M MGWL skrev:
Inte riktigt bara tillgång och efterfrågan som styr priserna. Vet människor som går back om de säljer för 500kr/kubik i dagsläget p.g.a. de höga priserna på diesel och bensin. Kapning med motorsåg, hemkörning och klyvning är inte så billigt som många tror. Har man några träd på tomten, visst funkar det och är relativt billigt. Men det mesta som säljs kommer från skogsskiften som inte direkt ligger så man kan dra hem det för hand.

Räkna gärna på priserna för drivmedel/reparationer & underhåll av maskiner och var glad att det finns de som fortfarande kan tänka sig arbeta för mindre än 200kr/timme inom skogsindustrin.

Nu pratade jag om att sälja blöt ved för 1200 kr / m3 (stjälpt) som ocker. Varför skriver du då om 500 kr / m3?
 
Cheesen
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har man öppen spis (som vi) är det helst björk som gäller. Annars får man sitta och vakta när gnistorna flyger ut på parketten. Hunden gillar inte heller när det låter som pistolskott. Kan man stänga för så spelar det mindre roll vad det är för ved. I en vedpanna är det slöseri att använda björk, som också är lätt att spänta stickor att tända med.
Nu är det ju egentligen bara granved som stämmer in på din beskrivning. Ved av löv sprätter ytterst sällan.
 
Det rör sig om Uppsala-området kan jag tillägga.

M MiTi skrev:
Vedpriserna är på väg ner generellt sett. Tittar man på säckar 40 liter gick de för 189:- / st för ett tag sedan, nu såg jag Byggmax sålde för 99:-
Tror hysterin har skapat ett överskott
Har också sett det. Här i Uppsala låg en 40L säck torkad björkved som mest på 129kr på Bauhaus, Byggmax och likvärdiga ställen. Nu 99kr på Plantagen och Byggmax.
 
Fairlane
MG_88 MatGab skrev:
Det rör sig om Uppsala-området kan jag tillägga.



Har också sett det. Här i Uppsala låg en 40L säck torkad björkved som mest på 129kr på Bauhaus, Byggmax och likvärdiga ställen. Nu 99kr på Plantagen och Byggmax.
Jag har sett samma även om jag inte köper ved. Det intressanta är att det i lokala Facebook-gruppen säljs ved för mer, 140 kr för en 40 literssäck björkved kom för en dryg vecka sen och folk beställde! :rolleyes:
Då talar vi om en Facebookgrupp för området... färre än 800 medlemmar
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är det ju egentligen bara granved som stämmer in på din beskrivning. Ved av löv sprätter ytterst sällan.
Jag fick en 120-årig tall fälld på tomten. Det tog många år att elda upp den. Och det sprakade bra av den veden också.
Jag eldar körsbär, hassel, ek och annat som växer på tomten. Vissa bitar sprätter bra av det också.
 
T
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Ja, det är på tok för mycket, det hade jag aldrig betalt. Svårt att få lönsamhet i den eldningen. 300-350/m3s för barr/bland och nån hundring mer för björk har jag betalt innan höjningarna de få gånger jag köpt färdig. Normalt köper jag långved och då blir priset lägre. Mav idag ligger i vårt område runt 450 för björken och därikring även för barren, men det är hörsägen, har själv inte kollat listorna. Så man får titta på mav-priset och räkna om för volym för att se vad handlarna lägger på. Sen ska man undvika vedhandlare och försöka hitta nån bonne som har ved, det gör en hel del på nedsidan också. Finns inte heller några schabloner på ved och vedpriser, det ska man komma ihåg, det varierar väldigt mycket, särskilt i landsbygd, förmodligen mer konstant dyrt i storstadsområden.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag fick en 120-årig tall fälld på tomten. Det tog många år att elda upp den. Och det sprakade bra av den veden också.
Jag eldar körsbär, hassel, ek och annat som växer på tomten. Vissa bitar sprätter bra av det också.
Här har du rotbiten på en 120-åring från en vindfälla:D
Person bär en stor trädstam; synlig ansträngning; utomhus; oskarpt; närbild; arbete; skogsarbete; tyngdlyftning; trädavverkning.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här har du rotbiten på en 120-åring från en vindfälla:D
[bild]
Det var synd att göra ved av en fin tall men trädfällaren kapade upp den åt mig. De kunde ju inte fälla den åt något håll i villakvarteret.
Just nu har jag en hel hög grova grenar från tall som knäcktes av tung blötsnö innan jul som ska kapas upp. Hoppas det går att klyva bara. Hela skogen är full av såna knäckta grenar som ingen tagit reda på.
 
L lbgu skrev:
Det är därför du inte ser några stora företag på vedmarknaden. Med normala vedpriser är det svårt att företagsekonomiskt motivera någon att driva ett företag som säljer torkad/kluven ved för 300 - 500 kronor m3 (stjälpt) vilket länge varit normalpris för ved.
Det finns ju en nischmarknad som tidigare säljer svindyra små vedpåsar, men det är nog en väldigt liten marknad om man ser på volymen ved.
Sen är ju i princip hela vedmarknaden svart, måste vara extremt ovanligt med vit ved (förutom småsäckarna). De som säljer vit ved ska då kunna priskonkurrera mot en dominerande svart marknad vilket inte är lätt. Skulle tro att många som säljer 'vitt' ändå inte gör det. Ingen lär väl kolla ifall vedkvittot är med i biokföringen.
Pers ved är ett i sammanhanget stort företag. Visst är det litet i förhållande till vad som är normalt i andra branscher. Med det är långt ifrån en pensionerad bonde. Så det finns ”riktiga” företag även i den branschen.
 
Cheesen
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det var synd att göra ved av en fin tall men trädfällaren kapade upp den åt mig. De kunde ju inte fälla den åt något håll i villakvarteret.
Just nu har jag en hel hög grova grenar från tall som knäcktes av tung blötsnö innan jul som ska kapas upp. Hoppas det går att klyva bara. Hela skogen är full av såna knäckta grenar som ingen tagit reda på.
Är det i ett villakvarter så brukar det vara så frodväxt så det är dålig kvalitet på furuvirket.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Är det i ett villakvarter så brukar det vara så frodväxt så det är dålig kvalitet på furuvirket.
Det var ganska tätt mellan årsringarna och träden fanns innan bebyggelsen som kom efter förra sekelskiftet. En mager bergknalle är det. Tallarna i området ser annars raka och fina ut.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Blundgren skrev:
1 m3s björkved ger ca 1200 kWh. Därtill kommer en effektivitet på kamin/panna som gör att du får ut ca 1000 kwh. Detta ger ett pris på 1,20 per kWh, på det kommer jobb med stapling, bära in, osv..
För myseldning kan du köpa någon kubik, men för uppvärmning tror jag att det, elpriset till trots, är billigare att värma med värmepump, såtillvida du inte hittar ved till bättre pris.
Helt korrekt uträkning.
Värmepump ger dessutom lägre värmekostnad än ved I exemplet, vid elkostnad upp till ca 4 kr/kwh.
(1 kwh el ==> ca 4 kwh värme)
Mysvärme och sprakande brasa värderas dock annorlunda.
 
D Daniel__s skrev:
Om alla slutar köpa ved kommer det att falla tillbaka om inte billigare då dom vill bli av med skiten.
Då kan man sälja till skogsbolagen om ingen vill köpa ved
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Då kan man sälja till skogsbolagen om ingen vill köpa ved
För ved betalar skogsbolagen bara en bråkdel av det priset
 
B Bernt Ö97 skrev:
För ved betalar skogsbolagen bara en bråkdel av det priset
Jo helt klart får man mer betalt om man säljer färdig ved men man slipper arbetet med ved tillverkningen om man säljer massaveden till skogsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.