51 654 läst · 219 svar
52k läst
219 svar
Offert på 1200kr per m3s nykluven björkved
Jag orkar inte klyva med gott tempo med yxa en hel dag, men det behövs inte heller då arbetet med veden naturligt erbjuder vissa variation, fällning, kvistning, brossling, lastning/ utkörning, avlastning, kapning, klyvning, (många lägger dessutom till travning)Nissens skrev:Där ser man. Min erfarenhet är att klyven vinner i längden. Tempot går upp o ner med att hugga med yxa, speciellt när man hamnar i vrång ved.
Åtminstone jag håller jämnare flöde med klyven, och även lite vrång ved går hyfsat snabbt att hantera. Klabbarna flyger aldrig iväg heller. 😊
Sedan jag började med klyv har jag aldrig funderat på att gå tillbaka till yxan. 😊
Kunde jag köpa en klyv som vore lika snabb som yxan för under ett basbelopp skulle jag nog göra det, jag blir ju knappast yngre, snabbare och starkare med åren.
Samma här jag brukar tillåta max tre tankar för sågarna, även röjsåg, när jag kör och sedan max 4 tim vid klyvning.
De tyngsta är att få ut det till körväg, men senast blev svärsonen invigd i vedhantering med det som uppgift och sköta hemkörning.
De tyngsta är att få ut det till körväg, men senast blev svärsonen invigd i vedhantering med det som uppgift och sköta hemkörning.
Ok, man jobbar väl olika. Jag fäller, kvistar och grovkapar i skogen. Sedan kapar jag ner det till kubbar hemma och därefter blir det klyvning. Så varje moment är för sig. När det väl kommer till klyvning så gör jag det tills allt är kluvet. Rätt styvt annars att stå med yxa med tempo hela dagarna. 😊F fribygg skrev:Jag orkar inte klyva med gott tempo med yxa en hel dag, men det behövs inte heller då arbetet med veden naturligt erbjuder vissa variation, fällning, kvistning, brossling, lastning/ utkörning, avlastning, kapning, klyvning, (många lägger dessutom till travning)
Kunde jag köpa en klyv som vore lika snabb som yxan för under ett basbelopp skulle jag nog göra det, jag blir ju knappast yngre, snabbare och starkare med åren.
Nu har de tydligt smugit in med reklam inne i inläggen.. 😕Nissens skrev:
Jag menade en hydraulisk vedklyv och inget annat. Det skräpet de gör reklam för här är ju leksaker…
Om det är oklart vad jag menar så kolla mess #175
Området verkar betyda mycket. I skaraborg hamnar det på ca 750 till 800 för torr, kluven och hemkörd björk. Räknar att det omräknat motsvarar överföringsavgiften och att kostnaden per kWh el är vinsten. Årets ved hamnade på, omräknat med verkningsgrad mm på ca 90 öre per kWh. Helt ok för min del.MG_88 skrev:Vedpriserna verkar hålla i sig, i alla fall här i Uppland. Fick samma offert igen på 1200kr per m3s rå björkved. Kommer inte beställa i år till det priset dock.
Efterfrågan bland privatpersoner måste ju ha lugnat ned sig nu i och med att elpriset inte varit lika blodigt som förra vintern, men antar att energiindustrin dammsuger marknaden på brännved pga importstoppet från Ryssland.
Det var billigt 👍john68 skrev: