1 636 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Offecialservitut vatten
Ja, du?...K Karin Svensson5 skrev:
Nu har du fått mig på andra tankar...
Lösningen kanske inte är att låsa?
Kanske får fixa en jordkällare istället så har jag löst det som är tråkigast för mig i stunden.
I långa loppet får vi lägga lite tid på fixa träloftet i det isolerade utrymmet, men det dröjer ett tag innan det ruttnar bort och lyckas jag justera ner frostvakten så temperaturen hålls nere så skjuter vi oss det längre framåt :-D.
Tack för din input. Jag funderar starkt på att fixa en jordkällare, kan ju ändå vara bra att ha ett "extra" utrymme när de hotar om kris
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 417 inlägg
Det är en helt bokstavlig tolkning av servitutstexten, som jag skrev i mitt förra inlägg. Eftersom en lantmäterihandling i princip gäller i all framtid, tills det sker en ny förrättning där det beslutas att något annat ska gälla, framstår ett klart och tydligt språk som en rimlig, för att inte säga nödvändig, premiss. Som regel har lantmätarna varit duktiga på att uttrycka sig klart och tydligt, så att texten kan tolkas även 150 år senare. Då blir det tämligen kontraproduktivt om ledning implicit ska tolkas som pump, hydrofor och pumphus.A arkTecko skrev:
Jag är dessutom hon.
Jag ser att det pågår en diskussion om anläggningen som finns inne i pumphuset är grannens eller våran. Jag har ju givetvis googlat och sökt lite innan jag skrev mitt inlägg och sprang då på ett annat servitut som var snarlikt vårat men där står uttryckligen pumpanläggningen i servitutet. Om det är standard att skriva så det vet jag inte. Jag bara notera det. I vårat fall vet jag att pumpanläggningen som sitter där införskaffades av tidigare arrendatorn. Pump o hydrofon är den samma idag. Sen tror jag gamla grannen bytt någon mindre grej. Tryckregulator? Kan säkert fråga gubben mer exakt. Jag är inte så bevandrad i pumpanläggningarna.
Sen vet jag inte huruvida ägarskapet av pumpanläggningen automatiskt blev grannens eftersom våran fastighet borra nytt. Servitutet har inte "uppdaterats" för att det borras nytt hål. Vi har inte tänkt och bråka om grejerna som används av grannen, så länge vi inte behöver stå för kostnaden som medföljer den anläggningen. Jag hade ju önskar lite mer dialog när han går dit, men jag lider mest av att mina grönsaker förstörs, men har börjat spanat efter jordkällare istället 😀
Sen vet jag inte huruvida ägarskapet av pumpanläggningen automatiskt blev grannens eftersom våran fastighet borra nytt. Servitutet har inte "uppdaterats" för att det borras nytt hål. Vi har inte tänkt och bråka om grejerna som används av grannen, så länge vi inte behöver stå för kostnaden som medföljer den anläggningen. Jag hade ju önskar lite mer dialog när han går dit, men jag lider mest av att mina grönsaker förstörs, men har börjat spanat efter jordkällare istället 😀
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 774 inlägg
Av principskäl hade jag låst dörren omedelbart och om grannen haft synpunkter på detta så hade det blivit i rätten, grannsämja kan väl anses som bra men inte med folk som bara tänker på sej själva ditt utrymme dina regler vill han skydda sin (eller din) utrustning får det ske på ett sätt han bekostar men utan att det påverkar din möjlighet att använda ditt utrymme.
Nja, för 10 år sen var jag intresserad av att skaffa en jordkällare, så det är inget nytt infall. Då kollade jag på en variant i glasfiber. Såg nu att de säljs fortfarande. Då vart det nedröstat av "hövdingen" som tyckte det fanns "bättre" projekt att lägga pengar på, vilket jag på sätt o vis höll med om då. Jag hade ju min lilla yta i pumphuset, men nu så kanske han är mer med på tåget 😄.Nötegårdsgubben skrev:
Brukar ibland tänka att saker händer av en anledning. Det kanske var en mening med detta. Det var att vi skulle fixa en jordkällare, så vi är rustade ifall något händer. Om inte annat känns det mentalt bättre att tro det, när något "negativt" händer, så blir det ändå positivt. Kan rekommendera det 😉. Har hjälpt en många gånger och det har blivit bra och ibland t.o.m bättre än vad man tänkte från början.
Jag lider väl inte av grejerna som står där egentligen eller att han använder vattenutkastet, eller att han ska in där o pula med anläggningen. Det är väl att vi inte är vana med "intrånget" på det sättet.Andreas_kalmar skrev:
Av principskäl hade jag låst dörren omedelbart och om grannen haft synpunkter på detta så hade det blivit i rätten, grannsämja kan väl anses som bra men inte med folk som bara tänker på sej själva ditt utrymme dina regler vill han skydda sin (eller din) utrustning får det ske på ett sätt han bekostar men utan att det påverkar din möjlighet att använda ditt utrymme.
Våran gamla granne var mer kommunikativ och visade väldig respekt för det som var vårt. Ex. så försökte han inte gå in där om vi inte var hemma. Han knackade alltid på och talade om att han skulle gå in där. Ibland knackade han på och berättade att han hade gått in när vi inte var hemma. Nu var han ju inte där så mkt som vår nya granne (max par gånger om året) så jag kan ju förstå till viss del problematiken hos vår nya granne att göra samma sak.
Jag får väl bara inse att vi levt med världens bästa granne i nästan 15 år. Han var(är) verkligen ödmjuk och fråga om det var ok att köra över våran tomt för det förenkla för honom. Han knackade på och fråga om lastbilar fick nyttja vår tomt för det förenklade vissa leveranser. Vi har nog varit bortskämda.
Den nya grannen har aldrig frågat och körde över våran tomt som han ville och lät vänner parkera hos oss utan att fråga. Nu har väl det löst sig på sätt o vis automatiskt, då vildsvinen bestämde sig för att botanisera hos oss (och hos grannen) så vi fick snabbt som attan sätta upp viltstängsel runt tomten och då vart det knöligt att fortsätta använda vår tomt. Så jag tänker allt jobb med hålla vildsvinen borta blev bra på annat sätt som inte var tanken från början 😉. Vill även säga att våran nya granne är trevlig och så, ingen otrevlig prick, han är väl bara inte så lyhörd för våra önskemål.
Han behöver inte vara lyhörd han behöver lära sej grundläggande hyfs jag har nycklar till min grannes hus och garage innebär inte att jag går in och tömmer hans kyl du måste säga ifrån. Hade du tyckt det var ok så hade du förmodligen inye startat en tråd här, jag hade förmodligen grävt ner min granne om han betedde sej så...
SAOL: "rör e.d. för transport av vätska m.m." Jag anser att din tolkning är alltför snäv, och framför allt att du är alltför tvärsäker när du baserar en juridisk tolkning på din personliga uppfattning av vad ett ord betyder. TS har mycket att förlora på att göra sådana antaganden utan att veta.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en helt bokstavlig tolkning av servitutstexten, som jag skrev i mitt förra inlägg. Eftersom en lantmäterihandling i princip gäller i all framtid, tills det sker en ny förrättning där det beslutas att något annat ska gälla, framstår ett klart och tydligt språk som en rimlig, för att inte säga nödvändig, premiss. Som regel har lantmätarna varit duktiga på att uttrycka sig klart och tydligt, så att texten kan tolkas även 150 år senare. Då blir det tämligen kontraproduktivt om ledning implicit ska tolkas som pump, hydrofor och pumphus.
Jag är dessutom hon.
Vad ditt kön har med det hela att göra kan jag för mitt liv inte förstå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 774 inlägg
L Lotzki skrev:
Jag missunnar dig inte en jordkällare, men uppenbarligen gäller konflikten med grannen mer än bara värmeskadade grönsaker. Att panglosskt hävda att det nog är för det bästa ändå att grannen kör över dig är tyvärr inte en filosofi som imponerar på mig.L Lotzki skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med rätt vattenfilter!
Vatten & Avlopp -
Vem ska stå för kostnader? Vatten samfällighet
Vatten & Avlopp -
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
Vattenutkastare växla mellan kommunalt och brunn
Vatten & Avlopp -
Ingen luftventil på vattenburet element