galento
H Hybro skrev:
Dyrt blir det väl för var och en när värmen blir svår att vidmakthålla?

Oftast så prioriteras annat. T ex en vecka i fjällen, för att alla andra gör så.

Att då prata om dyrt med värme, tycker jag är rent nonsens.
Ja och för oss som är pensionärer kan det vara gött och få röra lite på benhögen
ibland :crysmile::crysmile: Tycker också att det blir en go värme av ved (y)

galento galento skrev:
Alen
funkar fint att elda och är lättkluven.
Ja al är ett alldeles utmärkt trädslag att elda med i kamin. Det brinner fint, ger snabb strålningsvärme och sotar inte igen luckorna. Det är inget fel på björkved men att det skulle vara bättre än allt annat stämmer inte.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Allt trä som växer i skogen går att elda, bara man lär sig hur.;)
Har nog aldrig eldat eneträ, för det gör jag stolpar, mm, av.
Eldar man upp julgran av sorten Kungsgran få man vara försiktig, grenarna med barr är rena "dynamiten".

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Vedpriserna verkar hålla i sig, i alla fall här i Uppland. Fick samma offert igen på 1200kr per m3s rå björkved. Kommer inte beställa i år till det priset dock.

Efterfrågan bland privatpersoner måste ju ha lugnat ned sig nu i och med att elpriset inte varit lika blodigt som förra vintern, men antar att energiindustrin dammsuger marknaden på brännved pga importstoppet från Ryssland.

MG_88 MG_88 skrev:
Vedpriserna verkar hålla i sig, i alla fall här i Uppland. Fick samma offert igen på 1200kr per m3s rå björkved. Kommer inte beställa i år till det priset dock.

Efterfrågan bland privatpersoner måste ju ha lugnat ned sig nu i och med att elpriset inte varit lika blodigt som förra vintern, men antar att energiindustrin dammsuger marknaden på brännved pga importstoppet från Ryssland.
Finns inget som tyder på att björkveden skulle bli billigare i framtiden, mark är en ändlig resurs och det finns annat roligare än vedproduktion man kan ägna sin tid åt som skogsägare.

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Finns inget som tyder på att björkveden skulle bli billigare i framtiden, mark är en ändlig resurs och det finns annat roligare än vedproduktion man kan ägna sin tid åt som skogsägare.
Vad är roligare än att hugga ved?

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Slipper att kuta på gym för dyra pengar under våren.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Gallra, om vi pratar skog.

• Gilla
  • Älska
-MH- och 2 till
  • Laddar…
När det gäller ved i småpåsar i Östergötland har jag en känsla av att priset fallit från 120-150 kr/påse till runt 100 kr, men även det tycker jag är dyrt (har egen ved men anänder inte mycket). Kanske har påsarna blivit mindre i stället, men jag har ofta ställt mig tvivlande till om en 40L påse verkligen innehåller 40L. Det verkar också finnas en tendens till att mängden anges i vikt i stället för volym. Det innebär att den som säljer dåligt torkad ved lurar sina kunder dubbelt, både mängd och bränslevärde. Sist såg jag ved på Plantagen, det var nog 120 kr för en påse (15 kg) men 100 eller 110 för den som köpte minst fem. En intressant uppgift på påsen var att dessa 15 kg skulle ge 64 kWh vid 20% fukt, men bör inte ved hunnit torkas till 13 eller i varje fall 14% fukthalt och gärna lägre? (Att "övertorr" ved inte skulle vara bra är i huvudsak en myt även om det lär finnas vissa eldstäder som inte är bra på att hantera sådan.)

Nissens
lunnabo lunnabo skrev:
Det mesta i livet är roligare än att hugga ved.

Finns det förresten ens någon som hugger ved idag? Vedklyv är så mycket smidigare.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Finns det förresten ens någon som hugger ved idag? Vedklyv är så mycket smidigare.
Blir ju inte några större mängden men dom 10m³ jag har kluvet gick smidigare och snabbare med yxa än med en (billig) hydraulklyv.

• Gilla
lunnabo och 1 till
  • Laddar…
Min farsa på 75 år klyver fortfarande 20m3 per år med yxa. Tidigare kapade han även upp för hand men nu har han blivit modern på senare år och delar med motorsåg. Bra för gubben att hålla igång kroppen

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jag har huggit och kört fram min ved till vedbacken så i slutet av februari börjar jag kapa och klyva veden. Jag tycker det är väldigt roligt jobb och bra för en pigg pensionär 😊 allt jobb jag har i min skog håller mig i form. Mycket bättre än ett gym.

• Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag ska kapa upp lite snöbrott med motorsåg och hugga med Fiskarsyxa, vedklyv är betydligt långsammare än yxan.

• Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Jag ska kapa upp lite snöbrott med motorsåg och hugga med Fiskarsyxa, vedklyv är betydligt långsammare än yxan.
Där ser man. Min erfarenhet är att klyven vinner i längden. Tempot går upp o ner med att hugga med yxa, speciellt när man hamnar i vrång ved.
Åtminstone jag håller jämnare flöde med klyven, och även lite vrång ved går hyfsat snabbt att hantera. Klabbarna flyger aldrig iväg heller. 😊

Sedan jag började med klyv har jag aldrig funderat på att gå tillbaka till yxan. 😊

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.