71 182 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Vi fick fiber helt nyligen. Det tog leverantörerna flera år att få den på plats. Det firade entreprenören med att med gräva av kopparledningen, som det tog några veckor att laga. Den nya routern som följde med fibern, fungerar också mycket bättre än den gamla. Vi valde även en snabbare överföring.
När vi bestämde oss att skaffa fiber, tänkte vi mest på framtiden - en framtid som vi kanske inte delar eftersom vi är så gamla. Det är bra att huset har en så modern anslutning. (Det kanske underlättar försäljningen?) Vi har kvar den fasta telefonen via kopparledning: Så länge den fungerar är den säkrast vid strömavbrott. Vi har en teveantenn, men om det händer något med den, har vi ju fibern på reserv för teven också. Allt det där med streama och spela och ladda ned, vet vi inte ens vad det är: Det överlämnar vi till yngre generationer.
Jag har gjort en skiss över tomten och ritat in både fiberledningen och den gamla teleledningen. Denna skiss har jag satt i huspärmen som lämnas till nästa ägare.
När vi bestämde oss att skaffa fiber, tänkte vi mest på framtiden - en framtid som vi kanske inte delar eftersom vi är så gamla. Det är bra att huset har en så modern anslutning. (Det kanske underlättar försäljningen?) Vi har kvar den fasta telefonen via kopparledning: Så länge den fungerar är den säkrast vid strömavbrott. Vi har en teveantenn, men om det händer något med den, har vi ju fibern på reserv för teven också. Allt det där med streama och spela och ladda ned, vet vi inte ens vad det är: Det överlämnar vi till yngre generationer.
Jag har gjort en skiss över tomten och ritat in både fiberledningen och den gamla teleledningen. Denna skiss har jag satt i huspärmen som lämnas till nästa ägare.
Redigerat:
Jag ångrar mig stenhårt!! Mobilt bredband täcker våra behov idag och grävarbetet och installationen var ett ändlöst tjorv!Ö öringen skrev:Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
De som använder bandet har en jäkla massa trassel och man kan vänta sig mer skit framöver eftersom fibern är nergrävd i vartenda dike. Jag ångrar mig för bara 11 papp. Tänk om jag dessutom fått ångra hela 25000!!
Jag tycker att det är en självklarhet med fiber oavsett var man bor men det måste vara ett öppet nät så att man kan välja leverantör av signal fritt. Har Universal hemma 299:-/mån och Bahnhof på landet 249:-/mån. självklart utan bindningstid.
//Görgen
//Görgen
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
K Kickan123 skrev:Jag ångrar mig stenhårt!! Mobilt bredband täcker våra behov idag och grävarbetet och installationen var ett ändlöst tjorv!
De som använder bandet har en jäkla massa trassel och man kan vänta sig mer skit framöver eftersom fibern är nergrävd i vartenda dike. Jag ångrar mig för bara 11 papp. Tänk om jag dessutom fått ångra hela 25000!!
Trist att ni har problem det är ju dock inte fiberteknikens fel utan er tjänsteverantör.
Vad har ni för problem?
Fast i en husvagn eller båt så gör ju streaming via 4G sitt jobb. Så det är nog inget större problem att avveckla antenn-TV inom en hyfsad framtid.P Porsvant skrev:
Vi drog in fiber för framtiden, inte för att använda nu. Problemen för oss var i anläggningen som utfördes otroligt illa. Nu har vi problem med en fiberförening som tar mer betalt än de sagt. När jag läser på fb klagar folk som använder fibern på avbrott och dålig teve.S SueCia skrev:
Intressant. Jag tittar numera enbart på streamad TV, även direkt, då det är bättre bildkvalitet. Dessutom så slipper jag koaxialkablarna. Har ersatt dessa ned Ethernet istället. Har Ethernet till Chromecast också, då detta ger bättre bild än wifi.
Först lite erfarenhetsinfo: Har haft fiber sedan 2008 tror jag, i lägenheter (via lokalt kopparnät) och nu hus. Nu är det teliafiber för villa som är orimligt dyr tycker jag (jag vet inte vad installationen kostade dock) men här finns inga bra alternativ, både adsl och bredband via kabeltv har ungefär samma prislapp för samma nedlänkshastighet och mobil bredband blir ännu dyrare om man ska ha "obegränsad data" vilket behövs då vi streamar även linjära tv-sändningar och då kan det säkert dippa i hastigheter dessutom. Har under dessa ca 10 år aldrig haft problem med vare sig stabilitet eller hastighet med fibern.
Jag tror att att kalla fiber för en god internetanslutning är en samsyn som råder. Sen finns det alltid olika behov och vad man vill betala för sitt viktade behov.
På landet, i fritidshuset har vi haft adsl i många år och det var riktigt stabilt men långsamt (8mbit) första tio åren, har dock funkat förvånade bra för att streama musik och netflix utan större problem men har har börjat svajjat ordentligt senaste 2-3 åren, har blivit riktigt dåligt faktiskt. Sedan grävdes kabeln av i och med fiberutbyggnad och skanova skulle då ta 2-3 månader på sig att laga kabeln, vi sa upp relevanta abonnemang och skaffade istället mobilt bredband via 4g eftersom fibern ändå skulle vara klar på våren, (ej klart dock, tror mer på hösten) Hastigheten har aldrig varit så bra som nu men å andra sidan svajjar det betydligt mer, otroligt mycket, mellan 15 och 50 mbit nedlänk. Fortfarande bättre hastighet än adsl iaf men betydligt dyrare än både fiber och adsl.
I vilket fall är fiber beställt via Zitius(telia) sedan över ett år och detta kostar ca 22 000 kr om jag minns rätt. Även om jag har hört av vissa att 5g skulle kunna ersätta fiber och om det nu skulle stämma så är ju det bra, då kanske man kan se det så att det finns konkurrens som kan säkra prisnivån på fiber. Även om vår telestation ännu inte finns på nedläggningslistan så lär förutsättningarna öka för det i och med fiberutbyggnaden.
Om inte annat så är bidraget för stat/eu på ca halva projektkostnaden vilket innebär att efteranslutning kommer kosta betydligt mer än dubbelt så mycket med tanke på avstånden mellan husen/vägar där ute.
Med allt det i bagaget var det lätt att fatta beslut om att investera 22 tkr i teknisk infrastruktur till huset som saknar begränsningar för alla framtida behov i huset. Lite som VA till huset. Jag har också perspektivet att kunna sälja huset, om det tillför något värde är svårt att säga men klart att folk som vill verka och bo på landet ofta efterfrågar en god internetanslutning att det kan öka antalet intressenter, kanske från 0 till 1. Ett annat perspektiv är att kunna bosätta sig permanent där om 20 år kanske, då kanske man undrar varför man kastade 22 tkr på det men då får det väl vara så. Att jämföra kostade väl det kommunala VA runt 250 tkr
Så köp, men förstår om du inte gör det, har fortfarande inte lyckats övertala mina svärföräldrar att hoppa på fibern, som sitter med ett gammalt hederligt obegränsat surfabonnemang från telenor
Jag tror att att kalla fiber för en god internetanslutning är en samsyn som råder. Sen finns det alltid olika behov och vad man vill betala för sitt viktade behov.
På landet, i fritidshuset har vi haft adsl i många år och det var riktigt stabilt men långsamt (8mbit) första tio åren, har dock funkat förvånade bra för att streama musik och netflix utan större problem men har har börjat svajjat ordentligt senaste 2-3 åren, har blivit riktigt dåligt faktiskt. Sedan grävdes kabeln av i och med fiberutbyggnad och skanova skulle då ta 2-3 månader på sig att laga kabeln, vi sa upp relevanta abonnemang och skaffade istället mobilt bredband via 4g eftersom fibern ändå skulle vara klar på våren, (ej klart dock, tror mer på hösten) Hastigheten har aldrig varit så bra som nu men å andra sidan svajjar det betydligt mer, otroligt mycket, mellan 15 och 50 mbit nedlänk. Fortfarande bättre hastighet än adsl iaf men betydligt dyrare än både fiber och adsl.
I vilket fall är fiber beställt via Zitius(telia) sedan över ett år och detta kostar ca 22 000 kr om jag minns rätt. Även om jag har hört av vissa att 5g skulle kunna ersätta fiber och om det nu skulle stämma så är ju det bra, då kanske man kan se det så att det finns konkurrens som kan säkra prisnivån på fiber. Även om vår telestation ännu inte finns på nedläggningslistan så lär förutsättningarna öka för det i och med fiberutbyggnaden.
Om inte annat så är bidraget för stat/eu på ca halva projektkostnaden vilket innebär att efteranslutning kommer kosta betydligt mer än dubbelt så mycket med tanke på avstånden mellan husen/vägar där ute.
Med allt det i bagaget var det lätt att fatta beslut om att investera 22 tkr i teknisk infrastruktur till huset som saknar begränsningar för alla framtida behov i huset. Lite som VA till huset. Jag har också perspektivet att kunna sälja huset, om det tillför något värde är svårt att säga men klart att folk som vill verka och bo på landet ofta efterfrågar en god internetanslutning att det kan öka antalet intressenter, kanske från 0 till 1. Ett annat perspektiv är att kunna bosätta sig permanent där om 20 år kanske, då kanske man undrar varför man kastade 22 tkr på det men då får det väl vara så. Att jämföra kostade väl det kommunala VA runt 250 tkr
Så köp, men förstår om du inte gör det, har fortfarande inte lyckats övertala mina svärföräldrar att hoppa på fibern, som sitter med ett gammalt hederligt obegränsat surfabonnemang från telenor
Trådlöst är ett komplement till fiber. Titta gärna på PTS statistik så kan du se varför.D daVinci skrev:
När de nya "basarna" finns med stor geografisk täckning har över 80% av hushållen redan fiber och kommer inte att byta. Då återstår 20% av vilka 10-15% kan anslutas till fiber. Då blir det en affärsfråga vilken 5G som kommer implementeras och vilken typ av tjänster pengarna finns i. Bredband på landsbygden eller t.ex. IoT? Ska bli intressant att följa den utvecklingen.
Redigerat:
Vad är det för trassel?K Kickan123 skrev:
Under dom 11år vi har haft fiber så har vi haft fyra avbrott som beror på själva fibern, första avbrottet var i central utrustning, andra avbrottet var nätaggregatet till vår fiberkonverter, tredje avbrottet var pga att någon/några saboterade fibern (även ett kk-skåp för telefoni saboterades, anledningen var att några ville göra inbrott på Netto utan att larmet skulle gå vidare till vaktbolaget). Fjärde avbrottet var häromveckan, en switch gick sönder, den var inplanerad för utbyte tre dagar senare.
Efter stormen Gudrun var det många som var utan någon mobiltäckning i veckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...helt-utan-telefon-vi-vill-ladda-mobilmasterna
”I dagsläget ställer Post- och Telestyrelsen (PTS) inga krav på reservkraft i mobilmasterna. Men år 2020 måste det finnas en backup som gör att mobilmasterna funkar i åtminstone fyra timmar i glesbygd.”
Edit: här är en artikel & telefonintervju ang sabotaget (ja Claus förenklade lite i intervjun) https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4969138 vi fick tillbaka bredbandet ganska tidigt, någon gång under första degen var det.
Redigerat:
Man kan inte räkna på det sättet. "Kapaciteten" för en basstation är inte konstant. Det är effektbudgeten som sätter begränsningen. Ju längre avstånd mellan basstation och "kund" desto högre effekt behövs för att upprätthålla en viss hastighet. När basstationen når sin maxeffekt så är all kapacitet förbrukad.D daVinci skrev:
En basstation med 25 Gbit/s "kapacitet" kanske kan ge 1 Gbit/s samtidigt till 25 klienter i närheten. men det betyder inte att den i stället kan ge 10 Mbit/s samtidigt till 2500 klienter, om man antar att de är utspridda över ett större område.
Detta är anledningen till att man inte kan få hög hastighet, hög trafikmängd och låg månadskostnad för mobila abonnemang. Man kan bara få 2 av dessa 3 önskemål uppfyllda. Med fiber får man alla 3. En mobil-kund som utnyttjar konstant hög hastighet under lång tid använder helt enkelt en för stor del av en basstations kapacitet, och operatörerna måste se till att det blir dyrt. Med för många sådana kunder kommer det bli "segt" för alla som använder samma basstation. Räkna med att den hastighet du blir "tilldelad" av basstationen minskar i takt med att avståndet ökar.
Det enda sättet för mobiloperatörerna att undvika det här problemet är att bygga fler och mindre basstationer, så att de kan komma närmare kunderna. Till slut når man en punkt då det nödvändiga fibernätet för att ansluta alla basstationer är nästan lika finmaskigt som fiber till hemmen, och då håller inte din kalkyl.
PS
Ja, jag har jobbat med basstationer för mobila nätverk
DS
Unto Blomberg skrev:
Det är intressant att läsa om er som ångrar er och säger att mobilt bredband täcker era behov. Så är det säkert och ni kanske inte kommer ha behov framgent heller. Jag tror inte heller att fiber ökar värdet nämnvärt på fastigheten. Vad det däremot gör för bl.a. mig är att det ökar säljbarheten. Personligen hade jag inte ens tittat på hus utan indragen fiber (eller på gång, som det sedemera blev). De sorterades bort på samma sätt som hus med direktverkande el och usla lägen. Troligen kommer detta vara fallet för fler köpare framöver. Det blir lite som andra sagt ett hus utan el eller tillfartsväg.K Kickan123 skrev:Jag ångrar mig stenhårt!! Mobilt bredband täcker våra behov idag och grävarbetet och installationen var ett ändlöst tjorv!
Trådlösa tekniker är ett bra komplement men för stationär utrustning (inkl då accesspunkt hemma för de portabla prylarna) är det helt enkelt ett dåligt val av många skäl. Jag hittar inte just nu den förra tråden där detta avhandlades men den finns någonstans...
Att dra in fiber när möjligheten bjuds är en total nobrainer. Man gör det, oavsett om man själv känner ett behov i nuläget eller inte, så länge kostnaden inte är fullkomligt orimlig. 20-30 kkr är i sammanhanget helt rimliga kostnader.
Se gärna också argumentationen från b_hasse ovan som är spot on. Det finmaskiga fibernätet som behövs för vettiga hastigheter till alla trådlöst är just FTTH med möjlighet till delning av anslutningen vilket vissa operatörer har lanserat som produkt redan.
@b_hasse, jag kan ju också förtydliga detta lite. En kund i cellens ytterkant kostar mycket mer effekt än en som är nära masten. Detta gör att en kund i ytterkant kanske får 10Mbps i hastighet, men den kunden kan mycket väl ta bort uppåt 200Mbps ur cellens kapacitet. Detta beror på att effekten av klingar kvadratiskt. Så för att nå 1W effekt i ytterkant så krävs mycket högre effekt vid masten, medan en lägre effekt kan användas om kunden är nära masten.
Och ja, jag arbetar som jag skrivit tidigare med utveckling av 5G...
Och ja, jag arbetar som jag skrivit tidigare med utveckling av 5G...
Redigerat:
En intressant fråga, kommer vi att få 5G stöd i våra routrar på samma sätt som wifi i våra hem? Här är jag definitivt inte påläst men läste om dessa tankegångar tidigare, dvs nyttjar befintlig hemmafiber.