71 177 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Medlem
· Västra Götaland
· 3 011 inlägg
Nej fiber är det väl inget som slår, men jag läste att 5G skulle bli 100 ggr snabbare än 4G (Ny Teknik artikel?), och om mina surfvanor håller sig samma och jag antar att även komprimeringen kommer bli bättre så kommer jag att klara mig fint på 5G. )
Men fråga mig om 3-4 år då 5G förhoppningsvis är utrullat.
Men fråga mig om 3-4 år då 5G förhoppningsvis är utrullat.
När jag skaffade min första (mo)biltelefon sista åren på 70-talet var den stor som 2 st 1½ liters mjölkpaket och luren stor som en tegelsten. Standbytiden på ett bilbatteri var ca 12 timmar.Så tekniken går framåt inom mobiltrafik också. Det finns redan teststationer med 1 gbit hastighet.L Lenza skrev:
Och barnen måste skaffa sig surfplattor med bättre upplösning om de ska kunna utnyttja 4k. Så jag talar om för dem att om man har ett halvlitersglas får man inte mer i det för att man häller i 1 liter cola. Samma sak med film.
Ja, bl.a. Tele2. Ett telefonkort med fri surt och taltid + ett datasimkort med fri surf för ca 500 per månad. Ytterligare datasimkort kostar 19 kr per månad.J JohanLun skrev:Var finns dessa obegränsat surfkort nu då? Föräldrarna har sagt upp adsl på landet då de aviserat att avveckling ändå stundar och höjde priset kraftigt eller erbjöd kass 4g utan fri data, IP only backat ur efter år av krångel, Telia i startgroparna men går långsamt. Skulle de få obegränsat surf och flera simkort och bandbredd räcker för att streama Netflix mm i rimlig kvalitet så vore det nog billigare än deras nuvarande kostnader...
Sonen köpte ett hus utan fiber. Det visade sig att nästan alla hus i nätheten redan hade dragit in fiber så fiberföretaget visar inget intresse av att dra in till sonen. Han har nu tjatat i 2 år utan resultat.
Ja, åskan tog sig in via elnätet. Tog bl.a spishällen och några glödlampor också. Däremot var det åskan som bidrog till att jag började kolla alternativ.Demmpa skrev:
Nätägaren till fibern skulle ha 4500 kr för ett fibermodem (som de kallar den) och 1500 för installation. Också en bidragande orsak till att jag kollade alternativen.Demmpa skrev:
Jag kan lova dig att all trådlös utrustning du kan köpa idag och under lång tid framåt kommer behöva bytas långt innan en fiber till hemmet behöver bytas. Utrustningen i fiberns ändar kan enkelt bytas om man vill komma högre än de 1 Gbit/s som all utrustning klarar idag (abonnemang med lägre hastighet är strypta mjukvarumässigt). Det finns ingen känd gräns för kapaciteten i en single-mode fiber (den typ som används för anslutning av fastigheter). Vilken hastighet du än drömmer om för framtida trådlös överföring, så kan den uppfyllas med den fiber som installeras idag.P Puhnallen skrev:
Även framtidens trådlösa basstationer kommer vara anslutna till internet/varandra med fiber. Det är bara för den sista biten till hemmet som det finns trådlösa alternativ, men det avståndet måste bli kortare och kortare i takt med att man försöker höja hastigheten och kapaciteten. Det finns helt enkelt inget alternativ till ett finmaskigt fibernät.
Så som du skrev inlägget så låter det som att åskan tog sig in via fibern.P Puhnallen skrev:
Sedan undrar jag vad det är för specialfiberkonverter som ni hade som skulle kosta 6000kr inkl installation?
Här kostar det inte ett öre för kunden om fiberkonvertern/mediadelaren går sönder.
Jo utvecklingen går framåt där med, men den kommer alltid ligga efter fiber. När du väl lyckats teckna dig för ett mobilsurf abonnemang på 1GBit, flat rate. Är definitivt inte grannen ifrån åkt av dig, om han har fiber, då sitter han på 10GBit.P Puhnallen skrev:
Nej, åskan gick in via elnätet. Men den och den dyra konvertern bidrog till att jag kollade upp alternativen.Demmpa skrev:
Dåvarande fibernätsägaren hade bara en konverter (eller fibermodem som de kallar den) att välja på. Pris 4500 kr + installation 1500 kr. Numera är det öppet fibernät.
Hur många har kvar sin wi-fi-utrustning från 2003, alltså en 802.11g?P Puhnallen skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Hela det här inlägget, och speciellt det citerade stycket, visar på en fundamental oförståelse av tekniken bakom dessa system. Jag orkar upprepa saker som redan är sagda bättre av andra så jag ska försöka hitta den gamla tråden där diskussionen förs kring lämpliga frekvenser för trådlöst, tillgänglig bandbredd, Shannons teorem mm. Den som är intresserad kan läsa.P Puhnallen skrev:Jämför kopparledningarna till telefoner som höll måttet ca 100 år. ADSL som startade 2001 är väl mer eller mindre ute ur bilden, dvs mindre än 20 år. Eftersom utvecklingen går snabbare och snabbare så tror jag man kanske kan räkna med att fiber är ett alternativ i en fjärdedel till en tredjedel så lång tid som kopparledningen var. Dvs 25 - 33 år. Då fibernäten i Sverige började byggas ut 1999 så har vi kanske 10-15 år kvar.
Edit:
https://www.byggahus.se/forum/threads/5g-eller-fiber.285640/
https://www.byggahus.se/forum/threads/markaegare-saeger-nej-till-graevning-av-fiber.302783/
I bägge dessa trådar finns det bra, tekniska, förklaringar till varför fiber alltid kommer vara överlägset trådlös kommunikation. Läs speciellt det lars_stefan_axelsson, MathiasS och ett par andra skriver.
TS, kör på fibern, oavsett om du behöver den idag eller inte. Det är få saker du får för 25 kkr som är lika värdefulla.
Redigerat:
Har du läst vad jag får för de 600 kr?Z Zakalwe skrev:
Tidigare betalade vi 900 kr per månad för 50/50 fiber i hemmet. Hade ingen wi-fi i stugan eller på firman. Betalade ca 800 i grundavgifter för surfplattor och telefon. Plus 200-800 i månaden för ringtid och extra datatrafik. Alltså en snittkostnad på ca 2000 i månaden jämfört med 600 nu. Nu behöver vi heller inte bekymra oss om hur mycket vi surfar var vi en är i Sverige.
Kostnaden för att få igång mobilt var an antenn för strax under 1000 kr. Att få igång fibern igen skulle som sagt kostat 6000 kr.
Vinst under de 4 år vi haft mobilt ca 70-75000 kr. Och vi märker ingen försämring i surfandet. Snarare tvärt om. Det var oftare avbrott eller begränsad hastighet när vi använde fiber. Nerköp? Tycker inte det.