Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Tack, det här var mycket bra! Lunning, helt nytt ord för mig.
Rimligtvis behöver jag inte mer än en lunningsbalk (med kedjor eller vajer?) och en vettigare klyv.
Framgent en vajerkran och ett timmersläp.

Jag har hytt på traktorn, men det är ju enbart en enkel väderhytt.
Kolla också med virkesköpare eller skogsägare om det går att köpa massaved och få det hemkört av timmerbil så slipper du huggning och framkörning i skogen och sen hem till vedbacken.

C
F fribygg skrev:
Jag kollade kellfrilänken 1dm/sek och dubbelt så fort tillbaka dvs 7,5sek cykeltid på halvmeters ved, jag söker nått snabbare
Vi har Bala Agris klyv, den har på pappret en cykeltid på 6s på "snabbväxeln". Så något snabbare.
Men frågan är om man hittar någon kommersiell klyv som är så mycket snabbare. Kanske en processor du villhöver? Går ju dels mycket snabbare om man ser till helheten, och jag uppfattar det som att de generellt också har kortare cykeltid. Gissar att grannens ligger på ca. 4 sekunder.

C cpalm skrev:
Vi har Bala Agris klyv, den har på pappret en cykeltid på 6s på "snabbväxeln". Så något snabbare.
Min ska på papperet för 60 cm ved ta 5,5 s / 7 ton respektive 4,5 s / 4 ton.

I praktiken på normalved borde det betyda runt 4 sekunder, men det är som sagt ur instruktionsboken. Jag har aldrig tagit tid och den står på landet så jag kan inte kolla nu.

F fribygg skrev:
Jag kollade kellfrilänken 1dm/sek och dubbelt så fort tillbaka dvs 7,5sek cykeltid på halvmeters ved, jag söker nått snabbare

• Skärmavbild av webbutik med hydraulisk vedklyv. Information om pris, artikelnummer och specifikationer visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll i hatten!😃

C
Alfredo Alfredo skrev:
Min ska på papperet för 60 cm ved ta 5,5 s / 7 ton respektive 4,5 s / 4 ton.
Glömde att skriva att cykeltiden avsåg 70 cm. Och grannen kör väl kortare ved, så inte så konstigt att hans processor är snabbare så klart. Har du också Bala?

C cpalm skrev:
Men frågan är om man hittar någon kommersiell klyv som är så mycket snabbare. Kanske en processor du villhöver? Går ju dels mycket snabbare om man ser till helheten, och jag uppfattar det som att de generellt också har kortare cykeltid. Gissar att grannens ligger på ca. 4 sekunder.
Tycker att de arbetskrävande momenten är fällning , kvistningen, kapningen och transporten till egna tomten.
Underhåll av redskap och maskiner, inköp av olja och bensin /jobbigt dyrt/

Klyvningen är ju det lätta momebtet

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Kvista och rensa upp lite efter mig tar längst tid, och är tråkigast.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Tack, det här var mycket bra! Lunning, helt nytt ord för mig.
Rimligtvis behöver jag inte mer än en lunningsbalk (med kedjor eller vajer?) och en vettigare klyv.
Framgent en vajerkran och ett timmersläp.

Jag har hytt på traktorn, men det är ju enbart en enkel väderhytt.
Alla traktorhytter som lagligt har sålts i Sverige efter första juli 1959 ger ett hyggligt skydd om traktorn stjälper. Förutsatt att stommen är hel. En enkel hytt som skyddar mot vind och regn duger gott.

Du behöver 4 - 6 stycken tvåmeters lunningskedjor med 8mm korta länkar. Den här typenhttps://www.toddtimber.se/produkt/lunningskatting-langd-2000-mm-med-paronogla-for-att-snara-stocken/

Piggkedjor på bakhjulen

En del vajerkranar har en lunningsbalk integrerad i stommen. Det är en sådan man skall ha. Men om du vill komma undan billigt just nu så duger det med en separat lunningsbalk.Fast den dagen du byter upp dig till vajerkran med integrerad lunningsbalk blir den separata lunningsbalken överflödig. Så gick det för mig.
Röd jordfräs kopplad till traktor, står på jordbruksmark med gräs och kvistar.
Skapa konto

Brinnande stockar i en öppen spis, eld lyser upp mörkret, skapar mysig atmosfär.
Skapa konto

Det brinner

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Bra klyv helt klart, men fortfarande 6,5 sek cykeltid.

H Harald Blåtumme skrev:
Faxe kanske har klyvar du söker?
F fribygg skrev:
Fast är det ett så stort problem i praktiken? Lätthuggen ved kan man ge sig på med klyvyxa med minimal cykeltid, rätt kul också med bra yxor tex Fiskars i olika tyngder och storlekar. Klyven får ta sig an det man inte pallar eller har lust med, ett ganska meditativt arbete överlag.

Som jag ser det, vad som tar tid är arbetet före och efter själva klyvningen.

H Harald Blåtumme skrev:
Fast är det ett så stort problem i praktiken? Lätthuggen ved kan man ge sig på med klyvyxa med minimal cykeltid, rätt kul också med bra yxor tex Fiskars i olika tyngder och storlekar. Klyven får ta sig an det man inte pallar eller har lust med, ett ganska meditativt arbete överlag.

Som jag ser det, vad som tar tid är arbetet före och efter själva klyvningen.
Att investera i en klyv som är långsammare än yxan lockar inte, jag har provat sådana och använde dem inte så det är 'pengarna i sjön'

Men yxan och klyven är bra till olika saker. Stå och kämpa med klyvkilar och slägga på tjuriga sura klabbar tar en jäkla tid och mänsklig energi, det är där klyven vi skaffade excellerar stort. Sedan att man kanske blir litet lat och använder klyven även för enkla jobb man troligen kunde fixa snabbare med klyvyxan är väl sin sak. Jag jobbar inte på ackord med sånt här, bara vedprocessande för husbehov.

Skulle jag starta en liten vedbusiness så vore det ju lämpligt att skaffa helt andra prylar, vedprocessor med kap & klyv i ett moment, vedtransportör till storsäck osv. Där är vi definitivt inte idag, jag och frugan.

F fribygg skrev:
Om du hittar en klyv som är tre sekunder snabbare, vad ska göra med de tre sekunder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.