Storsockret
Hur djupt med jord måste det finnas under potatisen när man sätter den? Alltså om man ska plantera den på 10cm djup, hur mycket jord måste man faktiskt ha? Vi ska bygga egna odlingslådor för att kunna anpassa storleken. Förmodar att höjden kanske behöver vara som två pallkragar, ~40cm?

Redigerat:
Fadai
Storsockret Storsockret skrev:
Hur djupt med jord måste det finnas under potatisen när man sätter den? Alltså om man ska plantera den på 10cm djup, hur mycket jord måste man faktiskt ha? Vi ska bygga egna odlingslådor för att kunna anpassa storleken. Förmodar att höjden kanske behöver vara som två pallkragar, ~40cm?
Ja, två på höjden är bra. Gärna att de står på marken, ”jordade” s a s.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Fairlane
Jag odlade potatis i en pallkrage förra året med riktigt bra resultat. Jag hade dubbla pallkragar och la lite jord i botten, kanske 10 cm och satte sen potatisen, sen på med ett lager jord, 10 cm?!. Sen i takt med att potatisen växte så fyllde jag på med jord för kupning. Fick fantastisk skörd.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Man kan ju odla potatis i hinkar och då brukar man väl säga typ 10 cm jord i botten har jag för mig. Så neråt är inte så kinkigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag odlade potatis i en pallkrage förra året med riktigt bra resultat. Jag hade dubbla pallkragar och la lite jord i botten, kanske 10 cm och satte sen potatisen, sen på med ett lager jord, 10 cm?!. Sen i takt med att potatisen växte så fyllde jag på med jord för kupning. Fick fantastisk skörd.
Hur många sättpotatisar hade du i en pallkrage?
Var det en pallkrage på120*80 cm?

Storsockret
Följdfrågan blir ju då också vilken jord man ska ha som potatis trivs i? Det kan ju snabbt bli ungefär hur dyrt som helst att fylla stora lådor :)

Fairlane
Jiji Jiji skrev:
Hur många sättpotatisar hade du i en pallkrage?
Var det en pallkrage på120*80 cm?
Oj, mitt minne är halvkass. Det var en mindre pallkrage 80x60 cm. Kanske satte 10 potatisar i den?!

• Gilla
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Följdfrågan blir ju då också vilken jord man ska ha som potatis trivs i? Det kan ju snabbt bli ungefär hur dyrt som helst att fylla stora lådor :)
Jag gjorde säkert helt fel, men jag tog vanlig billig plantjord och det fungerade bra för mig. :cool:

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Oj, mitt minne är halvkass. Det var en mindre pallkrage 80x60 cm. Kanske satte 10 potatisar i den?!
oj, vad många. Jag tror att jag ska testa nästa år med den typen av potatisodling.

Fairlane
Jiji Jiji skrev:
oj, vad många. Jag tror att jag ska testa nästa år med den typen av potatisodling.
Jag kan minnas fel, men jag vill minnas att jag satte 2-3 potatisar i mina potatishinkar enligt rekommendation och de är väl på 15 liter ungefär

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
10 sättpotatisar i EN STOR pallkrage (120x80) är lämpligt .. (y):giggle:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan minnas fel, men jag vill minnas att jag satte 2-3 potatisar i mina potatishinkar enligt rekommendation och de är väl på 15 liter ungefär
Gjorde jag med, fast de rekommenderade 20 liter hink/kärl då till mig.. men jag hade lite mindre.
I vanlig skurhink (10 l) satte jag en hehe :) hade kanske funkat med 2 också.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det här med kallbänk var ju otroligt bra. Men rackans vad den blev full snabbt.:rofl: Växthuslåda med olika plantor och jord i krukor under solljus. Trädgårdsarbete, odling, gröna skott, vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Närbild på fuktig jord med spirande planta, organiska rester och småstenar. Tecken på nytt liv och växtkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Sparris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.