51 645 läst · 219 svar
52k läst
219 svar
Offert på 1200kr per m3s nykluven björkved
” jag blir ju knappast yngre, snabbare och starkare med åren”F fribygg skrev:Jag orkar inte klyva med gott tempo med yxa en hel dag, men det behövs inte heller då arbetet med veden naturligt erbjuder vissa variation, fällning, kvistning, brossling, lastning/ utkörning, avlastning, kapning, klyvning, (många lägger dessutom till travning)
Kunde jag köpa en klyv som vore lika snabb som yxan för under ett basbelopp skulle jag nog göra det, jag blir ju knappast yngre, snabbare och starkare med åren.
Det räcker om du kan hålla kvar envisheten på samma nivå😀.
Det har du ju rätt i, men jag talar om vanliga träd i skogen och de trefas hydraulklyvar jag provat själv eller sett på typ Elmia är alla långsamma.Alfredo skrev:
Eastonmade Ultra säljs ju inte i Sverige, men den har en cykeltid som skulle passa mig.
Ja vi är helt ense om att långsamma klyvar skapar nervsammanbrott och jag skulle aldrig befatta mig med något från Clasjulatema för några tusenlappar. Min är dock skapligt snabb. Har för mig att jag skrev om bruksanvisningsprestanda i någon tråd för ett tag sedan men orkar inte leta nu. Har nog aldrig klockat verklig prestanda men tycker den fungerar bra.F fribygg skrev:
Det är nog olika hur vi tycker , har klyvit en hel del med enfas klyv genom
åren. Kanske inte snabbaste sättet men skulle man vilja ha klart det fort
skulle man hyrt nån kille med vedmaskin istället och få det färdigt.
Att klyva med yxa skulle jag personligen inte vilja göra , har tillgång till en
Faxeklyv också om man känner för det 😉
åren. Kanske inte snabbaste sättet men skulle man vilja ha klart det fort
skulle man hyrt nån kille med vedmaskin istället och få det färdigt.
Att klyva med yxa skulle jag personligen inte vilja göra , har tillgång till en
Faxeklyv också om man känner för det 😉
Man ska hantera veden i den takt som passar och undvika känna att det blir för jobbigt, sedan har vi olika förutsättningar med tillgänglig tid och mängd ved som ska hanteras. Så begreppet snabbt eller långsamt är subjektivt. Brukar hantera vedklyvning på förmiddagar när det är så varmt att man på eftermiddagen kan ta en öl utomhus och klappa sig på axeln och säga "idag har du varit duktig.
Finns en klassisk låttext:
Det ska va' gött å' leva, annars kan det kvitta
Fint å' leva, annars kan det kvitta
😉
Kör med enfasklyv, yxan bara sällan.
Finns en klassisk låttext:
Det ska va' gött å' leva, annars kan det kvitta
Fint å' leva, annars kan det kvitta
😉
Kör med enfasklyv, yxan bara sällan.
Rätt skönt att stänga av skallen och bara veva loss med klyvyxa. Riktigt bra och billig terapi om man hugger ett par kubik för lite trivselbrasa.Nissens skrev:Där ser man. Min erfarenhet är att klyven vinner i längden. Tempot går upp o ner med att hugga med yxa, speciellt när man hamnar i vrång ved.
Åtminstone jag håller jämnare flöde med klyven, och även lite vrång ved går hyfsat snabbt att hantera. Klabbarna flyger aldrig iväg heller. 😊
Sedan jag började med klyv har jag aldrig funderat på att gå tillbaka till yxan. 😊
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
599 kr inkl moms
Läs mer