71 173 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Ett praktexempel på hur man hajpar teknologi utan riktig faktakoll.I Martenw skrev:Nej fiber är det väl inget som slår, men jag läste att 5G skulle bli 100 ggr snabbare än 4G (Ny Teknik artikel?), och om mina surfvanor håller sig samma och jag antar att även komprimeringen kommer bli bättre så kommer jag att klara mig fint på 5G. )
Men fråga mig om 3-4 år då 5G förhoppningsvis är utrullat.
5G på samma frekvensband som 4G blir bara en aning bättre än 4G. Inte värt investeringen. Betänk att operatören skall tjäna pengar på investeringen också. I de höga frekvensbanden så kan man få bättre hastigheter, men då pratar vi om att det måste stå en mast i varje kvarter. Frekvenserna är på mellan 28GHz och 44GHz. Man måste ha extern antenn och fri sikt till masten på dessa frekvenser. Detta är främst ett alternativ till att gräva i villaträdgårdarna, då detta lätt blir dyrt i exempelvis USA. Om man får gräva alls.
Oj, trodde det här var en tråd för mig, men jäklar vad många inlägg det var!
Vi har nämligen precis fått erbjudande om fiber.
Jag har obegränsad surf på min mobil och så har vi net1 hemma. Aldrig några problem med det vi vill göra, typ kolla Netflix och tv4play.
Enda anledningen som jag kan se det till att skaffa fiber är väl att ev ny ägare vill ha...
Gissar att svar finns att finna ovan, men för ovanlighetens skull orkar jag inte titta igenom alla svar om strålning osv.
Jag sover för övrigt med min telefon, så jag är inte rädd för strålning.
Vi har nämligen precis fått erbjudande om fiber.
Jag har obegränsad surf på min mobil och så har vi net1 hemma. Aldrig några problem med det vi vill göra, typ kolla Netflix och tv4play.
Enda anledningen som jag kan se det till att skaffa fiber är väl att ev ny ägare vill ha...
Gissar att svar finns att finna ovan, men för ovanlighetens skull orkar jag inte titta igenom alla svar om strålning osv.
Jag sover för övrigt med min telefon, så jag är inte rädd för strålning.
Net1 har på många ställen problem med överlast på somrarna. Så om man skall beställa deras abonnemang så skall man göra det på sommaren så att man kan ångra sig ifall det fungerar dåligt.
Pris ca 350kr/månad.
Mina föräldrar hade det ett tag, men nu har de skickat in en intresseanmälan på fiber till sommarstugan. Idag har de 4G som fungerar ibland och ibland inte, trots riktantenn. Just där deras stuga står är det mycket järn i berget vilket förstör mottagningen för trådlöst.
Pris ca 350kr/månad.
Mina föräldrar hade det ett tag, men nu har de skickat in en intresseanmälan på fiber till sommarstugan. Idag har de 4G som fungerar ibland och ibland inte, trots riktantenn. Just där deras stuga står är det mycket järn i berget vilket förstör mottagningen för trådlöst.
Tablåtv äger streamad tv. Streamad tv har ingenting på tablåtv. Om du inte kan zappa mellan utsändningarna bör du inte titta på tv för då har tvprogrammet du tittar på för stor kontroll över ditt liv. Min sambo älskar streamad tv och jag säger varje gång att hon är ju helt låst till ett och samma program. En riktig tvtittare ska lätt kunna följa två till tre filmer samtidigt och en dokumentär. Så fort det blir tråkigt på den ena zappa till den andra, problemet löst. Se det som att åka slalom.pacman42 skrev:
Här fungerar det bra . Man fick välja att vara prioriterad på en mast. Kommer inte ihåg vilken vi valde, men det fungerar både hemma och på sommarstället.pacman42 skrev:Net1 har på många ställen problem med överlast på somrarna. Så om man skall beställa deras abonnemang så skall man göra det på sommaren så att man kan ångra sig ifall det
Pris ca 350kr/månad.
Jag skulle bli tokig av att titta på tv med dig.F fredand44 skrev:Tablåtv äger streamad tv. Streamad tv har ingenting på tablåtv. Om du inte kan zappa mellan utsändningarna bör du inte titta på tv för då har tvprogrammet du tittar på för stor kontroll över ditt liv. Min sambo älskar streamad tv och jag säger varje gång att hon är ju helt låst till ett och samma program. En riktig tvtittare ska lätt kunna följa två till tre filmer samtidigt och en dokumentär. Så fort det blir tråkigt på den ena zappa till den andra, problemet löst. Se det som att åka slalom.
K Kirre2 skrev:
Hej,K Kirre2 skrev:
Du borde prata med min sambo. Ni skulle nog ha mycket gemensamt.
Jag skulle säga att om du kan ge någon annan zappen och låta den sköta zapoandet en kväll. Då, då har du hittat en riktig kompis.
;-)
Det första företaget som fiberansluter en privatbostad får i princip monopol, för det är inte många som är så korkade att de drar in fler än en fiber i en bostad.D Daniel 109 skrev:
Man kan ha det riktigt mysigt runt en iPad en fredagkväll.R r.kaden skrev:Vi ser inte heller behovet av dyrt fiber installation trots 3 barn, SVT, Youtube smart home osv. Det funkar utmärkt med 4G redan idag. 20 GB för 149 Kr räcker. Tips: på mobiltelefon eller surfplatta behövs ingen HD streaming. Reducerad upplösning syns inte, förbrukar mindre och funkar utmärkt fredag kväll när alla är i nätet.
Vi pratar infrastruktur. Elnätet har sett likadant ut i hundra år. Den glastråd som är själva fibern är mycket framtidssäker. Ändutrustningen kan behöva bytas.T tompajo skrev:
Du får dubbla avloppsanslutningar med en Separett. En anslutning för nr 1 och en för nr 2.Demmpa skrev:
https://www.separett.com/sv-se/