G gbgustaf skrev:
Gissar att många lantbrukare kommer att satsa på vedtillverkning den här våren, för att tjäna pengar till hösten. Men priserna lär falla när tillgången ökar.
om priserna faller lär nog vedtillverkarna minska också.
 
L lbgu skrev:
Det lite komiska är väl att det nästan bara är folk som i princip aldrig eldat med ved som kräver björkved.
Vem har lurat i dem att det bara duger med björkved?
Folk som alltid eldat med ved eldar enligt min erfarenhet med i princip vilken ved som helst de får tag på.
bra fråga, för egen del eldar jag ju sporadiskt i kamin men lite mer i år, har i flera år endast eldat tallved då det är vad som legat ytterst i vedförrådet. Först nu har jag hittat ”finveden” av björk.och jag kan inte säga att jag är helnöjd med den. Svårare att tända, känsligare för att göra näst inlägg i rätt tid, men visst det glöder längre och mer och jag behöver inte fylla på lika ofta. Måste jag välja det ena eller det andra lutar det nog åt tall….
 
  • Gilla
MrJazzedBlues och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Eftersom du ändå inte kommer att kunna elda med det förrän till hösten så skulle jag vänta och hoppas på lägre pris eller ännu bättre köpa massaved och kapa och klyva själv så har du ved till i höst..
Lite så jag tänker, så lutar åt att köpa en mindre mängd av denna ved och annars avvakta tills i höst. Är ju inte beroende av veden för värme, men det är ett jäkligt skönt tillskott plus att man kan köra bergvärmepumpen på lite lägre kurva.
 
G gbgustaf skrev:
Gissar att många lantbrukare kommer att satsa på vedtillverkning den här våren, för att tjäna pengar till hösten. Men priserna lär falla när tillgången ökar.
Och Du tror att lantbrukare har gott om tid på våren???
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Och Du tror att lantbrukare har gott om tid på våren???
Beror väl på? Här är halva arealen sådd i höstas och sköter sig själv en bra stund till. Resten tar ju inte hela våren att harva och så..
 
  • Gilla
Dixi71
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Och Du tror att lantbrukare har gott om tid på våren???
Enligt min erfarenhet är det mest pensionerade lantbrukare (de har ofta arrenderat ut/eller sålt sin jordbruksmark men har kvar skogen) som sysslar med vedproduktion för att dryga ut den ofta låga pensionen. De kan nog ha tiden, så har de bara orken så.....
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
galento
L lbgu skrev:
Det lite komiska är väl att det nästan bara är folk som i princip aldrig eldat med ved som kräver björkved.
Vem har lurat i dem att det bara duger med björkved?
Folk som alltid eldat med ved eldar enligt min erfarenhet med i princip vilken ved som helst de får tag på.
G-83 G-83 skrev:
Jag sålde bokved som legat några år inomhus. En av köparna ville pruta för att det inte var björk. Då vet man inte mycket om ved…
Vi eldar det mesta här och alen tycker vi funkar bra , lätt att klyva dessutom.
Försöker ta reda på lite grövre grenar och klenved när man gallrar också ,
det blir varmt av detta också :D
 
  • Gilla
smallbone och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi eldar det mesta här och alen tycker vi funkar bra , lätt att klyva dessutom.
Försöker ta reda på lite grövre grenar och klenved när man gallrar också ,
det blir varmt av detta också :D
Så är det. Vi eldar både aspar och torrgranar och granskatar och klena slykäppar och bakan och rivningsved och snickeriavfall. Allt som brinner. Så gör nästan alla jag känner som eldar med ved för värmen. Någon enstaka storskogsägare eldar bara björk.
 
  • Gilla
Perolofl och 5 till
  • Laddar…
Ett skotarlass , ca 13 kbm FUB, hemkört på vedbacken, 8500 kr...

Blir ca 25 kbm kluven och inkastad i vedboden.

Köper ett lass till, fast vid sommarstugan. Ingen frakt, så det blir billigare.

Nästa år plockar jag ned en 26 m hög grovtall på tomten.

Har sen tidigare en dryg torr björkved kvar efter vinterns eldning.

Stor hög av kapad ved, delvis snötäckt mark, skogsområde, vedskjul i bakgrunden, tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
/nenne och 4 till
  • Laddar…
Nissens
mowatom skrev:
Jag har betalat 6500:- i många år för 13m3 Björk 35cm stälpt på tomten. I år skulle han höja med 1500:-, helt ok för min del.
Var i Sverige är det?
 
Nissens Nissens skrev:
Var i Sverige är det?
Skulle gissa på Lidingö eller Djursholm...
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
lunnabo lunnabo skrev:
Skulle gissa på Lidingö eller Djursholm...
Skulle vara konstigt om de har så låga vedpriser där….
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Var i Sverige är det?
Strax utanför Örebro.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Så är det. Vi eldar både aspar och torrgranar och granskatar och klena slykäppar och bakan och rivningsved och snickeriavfall. Allt som brinner. Så gör nästan alla jag känner som eldar med ved för värmen. Någon enstaka storskogsägare eldar bara björk.
Självklart eldar man det som går eller är vettigt att elda. Finns inte en engångspall att tillgå när man väl behöver en:crysmile:
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
guggen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Enligt min erfarenhet är det mest pensionerade lantbrukare (de har ofta arrenderat ut/eller sålt sin jordbruksmark men har kvar skogen) som sysslar med vedproduktion för att dryga ut den ofta låga pensionen. De kan nog ha tiden, så har de bara orken så.....
Att syssla med vedproduktion i småskalig verksamhet är en lågproduktiv verksamhet.
I alla företag krävs att varje person ska generera ett värde högre än sina kostnader.
Billigaste företagen säljer sina tjänster för 400 kr per timme.
De som producerar ved får dåligt ihop 400 kr per timme.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.