Hej!
Vi har beställt en gäng plantor för att byta ut våra gamla. Idag har vi plantorna klassiskt direkt i marken med markduk. Vi har för övrigt pallkragar där vi odlar övriga grönsaker. Tänkte göra odlingslådor till jordgubbarna i stället för direkt i marken, tar gärna tips på hur odlingslådornas utformning. Hur ska man tänkte kring djupet på jorden? Jag har ingen aning, tar gärna rekommendationer och tips. Avstånd mellan plantor innebär det också avstånd till kanten på odlingslådan?
/ Lars
Vi har beställt en gäng plantor för att byta ut våra gamla. Idag har vi plantorna klassiskt direkt i marken med markduk. Vi har för övrigt pallkragar där vi odlar övriga grönsaker. Tänkte göra odlingslådor till jordgubbarna i stället för direkt i marken, tar gärna tips på hur odlingslådornas utformning. Hur ska man tänkte kring djupet på jorden? Jag har ingen aning, tar gärna rekommendationer och tips. Avstånd mellan plantor innebär det också avstånd till kanten på odlingslådan?
/ Lars
Vi fyllde en pallkrage med jord och planterade jordgubbplantorna i den och sen har jorden sjunkit lite och vi har fyllt på lite jord- och gödselblandning varje vår. Kragen står på marken och vi la ett lager tidningspapper i botten.
Vi har nog planterat en liten bit från kanten, typ halva plantavståndet.
Det har funkat bra hittills.
Tack för ditt tips, bifogar 2st bilder då ser man ytan där vi har plantorna idag. Jag tänker fylla hela den ytan med grus som vi har kring pallkragarna och utanför plantorna idag och på den ytan göra 1, 2 eller 3 stycken egna lådor som jag kan anpassa storleken på. Okej det behövs inte mer djup på jorden, jordgubbar har kanske ytliga rötter.T Testarn skrev:Vi fyllde en pallkrage med jord och planterade jordgubbplantorna i den och sen har jorden sjunkit lite och vi har fyllt på lite jord- och gödselblandning varje vår. Kragen står på marken och vi la ett lager tidningspapper i botten.
En ram som 1 meter bred har jag 3 rader i. Då är det lätt att nå de mitten från båda sidor.
En bredd på 1,2 meter och 4 rader fungerar också. Blir lite svårare att nå de i mitten bara.
Rötterna är ganska ytliga ja, runt 10 cm brukar de ha nått ner när jag grävt upp gamla.
Om du har tillgång till tallbarr så använd de istället för markduk. Tallbarren bryts ned och bidrar förhoppningsvis till att göra jorden surare, vilken jordgubbar trivs bra i.
En bredd på 1,2 meter och 4 rader fungerar också. Blir lite svårare att nå de i mitten bara.
Rötterna är ganska ytliga ja, runt 10 cm brukar de ha nått ner när jag grävt upp gamla.
Om du har tillgång till tallbarr så använd de istället för markduk. Tallbarren bryts ned och bidrar förhoppningsvis till att göra jorden surare, vilken jordgubbar trivs bra i.
Bra tips, tack! Ska mäta upp ytan, tänker nästan göra 2st lådor. Men känns som det nästan räcker med 3dm jord i lådorna. Kanske det blir så man gör lådorna med ben och botten så de kommer upp en bit ifrån marken och bekvämare ställning för en själv när man ska plocka och rensa.Pjosk75 skrev:
En ram som 1 meter bred har jag 3 rader i. Då är det lätt att nå de mitten från båda sidor.
Det är sant, högsommardagarna kan man nästan räkna på en handPjosk75 skrev:
Men dessa talar väl för att det borde fungera med lådor i "luften"
https://jordgubbsplantor.se/odlingslada-for-jordgubbar
Redigerat:
Beroende på mängden jord kan det säkert räcka att vattna 1 gång per dag. Men jag tror att det behövs minst 30 cm djupt för att tillräckligt med fukt ska stanna kvar.
De på bilden är troligen tänkta att användas tillsammans med droppbevattning. Slangarna och ionerna som syns på en av bilden borde vara just droppbevattning.
De på bilden är troligen tänkta att användas tillsammans med droppbevattning. Slangarna och ionerna som syns på en av bilden borde vara just droppbevattning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är en trappkärra något att ha... favoritkärran?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tjocklek lättbetong till odlingslåda
Trädgård allmänt -
Vilket är ditt favoritmärke för frysta ärtor?
Övrigt Off Topic -
Robotgräsklippare har ett favoritställe
Robotgräsklippare -
Tjocklek odlingslåda med murblock?
Trädgård allmänt