MathiasS MathiasS skrev:
Vad borde man betala för långved då? I närheten av Stockholm. Behöver göra en refill i år och vill hämta ett par ton, men klyva gör jag själv. Svårt att hitta någon som säljer men det kanske blir bättre senare i vår.
Försökte nyligen sälja okluven ved, huvudsakligen kapad men en del meterved långtidstorkad för 750 kr/m3 travat mått (signifikant mer ved än 1 m3 stjälpt) men fick inget napp. När jag börjat klyva för nytt försök har jag konstaterat att barrvedsinnehållet är lågt, torr o bra kvalitet, björkvedsinnehållet rätt högt (hälften?) o röta bara i enstaka bitar. Tydligen är det få som kan tänka sig att klyva själva.
 
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Dyrt anser jag....då jag säljer torr kaminved i ek för 1500 kr/kubiken
 
M Gizzmo123 skrev:
Kan nog inte kalla det ockerpriser det är tillgång och efterfrågan som styr.
Det är väl rena rama definitionen på ocker när någon utnyttjar en obalans i marknaden till att sälja en produkt orimligt dyrt.
Låneockrare utnyttjar t.ex. det faktum att marknaden för lån för vissa är sådan att de enda som lånar ut till dem är sådana som tar ockerränta.
En ICA handlare som höjde priset på 1 liter mjölk till 40 kr när det bara fanns 10 paket kvar i affären skulle nog kallas ockrare.
 
F FGLIN skrev:
Försökte nyligen sälja okluven ved, huvudsakligen kapad men en del meterved långtidstorkad för 750 kr/m3 travat mått (signifikant mer ved än 1 m3 stjälpt) men fick inget napp. När jag börjat klyva för nytt försök har jag konstaterat att barrvedsinnehållet är lågt, torr o bra kvalitet, björkvedsinnehållet rätt högt (hälften?) o röta bara i enstaka bitar. Tydligen är det få som kan tänka sig att klyva själva.
Familjen Villabrasmaskin kan inte tänka staplat/stjälpt utan räknar bara m³, inte begriper dom torktid heller och bara det öppnar för lurendrejare med ett välsmort munläder.

Klyvning med yxa är bästa terapin, men kan ju bli lite tjatigt efter några timmar. Klyver majoriteten med maskin men kan plocka fram yxan när elpriset ligger över rim och reson.
 
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
September 2020 betalade jag 1 350 kr för 3 kubik blandved som var kluven på våren (ink 2 mil transport och tippat på uppfarten). Bor i Skåne.
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det lite komiska är väl att det nästan bara är folk som i princip aldrig eldat med ved som kräver björkved.
Vem har lurat i dem att det bara duger med björkved?
Folk som alltid eldat med ved eldar enligt min erfarenhet med i princip vilken ved som helst de får tag på.
Har man öppen spis (som vi) är det helst björk som gäller. Annars får man sitta och vakta när gnistorna flyger ut på parketten. Hunden gillar inte heller när det låter som pistolskott. Kan man stänga för så spelar det mindre roll vad det är för ved. I en vedpanna är det slöseri att använda björk, som också är lätt att spänta stickor att tända med.
 
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Vedpriserna är på väg ner generellt sett. Tittar man på säckar 40 liter gick de för 189:- / st för ett tag sedan, nu såg jag Byggmax sålde för 99:-
Tror hysterin har skapat ett överskott
 
M MiTi skrev:
Vedpriserna är på väg ner generellt sett. Tittar man på säckar 40 liter gick de för 189:- / st för ett tag sedan, nu såg jag Byggmax sålde för 99:-
Tror hysterin har skapat ett överskott
Plantagen har många pallar kvar här med småsäckar. Utomhus utan tak. De skulle inte gå att elda med denna vinter.
 
F FGLIN skrev:
Försökte nyligen sälja okluven ved, huvudsakligen kapad men en del meterved långtidstorkad för 750 kr/m3 travat mått (signifikant mer ved än 1 m3 stjälpt) men fick inget napp. När jag börjat klyva för nytt försök har jag konstaterat att barrvedsinnehållet är lågt, torr o bra kvalitet, björkvedsinnehållet rätt högt (hälften?) o röta bara i enstaka bitar. Tydligen är det få som kan tänka sig att klyva själva.
Om du kunnat sälja okluven meterved för 750kr/m3t kunde jag tänka mig att bli leverantör åt dig;)
Kluven torr barrved 30cm kostar väl 1500 kr/m3t nu i feb?
 
L lbgu skrev:
Jag skulle kalla det ockerpris.Särskilt när det gäller otorkad ved. Eftersom du ändå inte kommer att kunna elda med det förrän till hösten så skulle jag vänta och hoppas på lägre pris eller ännu bättre köpa massaved och kapa och klyva själv så har du ved till i höst.

Innan hysterin så kostade 1 m3 stjälpt (torkad) kanske 300 - 400. Blandved, mest tall. Finns ingen häromkring som säljer ren björkved vad jag vet.
stor skillnad i pris och energivärde på björk och tall. denna vintern har björk,torr o kluven legat på upp mot 1500 och blandved med gran o tall runt 800. då elpriserna även nästa vinter lär vara höga så är det ok att köpa otorkad ved nu då brist på ved lär fortsätta. Prisbilden är från södra Småland där färdig ved inte finns att köpa längre. Nu får man tänka på nästa vinter istället. Själv har jag tingat 5 m3 gallringsbjörk av en närboende bonde . Pris runt 500 m3. huruvida avverkningen för ved kommer att öka för att tillfredställa efterfrågan återstår att se.
 
COP vete fan vad det är, men tillräckligt varmt blir det av vår täljstenskamin.

- Slänger in grytan med fläskkorv i kaminens bakugn.

Blir COP högre eller lägre då?

Vet bara att elmätaren tickar fram långsammare än att bränna kWh.

.
 
B Boende45 skrev:
Bra pris enligt det nya normala.

Nyklyven ved kan du dock inte elda med denna säsong, möjligtvis nästa om det torkas under tak i söderläge.
Enligt det nya normala - i Stockholm.
 
G gbgustaf skrev:
Gissar att många lantbrukare kommer att satsa på vedtillverkning den här våren, för att tjäna pengar till hösten. Men priserna lär falla när tillgången ökar.
Tror du har helt rätt, finns nästan bara nya vedmaskiner att köpa och de begagnade säljs på auktionssidor typ Blinto, Mascus osv för hutlösa priser.
Har själv en 8år gammal Hakki Pilke och såg att en såldes nu på Blinto för drygt 200tkr, de kostade 130-140tkr nya när de såldes.
 
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Betalar 900kr kubiken för nykluven ved som kommer nu i april/maj men då ingår frakt på 2mil. Men som sagt det är de nya priserna. Gav 600kr förut.
 
L lbgu skrev:
Det är väl rena rama definitionen på ocker när någon utnyttjar en obalans i marknaden till att sälja en produkt orimligt dyrt.
Låneockrare utnyttjar t.ex. det faktum att marknaden för lån för vissa är sådan att de enda som lånar ut till dem är sådana som tar ockerränta.
En ICA handlare som höjde priset på 1 liter mjölk till 40 kr när det bara fanns 10 paket kvar i affären skulle nog kallas ockrare.
Inte riktigt bara tillgång och efterfrågan som styr priserna. Vet människor som går back om de säljer för 500kr/kubik i dagsläget p.g.a. de höga priserna på diesel och bensin. Kapning med motorsåg, hemkörning och klyvning är inte så billigt som många tror. Har man några träd på tomten, visst funkar det och är relativt billigt. Men det mesta som säljs kommer från skogsskiften som inte direkt ligger så man kan dra hem det för hand.

Räkna gärna på priserna för drivmedel/reparationer & underhåll av maskiner och var glad att det finns de som fortfarande kan tänka sig arbeta för mindre än 200kr/timme inom skogsindustrin.
 
  • Gilla
AAkermo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.