Ö öringen skrev:
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Du klarar dig till 100% på Telias 4G lösning. Den kör jag nu i väntan på ev fiber installation och den funderar jag på att stå över för de vill ha 27K här.

Fiber behöver du endast som du behöver extrema hastigheter i kontakt (millisekunder i skillnad) eller större kapacitet. Men telias billigare täcker upp till 10mbit och den lite dyrare upp till 300mbit (men 40-60mbit mer normalt). Det räcker gott och väl !

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du kunde ju ha gett dig ut med verktygen och lagat den avgrävda kabeln. Hur svårt kan det va' att vira ihop några koppartåtar liksom? ;)
Det var inte "min" kabel mellan stolpe och hus utan det var en större kabel där de inte lyckats laga anslutningen till alla abbonenter. Hade det varit sista kabeln in mot huset hade jag inte ens brytt mig om att ringa telia utan fixat det själv.

P Peter_Bromma skrev:
klart högt men beror säkert delvis på avstånd och hur mycket jobb firman som offererade har. tror själva grävningen av dina metrar är rätt ringa jämfört med alla maskiner och folk som måste åka ut för en installation ett par ggr. göra 100 kåkar direkt ger bättre kostnadsläge samt även att det oftast förhandlas som en grupp. Som många andra diskussioner här ang höga priser.. dyrt att göra ett litet jobb bara.
Jag kan säga att det är ganska många kilometer som det ska dras tråd, så priset per kilometer är inte högt.

S Stefan1972 skrev:
Förvisso men den fasta kostnaden verkar inte skilja särskilt mycket för det så det finns nog lite att tjäna även om man skulle ha massor att välja på. Valfrihet är ju bra ibland men här i norrland ser jag fördelar med att tex servanet som jag har verkligen får en marknad och drar fiber till fler än att det finns tretton olika som lovar vitt och brett och det istället inte blir nånting. Det finns det många exempel på redan nu där flera aktörer erbjuder och så blir underlaget för litet och så blir det inget för nån istället. Eller så bara den som har kapital och går vidare ändå med få kunder.
Det hjälper inte om det finns många nätägare, du drar ju ändå bara in en fiber och den ägaren får monopol. Det är som du säger bättre med ett nät, men det borde vara offentligt ägt, som vattennät och vägar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
nikasp nikasp skrev:
Det är också en plan jag har. Med fiber kan jag lika gärna sitta i torpet och jobba ibland trots att vi bara har utedass och sommarvatten :)
Vad är det som hindrar er från att jobba över mobildata?
Har hört det argumentet ganska ofta och det vore intressant att få en bredare bild av anledningarna.

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Jag gör det ibland, men VPN'en mot jobbet är lite känslig så vid minsta glitch så kopplar den ner och upp igen. Väldigt irriterande om man kör video-/ljudsamtal... Eller bara sitter och skriver i en terminal och inget händer förr än efter några sekunder.

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Räcker till ibland och laggar ibland. Jag har mycket videomöten och var tvungen att välja antingen bild (presentation) eller video för att ljudet skall funka.

Ljudkvaliteten nu med fiber är mycket bättre både på Skype och Teams än med fast/mobiltelefon.

För mig var det en fröjd att slippa ADSL och mobilt bredband, även om jag fortsättningsvis använder mobila bredbandet för uppkoppling när jag är på tjänsteresor utomlands. (firmapolicy - får inte använda publika wifi’s)

För mig är stabil kvalite ”the killer argument”.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
C
Haba_tsutt Haba_tsutt skrev:
För mig är stabil kvalite ”the killer argument”.
Precis det som verkar hindra alla andra som jag hört argumentet ifrån.
Det lustiga är att jag personligen inte upplevt något direkt problem med pakettapp, bandbreddsdippar, nedkopplingar och liknande på många år. Min sambo får tvärtom aldrig en "stabil" uppkoppling, så jag kan inte konstatera annat än att den beror på operatören och/eller tafflig mobildataimplementation i iPhone. Själv använder jag ett gammalt Huawei 4G-modem med dedikerat abonnemang.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ju mer fiber som läggs ju enklare blir det väl? De flesta får ju hela tiden närmare och närmare till fiber och det måste ju rimligen påverka det mesta. Om 20 år finns det ännu mer och då kanske vi är vid det läget att man bara ringer och begär inkoppling. Okej, kanske inte överallt men ändå.
Nja du kan inte generalisera så utan måste utgå från varje fastighets förutsättning och plats. Om 20 år är det färdigbyggd och kopparnätet avvecklat.
Och du kan redan idag på många platser bara ringa och beställa leverans av fiber.

Jag brukar använda wifidelningen på min Android-telefon. Ofta funkar det bra, men rätt vad det är kan det gå en kvart, halvtimme, förmiddag då det bara djävlas. Utan någon synbar anledning eller nåt mönster i form av plats, tid på dagen, etc.
Det inträffar såklart alltid när man har ett viktigt möte...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
För min del är det för långt till ”pinnarna” och trots extern antenn till mobil router (Huawei) och upprepade försök att få täckningen förbättrad där jag bor prioriteras E4n samt samhället högre. Vilket jag fullständigt förstår eftersom i vår by bor 13 hushåll...

Förmodligen skulle det gå om jag skulle få upp antennen eller annan kvalitetsantenn 10 meter från taknock, men då blev det lite för stort projekt.

Jag tyckte också att fiber var en onödig kostnad och var nöjd med Telias ADSL. Eteranmälde mig för fiber 4-5 år senare då Telia aviserat att koppartråden snart försvinner och att man inte samarbetar med fiberleverantören i mitt område.
Fick dessutom samtal från en upprörd kompis idag. Han var också nöjd med ADSL men nu har Telia köpt upp fibern i hans område med resultat att kopparn tas bort och han känner sig också tvingad att ansluta sig till fiber.

Y
S SueCia skrev:
5G, eller för den delen trådlösa alternativ. Kommer aldrig kunna mäta sig med fiber. Men ska man bara surfa, kolla lite youtube o netflix så visst duger 4G till det.
Tror få av oss har behovet av varken fiber eller 4G såvida man inte kör server eller piratkopierar dygnet runt.

• Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Vad ska man ha istället? Går det att köpa rena 3G-abonnemang idag?

Att avstå fiber 2019 för 4G är som att avstå kommunalt avlopp 1950 för att man har utedass :giggle:

• Gilla
bruka och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.