D Daniel__s skrev:
Om alla slutar köpa ved kommer det att falla tillbaka om inte billigare då dom vill bli av med skiten.
Vill du inte köpa till begärt pris står det kvar och växer till sig skulle jag säga, mark är en ändlig resurs som ägaren förvaltar i stort som han behagar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Om björk kostar 1500kr och gran och tall 800 kr ska man bara köpa barrträd. Björk är typ 30% mer energi per kubik, inte 1500/800 => 87% mer.

Bilden över pris/m3 visar "rättvist" pris per kWh om Björk skulle kostat 300 kr.
[länk]
[bild]
[bild]
energiinnehållet stämmer nog, men prisuppskattningen känns väldigt daterad när skogabolagens uppköpare nu erbjuder 590kr/m3 för björkmassaved i fallande längd i Östergötland
 
D Daniel 109 skrev:
När jag tittar så är det 505kr/m3fub. Vilket är ett mått som inte används alls när det gäller ved. Så priset är inte direkt översättningsbart.

[länk]
505 kr/m3f motsvarar 252 kr/m3s (stjälpt) enligt volymtumreglerna i rapporten jag länkade. Är ju lite arbete klyva dock och jag tänker att lite kvistar kan bli flis också men inte bli ved.
 
F fribygg skrev:
energiinnehållet stämmer nog, men prisuppskattningen känns väldigt daterad när skogabolagens uppköpare nu erbjuder 590kr/m3 för björkmassaved i fallande längd i Östergötland
Det är det relativa priset som är intressant med tabellen. Tänk 300kr som 100% bara.
 
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Högst 600 kr tidigare. I alla fall vad jag sett på säljsidor. Tycker inte det är juste att skinna folk . 1200 kr är väldigt mycket.
 
F fribygg skrev:
Vill du inte köpa till begärt pris står det kvar och växer till sig skulle jag säga, mark är en ändlig resurs som ägaren förvaltar i stort som han behagar.
I tråden ställs frågan rimligt pris på ved.
Alternativ till ved är många, solceller/värmepum/flis mm.
Värmepump ger bra ekonomi i förhållande till ved, med dagens elpris.
Om valet är att låta träden stå kvar i skogen och växa till, är en helt annan fråga.
Ved är dock inget alternativ med de priser som indikeras av TS.
Sågtimmer i bra kvalité kommer alltid vara efterfrågat och kan på lång sikt vara en lönsam affär för skogsägaren och barn/barnbarn om de är intresserade av skogsbruk.
Att vedpriser skjutit i höjden nu beror mest på skenande elpriser och okunskap hos köparen, förmodligen inte ett bestående fenomen.
"Begärt pris" är inget självklart försäljningspris!
Självklart är det roligt för skogsägarna att få möjlighet att "skörda" till höga priser.
 
M MGWL skrev:
Inte riktigt bara tillgång och efterfrågan som styr priserna. Vet människor som går back om de säljer för 500kr/kubik i dagsläget p.g.a. de höga priserna på diesel och bensin. Kapning med motorsåg, hemkörning och klyvning är inte så billigt som många tror. Har man några träd på tomten, visst funkar det och är relativt billigt. Men det mesta som säljs kommer från skogsskiften som inte direkt ligger så man kan dra hem det för hand.

Räkna gärna på priserna för drivmedel/reparationer & underhåll av maskiner och var glad att det finns de som fortfarande kan tänka sig arbeta för mindre än 200kr/timme inom skogsindustrin.
Eller kolla vad skogsbolagen betalar för massaved
 
M MGWL skrev:
Inte riktigt bara tillgång och efterfrågan som styr priserna. Vet människor som går back om de säljer för 500kr/kubik i dagsläget p.g.a. de höga priserna på diesel och bensin. Kapning med motorsåg, hemkörning och klyvning är inte så billigt som många tror. Har man några träd på tomten, visst funkar det och är relativt billigt. Men det mesta som säljs kommer från skogsskiften som inte direkt ligger så man kan dra hem det för hand.

Räkna gärna på priserna för drivmedel/reparationer & underhåll av maskiner och var glad att det finns de som fortfarande kan tänka sig arbeta för mindre än 200kr/timme inom skogsindustrin.
Eftersom det fins konkurrenskraftiga alternativ till "vedvärme" med nuvarande vedpriser är det inte helt rätt att sätta vedpriset baserat på ökade kostnader i skogen.
Många kan välja att avstå vedeldning och välja andra alternativ.
Vedvärme med de vedpriser TS indikerar kostar över 2 kr/kwh.
Elvärme med värmepump kostar mindre än 1 kr/kwh, nuvarande höga elpriser, skatter och nätavgifter inräknat.
Solceller producerar el under 0,50 kr/kwh investeringskostnaden inräknad.
Fins förmodligen många konkurrenskraftiga alternativ.
På lång sikt är det köparen som bestämmer priset, inte säljaren.
Veden kanske blir kvar i skogen om priset inte är konkurenskraftigt.
El levereras alltid "hemma vid dörren"
Vedeldning kräver både arbete och förråd på hemmaplan.
Däremot är jag själv vedeldare kvällstid för högre mysfaktor och bedövningsmedel mot höga elpriser.
Självbedrägeri men vi fungerar ofta så.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu pratade jag om att sälja blöt ved för 1200 kr / m3 (stjälpt) som ocker. Varför skriver du då om 500 kr / m3?
Anledningen att jag skriver 500kr/m3 är för att upp till den summan kan lika väl vara ren förlust för någon att sälja för. 1200kr/m3 tycker jag inte låter som ocker beroende på vem du köper av & hur långt den personen måste köra för att såga/klyva veden. Priset som veden säljs för beror mycket på omständigheterna, I stort sett allt har ökat i pris i dagsläget. Så jag själv känner inte direkt att det är konstigt att vissa saker ökar mer än andra. Dieselpriserna har ökat ca. 100% på inte allt för lång tid, så att veden ökat i liknande hastighet känns inte orimligt då de flesta skogsmaskiner behöver just Diesel för att användas.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom det fins konkurrenskraftiga alternativ till "vedvärme" med nuvarande vedpriser är det inte helt rätt att sätta vedpriset baserat på ökade kostnader i skogen.
Många kan välja att avstå vedeldning och välja andra alternativ.
Vedvärme med de vedpriser TS indikerar kostar över 2 kr/kwh.
Elvärme med värmepump kostar mindre än 1 kr/kwh, nuvarande höga elpriser, skatter och nätavgifter inräknat.
Solceller producerar el under 0,50 kr/kwh investeringskostnaden inräknad.
Fins förmodligen många konkurrenskraftiga alternativ.
På lång sikt är det köparen som bestämmer priset, inte säljaren.
Veden kanske blir kvar i skogen om priset inte är konkurenskraftigt.
El levereras alltid "hemma vid dörren"
Vedeldning kräver både arbete och förråd på hemmaplan.
Däremot är jag själv vedeldare kvällstid för högre mysfaktor och bedövningsmedel mot höga elpriser.
Självbedrägeri men vi fungerar ofta så.
Absolut. Det håller jag helt med om. Men myclet av veden som säljs för värmehållning går ofta lika bra att sälja till sågverk och dylikt. Priserna på skog har i dagsläget i sin helhet ökat, att sälja veden billigare är troligtvis inte en anledning för många.
Tillgång och efterfrågan på trä är i dagsläget ganska högt överlag.

Jag skulle gärna kunna tänka mig sälja ved om jag slapp hämta/klyva/trava/torka osv.
Men med arbetet det många gånger innebär att sälja ved så känner i alla fall jag att det ger för lite.
 
M MGWL skrev:
Anledningen att jag skriver 500kr/m3 är för att upp till den summan kan lika väl vara ren förlust för någon att sälja för. 1200kr/m3 tycker jag inte låter som ocker beroende på vem du köper av & hur långt den personen måste köra för att såga/klyva veden. Priset som veden säljs för beror mycket på omständigheterna, I stort sett allt har ökat i pris i dagsläget. Så jag själv känner inte direkt att det är konstigt att vissa saker ökar mer än andra. Dieselpriserna har ökat ca. 100% på inte allt för lång tid, så att veden ökat i liknande hastighet känns inte orimligt då de flesta skogsmaskiner behöver just Diesel för att användas.
Det är ointressant att köpa ved för 1200 kr/m3 stjälpt mått, oavsett produktonskostnad för ved.
Vedvärme kostar då betydligt mer än andra alternativ. Över 2,00-2,50 kr/kwh beroende på verkningsgrad och torrhalt.
För mig får veden bli kvar i skogen med den prissättningen.
B Blundgren skrev:
1 m3s björkved ger ca 1200 kWh. Därtill kommer en effektivitet på kamin/panna som gör att du får ut ca 1000 kwh. Detta ger ett pris på 1,20 per kWh, på det kommer jobb med stapling, bära in, osv..
För myseldning kan du köpa någon kubik, men för uppvärmning tror jag att det, elpriset till trots, är billigare att värma med värmepump, såtillvida du inte hittar ved till bättre pris.
 
  • Gilla
han.kan
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Det är ointressant att köpa ved för 1200 kr/m3 stjälpt mått, oavsett produktonskostnad för ved.
Vedvärme kostar då betydligt mer än andra alternativ. Över 2,00-2,50 kr/kwh beroende på verkningsgrad och torrhalt.
För mig får veden bli kvar i skogen med den prissättningen.
Kan helt hålla med. Men då jag själv kommer från glesbygden (350 personer på en omkrets av 4mil) så vet jag folk som fortfarande har vedspis och värmer upp vatten samtidigt som de får värme i huset för en billigare summa än att använda el-patron då de ofta är helt ur tiden.
Jag tror helt enkelt att det beror på hur man lever om det skulle vara förtjänst i att vedelda eller inte. Har man möjlighet till luftvärmepump/bergvärme så är det många gånger ett billigare alternativ. Har du en äldre elpatron och inte möjlighet att köpa nytt, så är det fortfarande en vinst med vedeldning.
(Finns många saker som spelar in)
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
M MGWL skrev:
Kan helt hålla med. Men då jag själv kommer från glesbygden (350 personer på en omkrets av 4mil) så vet jag folk som fortfarande har vedspis och värmer upp vatten samtidigt som de får värme i huset för en billigare summa än att använda el-patron då de ofta är helt ur tiden.
Jag tror helt enkelt att det beror på hur man lever om det skulle vara förtjänst i att vedelda eller inte. Har man möjlighet till luftvärmepump/bergvärme så är det många gånger ett billigare alternativ. Har du en äldre elpatron och inte möjlighet att köpa nytt, så är det fortfarande en vinst med vedeldning.
(Finns många saker som spelar in)
Egen ved, eller tillgång till billig ved är helt klart ett bra alternativ, eller t.o.m. höjd livskvalité att inte vara helt beroende det moderna samhället.
Mina inlägg har varit baserade på TS ursprungsfråga om det rimliga i 1200 kr/m3 för nykluven björkved.
Som jag sagt tidigare, jag stödeldar gärna i braskaminerna med ved kvällstid, för ökad komfort några timmar, och något lägre inställning på rumstemperatur övriga tider på dygnet. Speciellt nattsömnen mår bra av lägre temperatur.
 
Nissens Nissens skrev:
Var i Sverige är det?
Det är stor skillnad på 13m3 13m3 fub
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.