Om mannen ska acceptera plantor överallt och hjälpa mig vattna när jag borta på jobb måste flugorna elimineras.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Om mannen ska acceptera plantor överallt och hjälpa mig vattna när jag borta på jobb måste flugorna elimineras.
Vår katt är väldigt förtjust i myggorna men jag är lite orolig när han jagar i fönstret för jag är rädd att katten ska landa i växterna. Katten tror inte på tyngdlagen... Men det gör jag...:rofl:

• Wow
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Sådde majs idag. Sex paket. Tre krukor med jord och frön, ytterligare grönsaksfrön och oorganiserad köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av sötpotatisen har jag lyckats få till tre stycken sticklingar att plantera hittills.

Tre krukor med gröna plantor inomhus nära ett fönster, på en bygglåda och folie.
Skapa konto

Hittade en tomat i vardagsrummet.

Inomhusväxande tomatplantor med gröna blad under konstgjord belysning.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Vår vitlök verkar ha klarat sig rätt bra...
Nyplanterade gröna växter i brun jord, tecken på vår, spridda döda löv.
Skapa konto

Utom en som blivit en... blålök?
En ensam lila blomma växer fram bland löv och jord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
fremax och 9 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sådde majs idag. Sex paket.
Oj, redan! Jag sår inte förrän i mitten av maj. Annars hinner de bli för stora innan jag kan plantera ut dem.

S
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Oj, redan! Jag sår inte förrän i mitten av maj. Annars hinner de bli för stora innan jag kan plantera ut dem.
Brukar skörda i juli.

Sått senare i år än förra året. Bild från 19/4 2022.
Planterar om och ställer i växthuset så blir de inte så stora innan. Gröna plantor växer i en äggkartong, troligtvis för inomhusodling, bredvid ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Brukar skörda i juli.

Planterar om och ställer i växthuset så blir de inte så stora innan.
Aha, jag har tyvärr inget växthus (än ;))
Sår jag för tidigt dör plantorna när jag planterar ut dem.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Aha, jag har tyvärr inget växthus (än ;))
Sår jag för tidigt dör plantorna när jag planterar ut dem.
Själv beställde jag ett växthus häromdagen, så om någon vecka eller så bör det levereras. När det sen monteras beror på väder, ork och energi, men förhoppningsvis relativt snart efter leverans.

• Gilla
  • Älska
GladanS och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Brukar skörda i juli.

Planterar om och ställer i växthuset så blir de inte så stora innan.[bild]
Jag samlar toarullar och tänkte sätta 12 frön så snart det finns 12 rullar, sen en omgång till lite senare. Är så pepp på majsen. För att det är det enda hela familjen gillar kanske.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S
Så inte majs i omgångar är mitt råd. Blir bara svårare med pollineringen.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Så inte majs i omgångar är mitt råd. Blir bara svårare med pollineringen.
Förklara mer.
Jag har tänkt så här. En pallkrage i taget med en månads intervall. 12 i varje. Samma sort. Varje pallkrage pollineras av sig själv. Var uppstår problemet?
Obs, nyfiken fråga och vill förstå. Inte kaxig.

S
G GladanS skrev:
Förklara mer.
Jag har tänkt så här. En pallkrage i taget med en månads intervall. 12 i varje. Samma sort. Varje pallkrage pollineras av sig själv. Var uppstår problemet?
Obs, nyfiken fråga och vill förstå. Inte kaxig.
Jag tänker att man maximerar sannolikheten för bra pollineringen om du odlar 24 stycken bredvid varandra än 12 plus 12.
Jag tycker att det alltid brukar vara någon/ några majs i kanten som inte är helt pollinerade.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jag odlade majs i odlingslåda förra året. Ungefär mått i cm 90*200 och jag hade precis det problemet att det blev mycket majs i ytterkanterna som blev dåligt pollinerade. Jag hjälpte till att pollinera men var kanske inte helt ihärdig iof. Min slutsats var att om jag ska odla majs igen (de blev väldigt goda - så det ska jag) ska jag göra det i min andra trädgård där jag kan odla på en större sammanhängande yta för att pollineringen ska bli bättre.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma erfarenhet med majs, ju fler i en sammanhållen grupp, desto bättre. Och alla bör vara sådda samtidigt. Förra året sådde jag om eftersom bara ca hälften i första vändan tog sig. I år ska jag så jättemånga samtidigt, fler än jag vill ha, för att förhoppningsvis slippa det problemet.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag vill även tipsa om att täckodla majs. Behövde knappt vattna på hela sommaren och den fick näring från gräsklippet.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.