, krogen, mm.

4 timmar / dag med vedhantering, är inte att förakta.

Vad debiterar ni huskassan för en timmes jobb?
400 kr oskattat?
4h om dagen med ved är ett öde jag inte önskar min värsta fiende...
 
  • Gilla
  • Haha
Kluffe och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
I stockholmsområdet betalade jag 1000 kr kubiken för stjälpt björkved hos lokala bonden före Corona.
Har ni bara en bonde i Stockholmsområdet?
 
  • Haha
Jallemet
  • Laddar…
Köpte 5 kubik blandved i juli för 3000kr ink frakt, utkanten av Stockholm. Det kändes som ett rätt värt pris. Vi har eldat upp ungefär hälften i vinter.
 
  • Gilla
ahlbjo
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.

Det man får tänka på är att med direktverkande el, vattenburen el mm får man ut exakt en kilowatt i värme för varje kilowatt du använder.
Luftvatten, luftluft, bergvärme, jordvärme där får du ut mellan 2-5 kilowatt för varje du stoppar in.
Ett ton ved är ungefär 4000 kWh.
Du har kanske 400 kg ved på en kubik.
Alltså 1600 Wh för 1200 kronor.
Har du en insats, spiskråka eller öppen spis eller effektiv vedpanna?
Öppen spis där försvinner nog 75-85% rakt ut. Effektiv vedpanna kanske 30-40% försvinner.
Säg för enkelhetens skull hälften. Då har du betalt 1200 för 800 kilowatt, 1,50 kronor kilowatten.
Redigerat, hade skrivit fel på antalet kWh i ett ton ved
 
Redigerat:
350kr/m3 blandved i augusti. 450kr/m3 Björk.
Stjälpt mått.
Till nästa säsong (2023/2024) har jag ved från egen skog. Till säsongen 2024/2025 tror jag att det har kommit tillbaka till normala priser igen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Holmen betalar 500kr per m3 för massaved och 6-800 för timmer. Jag tror jag får vara lite mer opportunistiskt och passa på när någon fäller träd i närheten.
Är det fub då
 
  • Gilla
pelleval
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
:surprised:

1m3 stjälpt mått motsvarar 893kWh så om elpriset överstiger 1,35kr med alla pålägg inkluderat så är det fördelaktigt att elda med veden om man nu bortser från mysfaktorn
 
L lbgu skrev:
Jag skulle kalla det ockerpris.Särskilt när det gäller otorkad ved. Eftersom du ändå inte kommer att kunna elda med det förrän till hösten så skulle jag vänta och hoppas på lägre pris eller ännu bättre köpa massaved och kapa och klyva själv så har du ved till i höst.

Innan hysterin så kostade 1 m3 stjälpt (torkad) kanske 300 - 400. Blandved, mest tall. Finns ingen häromkring som säljer ren björkved vad jag vet.
Det blir dyrare till hösten... Vänta inte.
 
H Hybro skrev:
Ett skotarlass , ca 13 kbm FUB, hemkört på vedbacken, 8500 kr...

Blir ca 25 kbm kluven och inkastad i vedboden.

Köper ett lass till, fast vid sommarstugan. Ingen frakt, så det blir billigare.

Nästa år plockar jag ned en 26 m hög grovtall på tomten.

Har sen tidigare en dryg torr björkved kvar efter vinterns eldning.

[bild]
Jag får det till noga räknat 32,5 kbm stjälpt mått eftersom 1 kbm stjälpt mått 50 cm lång färdigved motsvarar 40% av 1 kbm fub.
Så jag vill påstå att du är mer förmögen än du tror.
Nu uppskattar jag att din ved är ca 30 cm vilket gör att du har nån % till på det fasta måttet. Kortare ved aningen mindre luft i det stjälpta måttet färdig ved.
 
L lbgu skrev:
Jag skulle kalla det ockerpris.Särskilt när det gäller otorkad ved. Eftersom du ändå inte kommer att kunna elda med det förrän till hösten så skulle jag vänta och hoppas på lägre pris eller ännu bättre köpa massaved och kapa och klyva själv så har du ved till i höst.

Innan hysterin så kostade 1 m3 stjälpt (torkad) kanske 300 - 400. Blandved, mest tall. Finns ingen häromkring som säljer ren björkved vad jag vet.
Kan nog inte kalla det ockerpriser det är tillgång och efterfrågan som styr. Jag personligen betalar hellre 1200kr än hugger och klyver själv
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Betalade 350:-/m³ i maj -22 (siljansområdet) för hugget och klöv själv.

Under hösten såg jag annonsering på Facebook med priser som var över 1700:-/m³ för blandved, stjälpt mått. Det är ju kriminellt ocker.

Annonsören blev ifrågasatt och hävdade ökade omkostnader, visst kostar det mer att producera men inte blev det 1350:- dyrare inte.
Söderut i Sverige har jag sett att priserna varit en tusenlapp till men där har jag inget att jämföra med.

Tråkigt roffarsamhälle,

Mina föräldrar köpte av grannen då vi inte har haft möjlighet att avverka själva och betalade i oktober 470:-/m³ (blandved) vilket är en mer rimlig ökning.

Ska du inte ut med skördare och skotare så pratar vi några kronor extra i timmen för sågen.

Veden ska tidigast eldas år 2, om jag staplar den med barken nedåt, med luftad täckning. Eldar jag år 3 så är förbrukningen ungefär hälften mot år 1 men jag förstår majoriteten som köper ved vill elda den direkt.

1200:- låter som det nya normala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.