D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att fibern du betalar ägs av ett privat bolag dom får monopol på din anslutning. Det gäller visserligen elen också, med den är reglerad.
vilka trådlösa alternativ tänker du på då som alternativ? Som inte drivs av kapitalistiska företag alltså? Finns det nåt statligt som ren service? Jag har fiber och även om grundavgiften är till "nätägaren" så kan jag välja mellan en himla massa tjänster från olika företag.

D Drosen skrev:
Där jag bor ägs fibern av en sammanslagning av kommuner. Kommunen tog till och med ett lån för att subventionera och snabba på utbyggnaden.
Det är knappast en vanlig situation. Det är bara att gratulera.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vilka trådlösa alternativ tänker du på då som alternativ? Som inte drivs av kapitalistiska företag alltså? Finns det nåt statligt som ren service? Jag har fiber och även om grundavgiften är till "nätägaren" så kan jag välja mellan en himla massa tjänster från olika företag.
Där finns det ett flertal konkurrenter som du utan vidare att byta mellan. Fiber har du en, det kostar för mycket att dra in en ny fiber om en konkurrent skulle vara lite billigare löpande.

Jag pratar om fibern, inte tjänsteleverantörer.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Den naturliga utvecklingen är troligen att det både blir billigare, enklare och även lättare att efteransluta sig i framtiden också. Det är ju vi som är här nu som står för den tyngsta delen av allt det här.
Du måste nog förklara varför det skulle bli billigare, enklare och även lättare att bygga fiber utifrån "naturlig utveckling". Finns inget som talar för det utifrån utveckling av metoder och konkurrens påverkas på samma sätt som vanlig produkttillverkning som inte har en låst geografisk plats som ska hanteras. Tar vi det som forumet berör "Byggahus" så har knappast det blivit billigare (släpper tid, inflation, mtrl, etc, för det blir så mycket parametrar) att bygga/renovera.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Kör på fiber alla dagar i veckan.

Alla tjänster som utvecklas går mot realtids kommunikation (låga svarstider), detta får du via fiber. Allt som går i luften är mera osäkert och beroende på placering av antenner, utnyttjandegrad osv. Bor du dessutom i ett icke prioriterat område (läs mindre befolkat område) så satsas det även på täckningen därefter, detta är fallet för min del.

Det finns mycket som vi idag inte behöver men tiden och utvecklingen har visat att vi inte kan leva utan, exempelvis "smarta" mobiler. Det är faktiskt inte så länge sedan den första Iphonen såg dagens ljus... 2007

Jag har sett till att vi har fiber både hemma och på sommarstugan, vilket i mitt fall medger att jag kan välja var jag vill jobba eftersom jag "jobbar hemifrån".

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Haba_tsutt Haba_tsutt skrev:
inte kan leva utan, exempelvis "smarta" mobiler
Jag och många andra kan mycket väl leva utan smarta telefoner. Livet blir faktiskt enklare. Jag har bunkrat tre reserv-SonyEricssons så det håller livet ut.

• Wow
  • Gilla
karin_sv och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag och många andra kan mycket väl leva utan smarta telefoner. Livet blir faktiskt enklare. Jag har bunkrat tre reserv-SonyEricssons så det håller livet ut.
Din kommentar är faktiskt ett bevis på att något verkligen utvecklas och förändras och saker och ting går fort. => "kärringen mot strömmen" mentaliteten. Det var bättre förr osv. (inget ont menat @Thomas_Blekinge) ;) Jag respekterar fullt ut din ståndpunkt.

tillbaka till TS ursprungsfråga. Det är bra att självrannsaka och kontrollera nuläges behovet men för att göra beslut på lång sikt behover man också lägga till osäkerhetskoefficienten: utveckling/nya behov.

• Gilla
DakerScania
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan få köpa lite gamla Ericssonmobiler av mig, tyvärr har väl batterierna pajat och några laddare kastats, men jag släppte Ericsson efter deras första Xperia-modell.

Det var bättre förr
Nej, det var inte bättre förr, men ibland är det sämre nu!

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Där finns det ett flertal konkurrenter som du utan vidare att byta mellan. Fiber har du en, det kostar för mycket att dra in en ny fiber om en konkurrent skulle vara lite billigare löpande.

Jag pratar om fibern, inte tjänsteleverantörer.
Förvisso men den fasta kostnaden verkar inte skilja särskilt mycket för det så det finns nog lite att tjäna även om man skulle ha massor att välja på. Valfrihet är ju bra ibland men här i norrland ser jag fördelar med att tex servanet som jag har verkligen får en marknad och drar fiber till fler än att det finns tretton olika som lovar vitt och brett och det istället inte blir nånting. Det finns det många exempel på redan nu där flera aktörer erbjuder och så blir underlaget för litet och så blir det inget för nån istället. Eller så bara den som har kapital och går vidare ändå med få kunder.

A AndersS skrev:
Du måste nog förklara varför det skulle bli billigare, enklare och även lättare att bygga fiber utifrån "naturlig utveckling". Finns inget som talar för det utifrån utveckling av metoder och konkurrens påverkas på samma sätt som vanlig produkttillverkning som inte har en låst geografisk plats som ska hanteras. Tar vi det som forumet berör "Byggahus" så har knappast det blivit billigare (släpper tid, inflation, mtrl, etc, för det blir så mycket parametrar) att bygga/renovera.
Ju mer fiber som läggs ju enklare blir det väl? De flesta får ju hela tiden närmare och närmare till fiber och det måste ju rimligen påverka det mesta. Om 20 år finns det ännu mer och då kanske vi är vid det läget att man bara ringer och begär inkoppling. Okej, kanske inte överallt men ändå.

• Haha
  • Gilla
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag säger inte att anslutningsavgiften för fiber är låg, men de som byggt hus vet att samma gäller för telefonledning, el, vatten, avlopp, fjärrvärme, osv.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
nikasp
Det är också en plan jag har. Med fiber kan jag lika gärna sitta i torpet och jobba ibland trots att vi bara har utedass och sommarvatten :)

Jag har sett till att vi har fiber både hemma och på sommarstugan, vilket i mitt fall medger att jag kan välja var jag vill jobba eftersom jag "jobbar hemifrån".

För mig med två döttrar i tonåren är 4G ingen bra lösning. Gjorde denna erfarenhet när fiberinstallatören :thinking: grävde av kopparkabeln (ett väl fungerande ADSL 30) för Skanova . Innan installationen av fiber var klar fick vi därför leva på 4G i två månader. Det blev en digital öken dessa två månader. Har jättebra mottagning och hög hastighet från 4G-masten (ser den från tomten). Fick ett 4G-router av Telia så att vi skulle klara oss men det slutade med att alla fick köra sina egna mobiler som enskilda 4G -mottagare. Mitt på dagen och nattetid fungerade det hyfsat men på eftermiddagar, kvällar och helger var masten totalt överbelastat. TV via 4G fungerade inte alls de tider då masten var överbelastad. Under dessa två månader kunde man ofta höra kraftuttryck i samma mening som "DET LAGGAR" ljuda genom huset. Strax därefter kom det en ilsken dotter och blängde på mig som om det vore mitt fel! :confused:

• Gilla
  • Haha
bruka och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
P pilen skrev:
Under dessa två månader kunde man ofta höra kraftuttryck i samma mening som "DET LAGGAR" ljuda genom huset. Strax därefter kom det en ilsken dotter och blängde på mig som om det vore mitt fel! :confused:
Du kunde ju ha gett dig ut med verktygen och lagat den avgrävda kabeln. Hur svårt kan det va' att vira ihop några koppartåtar liksom? ;)

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.