Z Zakalwe skrev:
Att avstå fiber 2019 för 4G är som att avstå kommunalt avlopp 1950 för att man har utedass :giggle:
Och vad är det för fel på utedass?

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Utedass har sällan fiber... :)

• Gilla
  • Haha
bruka och 5 till
  • Laddar…
Ni som har/tänker skaffa barn, så fort barnen/ungdomarna vill spela ”snabba” onlinespel, det fungerar inte bra med mobiluppkoppling, det har inget med hastigheten att göra, för där räcker ofta några Mbit/s, det som ställer till det är Pingen/Latensen.

Det är ”natt å dag” i skillnad mellan trådat (ca 4-12ms) och trådlöst (tex 3G/4G) (ca25-40ms), för att inte tala om satellituppkoppling.

I spelvärlden så motsvarar fiber en Tessla och 3G en Tjorven (bilen)

(https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tjorven
https://m.facebook.com/tjorvencafeochmuseum/?locale2=sv_SE )

• Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
Varför är det bara ungdomar som behöver bra prestanda?;)
Tycker det är skönt när jag släktforskare och bläddrar i digitala kyrkböcker, flygfoton och mycket mera. Jätteskönt att slippa segande laddningar när man behöver bläddra sida för sida av inscannat material.
Nä, mera prestanda för oss äldre:cool:

• Gilla
bruka och 8 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Har du sett komlentar #58?

S Strontus skrev:
Snarare så har de fib(r)er.;)

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast en vanlig situation. Det är bara att gratulera.
Det vanligaste är ju att det antingen är en kommun som äger fibern och efter det är det nog Skanova som har flest anslutningar. Skanova är ju bra eftersom man då kan byta till vilken leverantör man vill. Dvs, man är inte låst.

@AndersS för det du radar upp behövs väll inte direkt något lågt/snabbt ping/respons utan däremot bra/snabb/hög hastighet (Mbit/s).

Däremot i spelvärlden så måste spelaren snabbt kunna reagera om tex en fiende dyker upp, då behövs låg/snabbt ping.

C cpalm skrev:
Vad är det som hindrar er från att jobba över mobildata?
Har hört det argumentet ganska ofta och det vore intressant att få en bredare bild av anledningarna.
Funkar som just mobil lösning men att göra det permanent tröttnar jag på rätt snabbt. För långsamt och för mycket fördröjningar trots att jag bara jobbar med kontorsapplikationer. Jag har högre krav än så på min vardagsanslutning...

Demmpa Demmpa skrev:
@AndersS för det du radar upp behövs väll inte direkt något lågt/snabbt ping/respons utan däremot bra/snabb/hög hastighet (Mbit/s).

Däremot i spelvärlden så måste spelaren snabbt kunna reagera om tex en fiende dyker upp, då behövs låg/snabbt ping.
Nu skådar jag åldersrasism igen. Det finns faktiskt "äldre" som spelar också.

• Gilla
Stellemark
  • Laddar…
Jag vet att det även är äldre som spelar snabba onlinespel mm.

Demmpa Demmpa skrev:
Skrev bara bra prestanda, dvs även hyfsad fart som du också noterade:cool:

S
C C.Lundin skrev:
Hur lagar du mat t.ex. Du utsätts ju för mer strålning då, eller om du går ute en solig dag..
Nej och nej, tramsigaste jag läst :)

• Gilla
Lenza
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej och nej, tramsigaste jag läst :)
Då får du nog läsa mer, eller läsa om fysiklektionerna från skolan...

S
C C.Lundin skrev:
Då får du nog läsa mer, eller läsa om fysiklektionerna från skolan...
Det behöver jag verkligen inte :)

Men du kan fortsätta micra din mat med micron på axeln, eller varför inte med dörren öppen också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.