357 839 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Här ser det ut som det brukar göra på våren . Är inte jag som är skyldig utan det är frun. Salig blandning av div tomat,gurka,chilli, paprika mm
Fortsatte köpfrenzyn.. när jag ändå höll på - då jag låg lite efter.. (sättlökarna var slut där jag tänkte köpa dem.. och jag ville inte ha samma nelsons som sist.. då den skörden inte blev så bra).
Provade också en ny grej.. köpte en Yacon (har aldrig hört talas om.. men lät superspännande)
Tror inte jag glömt nått (som jag borde ha köpt?!)
Har ju frön till de vanliga grönsakerna osv hemma redan.
---
Näst på tur är väl trädgårdsmässigt snarare.. ska köpa de små träd som jag faktiskt fått i födelsedagspresent senaste åren hehe.. (som inte blivit köpta än!)
Pappa får betala med sina sparpengar (vilket han både skulle muttrat över och varit glad över.. samtidigt) och babe får väl börja leta pantburkar på jobbet (... för här lär han inte hitta några, de måste jag ju ha till annat trädgårdskul!)
Provade också en ny grej.. köpte en Yacon (har aldrig hört talas om.. men lät superspännande)
Logga in
Skapa konto
Tror inte jag glömt nått (som jag borde ha köpt?!)
Har ju frön till de vanliga grönsakerna osv hemma redan.
---
Näst på tur är väl trädgårdsmässigt snarare.. ska köpa de små träd som jag faktiskt fått i födelsedagspresent senaste åren hehe.. (som inte blivit köpta än!)
Pappa får betala med sina sparpengar (vilket han både skulle muttrat över och varit glad över.. samtidigt) och babe får väl börja leta pantburkar på jobbet (... för här lär han inte hitta några, de måste jag ju ha till annat trädgårdskul!)
Det blev att jag delade på dem. Nu ser plåten i kylskåpet ut så här:A Avemo skrev:
Medan plåten på golvet under ett bord ser ut så här:
Det är 12ºC i kylskåpet medan temperaturen i hallen varierat mellan 15º och 25ºC. Förmodligen är det för torrt på golvet. Jag kanske borde ha täckt över dem med plast.
Spraya med lite vatten kanske? Har en blomspruta själv som jag pytsar på lite med när det ser för torrt ut.. (men jag vet inte om det gör varken från eller till.. egentligen - känns bra dock!)A Avemo skrev:Det blev att jag delade på dem. Nu ser plåten i kylskåpet ut så här:
[bild]
Medan plåten på golvet under ett bord ser ut så här:
[bild]
Det är 12ºC i kylskåpet medan temperaturen i hallen varierat mellan 15º och 25ºC. Förmodligen är det för torrt på golvet. Jag kanske borde ha täckt över dem med plast.
Köpte min sättpotatis förra veckan.. har ju tänkt plantera färskpotatisen ganska snart.. så jag har de sättpotatisarna i äggkartonger bara.. de andra (sommar o höst) potatisarna kommer jag nog göra som sist med.. lägga på jord i en stor plastlåda så de hinner växa på sig lite inne
Färskpotatisen blev av sorten Maria (har odlat den innan)
Logga in
Skapa konto
2 kg påse blev det i år
Logga in
Skapa konto
Har fått fina små groddar
Logga in
Skapa konto
Som sagt.. sprayar lite med vatten ibland (står i rumstemp 15-20 beroende på om det är soligt/varmt ute)
Husägare
· Uppsala
· 527 inlägg
Jag har aldrig sprayat med vatten och det går också bra.
UPDATE: på tomatfronten växer det på.. har ju som sagt aldrig sått dem så sent, så de har heller aldrig varit så små (vid denna tidpunkt) hehe
Men jag tycker de ser strålande ut..
Aningen klena och lite långa - men de står utan lampa i år.. (jag hade räknat med att de skulle dra iväg lite till!) Men solen har varit gynnsam..
Tillägg: Lilla tråget till vänster i bild är "småttingar".. dvs små busktomater..
Men jag tycker de ser strålande ut..
Logga in
Skapa konto
Aningen klena och lite långa - men de står utan lampa i år.. (jag hade räknat med att de skulle dra iväg lite till!) Men solen har varit gynnsam..
Tillägg: Lilla tråget till vänster i bild är "småttingar".. dvs små busktomater..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 262 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 527 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Här säljer många plantor i lokala Facebook-gruppen.
Känns rätt bra att skänka bort överskottet och be folk sätta in en slant till valfri välgörenhetsorganisation.
Idag har det blivit lite omplantering av framförallt tomatplantor, men även lite nysådd av blomkål, hoppas det inte är för sent.
Känns rätt bra att skänka bort överskottet och be folk sätta in en slant till valfri välgörenhetsorganisation.
Idag har det blivit lite omplantering av framförallt tomatplantor, men även lite nysådd av blomkål, hoppas det inte är för sent.