358 075 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Vår katt är väldigt förtjust i myggorna men jag är lite orolig när han jagar i fönstret för jag är rädd att katten ska landa i växterna. Katten tror inte på tyngdlagen... Men det gör jag...G GladanS skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Sådde majs idag. Sex paket.
Av sötpotatisen har jag lyckats få till tre stycken sticklingar att plantera hittills.
Hittade en tomat i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av sötpotatisen har jag lyckats få till tre stycken sticklingar att plantera hittills.
Logga in
Skapa konto
Hittade en tomat i vardagsrummet.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Själv beställde jag ett växthus häromdagen, så om någon vecka eller så bör det levereras. När det sen monteras beror på väder, ork och energi, men förhoppningsvis relativt snart efter leverans.Mathildatiger skrev:
Jag samlar toarullar och tänkte sätta 12 frön så snart det finns 12 rullar, sen en omgång till lite senare. Är så pepp på majsen. För att det är det enda hela familjen gillar kanske.S sinuslinus skrev:
Förklara mer.S sinuslinus skrev:
Jag har tänkt så här. En pallkrage i taget med en månads intervall. 12 i varje. Samma sort. Varje pallkrage pollineras av sig själv. Var uppstår problemet?
Obs, nyfiken fråga och vill förstå. Inte kaxig.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Jag tänker att man maximerar sannolikheten för bra pollineringen om du odlar 24 stycken bredvid varandra än 12 plus 12.G GladanS skrev:
Jag tycker att det alltid brukar vara någon/ några majs i kanten som inte är helt pollinerade.
Jag odlade majs i odlingslåda förra året. Ungefär mått i cm 90*200 och jag hade precis det problemet att det blev mycket majs i ytterkanterna som blev dåligt pollinerade. Jag hjälpte till att pollinera men var kanske inte helt ihärdig iof. Min slutsats var att om jag ska odla majs igen (de blev väldigt goda - så det ska jag) ska jag göra det i min andra trädgård där jag kan odla på en större sammanhängande yta för att pollineringen ska bli bättre.
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Jag har samma erfarenhet med majs, ju fler i en sammanhållen grupp, desto bättre. Och alla bör vara sådda samtidigt. Förra året sådde jag om eftersom bara ca hälften i första vändan tog sig. I år ska jag så jättemånga samtidigt, fler än jag vill ha, för att förhoppningsvis slippa det problemet.
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Jag vill även tipsa om att täckodla majs. Behövde knappt vattna på hela sommaren och den fick näring från gräsklippet.