M Gizzmo123 skrev:
Kan nog inte kalla det ockerpriser det är tillgång och efterfrågan som styr. Jag personligen betalar hellre 1200kr än hugger och klyver själv
Okunskap hos vedköpare leder till skyhöga kostnader för "vedvärme "
1200 kr/m3 stjälpt mått ==> mellan 2,00 till 2,50 kr/kwh för kaminvärme.
Om det är värmeekonomi som styr är ved ett dåligt alternativ med de priserna.
Däremot kanske man gärna betalar extra för myset framför brasan

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När jag tittar så är det 505kr/m3fub. Vilket är ett mått som inte används alls när det gäller ved. Så priset är inte direkt översättningsbart.

[länk]
Ingen lär sälja till listpris Daniel, det är en förhandling med ett prisggolv satt av just det bolaget, massaved handlas nog alltid fast under bark.

Men här pratar vi brännved. När det handlar om rundvirke brukar den handlas i travad volym. Jag ville påpeka den skillnaden efter som det inte framgick vilken typ av vedvolym priset avsåg.

D Daniel 109 skrev:
Men här pratar vi brännved. När det handlar om rundvirke brukar den handlas i travad volym. Jag ville påpeka den skillnaden efter som det inte framgick vilken typ av vedvolym priset avsåg.
Om du med "rundvirke" menar timmer och massaved så har jag inte sett att det säljs i travad volym, men det kanske förekommer, kanske ser olika ut i olika delar av landet....

Det jag mest sett att det handlas med är följande:

Skogskubikmeter (m3sk)
Kubikmeter fast mått under bark (m3f ub)
Kubikmeter toppmätt under bark (m3 to)

Finns tyvärr folk som utnyttjar förvirringen med alla olika måttslag och ger ett "bra" pris, men använder ett måttslag där man får mer volym för pengarna

D Daniel 109 skrev:
Visst menar du brännved och inte massaved när du skriver 'rundvirke'?

Det kan uppfattas förvillande för många utan kunskap om skog, virke och ved med de olika benämningarna och jag rekomenderar den vetgirige husägaren att läsa boken Ved av Lars Mytting.

I fallet med björk till ved är ju nävern energirikare och värdefullare än veden så det är väl rimligt att säljaren får betalt för den också?

Ja, varför skulle jag helt plötsligt prata massaved? Rundvirke mäts i allmänhet i staplad volym om det är brännved och volym under bark om det är massaved. Det är en markant skillnad på dessa mått. Så det gäller att ha koll på vilket mått man pratar om.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, varför skulle jag helt plötsligt prata massaved?
Inte vet jag varför du lämnade en köpares listpris på massaved om du vill diskutera brännved.

F fribygg skrev:
Inte vet jag varför du lämnade en köpares listpris på massaved om du vill diskutera brännved.
Fast köper man massaved av en skogsägare är det ofta skogsbolagens massavedspriser som det utgår från, fast då omräknat till travat mått.

Därför att det tidigare nämndes ett pris på massaved. Det är ju inte helt ovanligt att samma sortiment kan gå antingen till massaved eller brännved.

D Daniel 109 skrev:
Därför att det tidigare nämndes ett pris på massaved. Det är ju inte helt ovanligt att samma sortiment kan gå antingen till massaved eller brännved.
Det är ju fördelaktigt både för skogsägaren och vedköparen om det är så, nu tror jag ingen släpper björkmassa för det pris du nämnde utan man lär få betala minst 600kr/m3t för björk till ved vilket om det klyver ut sej bra till pannved ger en råvarukostnad på ca 300kr/m3s för 50cm pannved
Jag anser det vara helt rimligt om vedkunden sen får betala 1200kr/m3s hemlevererat, transporter, arbete, maskinkostnader och vinst till de inblandade kan gott kosta 800kr, passar det inte får man välja barrved eller varför inte luftvärmepump om man inte får ihop kalkylen med köpt färdig björkved.

Faslig tur att jag inte betalar det priset för min ved. Visserligen har jag inte köpt sedan förra våren.

D Daniel 109 skrev:
Faslig tur att jag inte betalar det priset för min ved. Visserligen har jag inte köpt sedan förra våren.
Nä, men det är nog bäst att passa på att ta hem ved redan nu om man tänker sig vedeldning 24/25 för efterfrågan och därmed priserna verkar knappast minska varken för nykluven ved eller brännved i lång längd, tex björkmassaved och säljer man sådan som skogsägare erbjuds man ofta certifieringstillägg från skogsbolagen så det blir ytterligare ett par tior upp eller kanske 40kr om man är dubbelcertifierad.

Ja, det är ju nu det är dags att tag i klyvningen. Så det är definitivt dags.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju fördelaktigt både för skogsägaren och vedköparen om det är så, nu tror jag ingen släpper björkmassa för det pris du nämnde utan man lär få betala minst 600kr/m3t för björk till ved vilket om det klyver ut sej bra till pannved ger en råvarukostnad på ca 300kr/m3s för 50cm pannved
Jag anser det vara helt rimligt om vedkunden sen får betala 1200kr/m3s hemlevererat, transporter, arbete, maskinkostnader och vinst till de inblandade kan gott kosta 800kr, passar det inte får man välja barrved eller varför inte luftvärmepump om man inte får ihop kalkylen med köpt färdig björkved.
Som du säger:
"Passar det inte får man välja barrved eller värmepump"
Ved med det pris TS indikerar i sin fråga är definitivt olönsamt.
Alternativet el i kombination med värmepump är klart billigare än vedvärme, även med nuvarande elpriser.
Att hantering/frakt kostar upp mot 800 kr/m3 förstår jag. Det förändrar ingenting i jämförelsen. Att betala extra för något som inte medför mervärde för kunden på den nivån håller inte i längden.
El levereras alltid innanför ytterdörren utan extra hantering. Kanske mindre än halva värmekostnaden för TS.

D Daniel 109 skrev:
Ja, varför skulle jag helt plötsligt prata massaved? Rundvirke mäts i allmänhet i staplad volym om det är brännved och volym under bark om det är massaved. Det är en markant skillnad på dessa mått. Så det gäller att ha koll på vilket mått man pratar om.
Rundvirke menar du timmer då? Det mäts i m3 toub (toppmätt under bark) och brännved är den sämsta virkesklassen, det som inte går att sälja som timmer eller massa och mäts m3 fub.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.