S
@Snigla Du är lite speciell. Odlar så stark chili att du måste bura in den!!

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hyllor med planterade grödor inomhus; stödpinnar, artificiell belysning, bostadmiljö, barnprodukter, boheminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusväxthus med plantor på hyllor, odlingslampor, blandat med barnens leksaker på golvet.
Skapa konto

Här ser det ut som det brukar göra på våren :rolleyes:. Är inte jag som är skyldig utan det är frun. Salig blandning av div tomat,gurka,chilli, paprika mm

• Gilla
  • Wow
Oaken och 10 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
[bild] [bild]
Här ser det ut som det brukar göra på våren :rolleyes:. Är inte jag som är skyldig utan det är frun. Salig blandning av div tomat,gurka,chilli, paprika mm
Vårmöblering.. :love: när man knappt ser ut för att odlingarna behöver vårsolen/ljuset.. :cool:

Ser ut att växa på fint!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fortsatte köpfrenzyn.. när jag ändå höll på - då jag låg lite efter.. (sättlökarna var slut där jag tänkte köpa dem.. och jag ville inte ha samma nelsons som sist.. då den skörden inte blev så bra).

Provade också en ny grej.. köpte en Yacon (har aldrig hört talas om.. men lät superspännande)

Olika växtarter och lökpaket listade för trädgårdsplantering; örter, sättlök och sötpotatis inkluderas.
Skapa konto

Tror inte jag glömt nått (som jag borde ha köpt?!)

Har ju frön till de vanliga grönsakerna osv hemma redan.

---

Näst på tur är väl trädgårdsmässigt snarare.. ska köpa de små träd som jag faktiskt fått i födelsedagspresent senaste åren hehe.. (som inte blivit köpta än!)

Pappa får betala med sina sparpengar :) (vilket han både skulle muttrat över och varit glad över.. samtidigt) och babe får väl börja leta pantburkar på jobbet ;) (... för här lär han inte hitta några, de måste jag ju ha till annat trädgårdskul!)

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur brukar ni göra med att förgro potatis? Jag köpte ett par påsar sättpotatis idag. Av en händelse har jag ett extra kylskåp i hallen. Är det någon poäng att lägga dem i 10-12º eller blir det lika bra med strax under rumstemperatur som det annars är i hallen? När brukar ni sedan sätta potatisen?
Det blev att jag delade på dem. Nu ser plåten i kylskåpet ut så här:
Gamla groende potatisar i en kylskåpslåda, en del vitgroddar och rosa skott synliga.

Medan plåten på golvet under ett bord ser ut så här:
Potatis på bakplåt, groddar synliga, oväskbagen nära, träbakgrund.

Det är 12ºC i kylskåpet medan temperaturen i hallen varierat mellan 15º och 25ºC. Förmodligen är det för torrt på golvet. Jag kanske borde ha täckt över dem med plast.

A Avemo skrev:
Det blev att jag delade på dem. Nu ser plåten i kylskåpet ut så här:
[bild]

Medan plåten på golvet under ett bord ser ut så här:
[bild]

Det är 12ºC i kylskåpet medan temperaturen i hallen varierat mellan 15º och 25ºC. Förmodligen är det för torrt på golvet. Jag kanske borde ha täckt över dem med plast.
Spraya med lite vatten kanske? Har en blomspruta själv som jag pytsar på lite med när det ser för torrt ut.. (men jag vet inte om det gör varken från eller till.. egentligen - känns bra dock!)

Köpte min sättpotatis förra veckan.. har ju tänkt plantera färskpotatisen ganska snart.. så jag har de sättpotatisarna i äggkartonger bara.. de andra (sommar o höst) potatisarna kommer jag nog göra som sist med.. lägga på jord i en stor plastlåda så de hinner växa på sig lite inne :)

Färskpotatisen blev av sorten Maria (har odlat den innan)

Groddar på potatis i äggkartonger förbereds för plantering.
Skapa konto

2 kg påse blev det i år

En hand håller en groddande potatis med äggkartong och matta i bakgrunden.
Skapa konto

Har fått fina små groddar

Potatisar med groddar i äggkartong, redo för plantering eller tillagning, köksmiljö.
Skapa konto

Som sagt.. sprayar lite med vatten ibland (står i rumstemp 15-20 beroende på om det är soligt/varmt ute)

• Älska
LoweW
  • Laddar…
Jag har aldrig sprayat med vatten och det går också bra. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
UPDATE: tomatfronten växer det på.. har ju som sagt aldrig sått dem så sent, så de har heller aldrig varit så små (vid denna tidpunkt) hehe

Men jag tycker de ser strålande ut..

Odling av tomatskott i krukor vid fönster med etiketter för sortidentifiering.
Skapa konto

Aningen klena och lite långa - men de står utan lampa i år.. (jag hade räknat med att de skulle dra iväg lite till!) Men solen har varit gynnsam..

Tillägg: Lilla tråget till vänster i bild är "småttingar".. dvs små busktomater..

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på om det är frostfritt snart, har en massa lök att sätta.

Inomhus växande station med ung långhalmig gräsliknande växt under LED-belysning, gråa plastkrukor, vit hylla, växtceller.
Skapa konto

Och resten ser bra ut med
Inomhusodling med växter och krukor under växtlampor på hyllor. Vägg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Inomhus växtuppbindningsnät med gröna klätterväxter framför ett fönster, solljus, och en växtlampa hängandes ovanför.
Skapa konto

Jag måste hitta på en annan lösning för tomaterna. Jag har tre hyllor till med plantor och de får inte plats längre. Det var inte alls meningen att det skulle bli så många.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag köpt fler blompinnar. Detta är den enda produkt jag hittat av varumärket Ica basic som har bra kvalitet.
Öppnad förpackning av trä grillspett på bord, 100-pack, 28 cm långa.

Plantorna växer här också.
Ett plantbord med växtbelysning och odlingskrukor i ett växthus eller uterum. Trädgårdsverktyg och tillbehör syns.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Står.i
Såhär ser årets förodling ut. Gurkor, tomat och chili väntar på att komma ut i växthuset. Första året jag kör även förodling hydroponiskt.

• Inomhusodling av plantor i äggkartonger och plastlåda med vattenflaska och växtbelysning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Jag måste hitta på en annan lösning för tomaterna. Jag har tre hyllor till med plantor och de får inte plats längre. Det var inte alls meningen att det skulle bli så många.
Varför har man det problemet varje år? De måste föröka sig själva på något sätt. :thinking:

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Varför har man det problemet varje år? De måste föröka sig själva på något sätt. :thinking:
Det gör dom ju. Jag ”halshugger” mina när de blir för höga, men har inte hjärta att slänga topparna, så det blir dubbelt så många tomater. Ska kallså lite också, för säkerhets skull. :rofl:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Här säljer många plantor i lokala Facebook-gruppen.

Känns rätt bra att skänka bort överskottet och be folk sätta in en slant till valfri välgörenhetsorganisation.

Idag har det blivit lite omplantering av framförallt tomatplantor, men även lite nysådd av blomkål, hoppas det inte är för sent.

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.