Fadai
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Nu börjar jag undra vad jag ska göra med dessa rosenskäror alltså.. de börjar lägga sig ner.. och de flesta har fått några små karaktärsblad (alla ser pigga ut.. men har en känsla av att de snart vill ha lite mer näring/utrymme) ..

?? Är det dags o sära på dem? eller kan de stå trångt ett tag til? (behöver de isf nått stöd?)
Näring vill de ha, och kanske stå lite kallare m belysning. Har du sått dem inne så tidigt!?!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hur brukar ni göra med att förgro potatis? Jag köpte ett par påsar sättpotatis idag. Av en händelse har jag ett extra kylskåp i hallen. Är det någon poäng att lägga dem i 10-12º eller blir det lika bra med strax under rumstemperatur som det annars är i hallen? När brukar ni sedan sätta potatisen?

A Avemo skrev:
Hur brukar ni göra med att förgro potatis? Jag köpte ett par påsar sättpotatis idag. Av en händelse har jag ett extra kylskåp i hallen. Är det någon poäng att lägga dem i 10-12º eller blir det lika bra med strax under rumstemperatur som det annars är i hallen? När brukar ni sedan sätta potatisen?
Jag brukar förgro ljust i rumstemperatur. Sen sätter jag potatisen i slutet av april i zon 4.

Har förgrott tidigare men förra året satte jag ner direkt. Lite innan frostrisken var över men det blev superbra.

Fadai Fadai skrev:
Näring vill de ha, och kanske stå lite kallare m belysning. Har du sått dem inne så tidigt!?!
Det stod att man skulle det, så jag gjorde det hehe. Hade inte planerat att de skulle trivas så bra ;) hade också tänkt ställa ut dem.. men det blev kallt igen så det vågade jag inte! (alltså inte ut.. ut.. utan i växthus.. inne i ytterligare ett växthus hehe)

Ska prova kallså nu också hade jag tänkt.. letar efter nån bra plastgrej att sätta dem i bara..

Men som sagt, nu funderade jag bara på vad jag skulle göra med dessa... (står inne, ljust o 15-16 grader)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har "förgodlat" färskpotatisen jag ska ha tidigare.. i jord senaste åren (inte alla som gör det, men jag gillade det - jag gör det inte med potatisen jag ska skörda senare/lagringspotatisen..).. la ett jordlager i en stor plastbalja.. inte så djupt lager.. kanske ett par - tre cm... fuktade jorden och tryckte ner potatisarna mot jorden (kanske gled ner en halv cm) och så vattnade jag.. sen står den i ett fönster och jag får vattna på det nån gång ibland om det blir torrt.

Går att förgro dem inne... ställa dem/potatisen i en äggkartong utan jord också.. i rumpstemp lagom svalt och så brukar det ploppa ut små groddar.. :)

Länk tips (dock irriterande mycket reklam): https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/forgro-och-forodla-potatis/

Filmtips:

Har fyllt på lite..

Blev en chansning på några gurkor och aubergine också.. lite sent kanske men det gör inget. Brukar inte ha så lyckad skörd av dem ändå (typ 2 frukter per platta eller nått.. hmm).

Skam den som ger sig ;)

Plastlåda med etiketter, innehåller föremål. Bakgrundsartiklar och glasögon syns. Slitet, dammigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också gjort ett litet brätte med akleja .. (har två sorter kvar jag ska sätta men vill inte sätta dem i "småkrukor" måste hitta nå bättre brättaktigt..

Aklejor är bland de finurligaste vackraste små blomster man kan tänka sig.. och jag började köpa nån påse frö för flera år sedan.. men pga de inte ger "direkt resultat" så segar jag mig för att så dem.. (blommar inte förrän år två.. och jag har nada tålamod eg med såna växter just *erkänner* ..) - MEN NU har jag tre sorter som ska ner i jorden (eller ja.. en är redan nere.. så två då)

Genomskinlig miniväxthuslåda med mörk jord och etikett, för frösådd inomhus, på en kartong.
Skapa konto

Pga lite dåligt med "större platta brätten" att så i.. så sådde jag tillslut astern i miniväxthuset.. behöver det iaf inte mer just nu så det blir nog bra.. :) Blev två "mixar".. en med typ enkla blad (lite som prästkrage) och en sort med lite hm "pionlikt" utseende.. (med lite avvikande färg i mitt)

En genomskinlig miniväxthus med jordfyllda krukor inuti, placerat på en soffa.
Skapa konto

@Avemo Hur går det med odlingarna i övrigt såhär på vårkanten nu? :D

@Fairlane Blev du av med några växter på jobbet då? :) fick de bra hem... och vad har du kvar nu då? :)

@13th Marine Hur ser din odlingsvår ut då? Växer odlingarna på bra? har ni valt nått udda för året? :D

Fairlane
Snigla Snigla skrev:
@Fairlane Blev du av med några växter på jobbet då? :) fick de bra hem... och vad har du kvar nu då? :)
Allt gick åt snabbt i första rundan.
Det blir en runda till med paprika, chili och tomater. Jag har samma saker, så det räcker och blir över, samt basilika. Ska plantera lite gurka också sen får jag väl vänta med potatis, squash etc tills det blir varmare.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Blev en chansning på några gurkor och aubergine också.. lite sent kanske men det gör inget.
Jag brukar inte så gurka förrän i slutet på april så det är inte försent.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@Avemo Hur går det med odlingarna i övrigt såhär på vårkanten nu? :D
Det blir så trångt när man börjar tidigt. Det blir det nog ändå i och för sig. Så här ser mina tomater ut som är det som kommit längst. Physalis är mycket mindre. Chili och aubergine gick extremt dåligt och jag har just gjort ett nytt försök. Jag har blötlagt lite purjolökfrön för att så också.
Inomhusodlingsstation med plantor i krukor, träd, snötäckt utsikt utanför, odlingsverktyg på arbetsbänk.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@13th Marine Hur ser din odlingsvår ut då? Växer odlingarna på bra? har ni valt nått udda för året? :D
Vi är lite sena på det.
Men paprika och tomat är på väg upp.
Har provat att klusterså lök i pluggbrätte, har lite sallad som jag försått.
Vet inte om vi har nått udda i år, kanske kommer sen :thinking:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det blir så trångt när man börjar tidigt. Det blir det nog ändå i och för sig. Så här ser mina tomater ut som är det som kommit längst. Physalis är mycket mindre. Chili och aubergine gick extremt dåligt och jag har just gjort ett nytt försök. Jag har blötlagt lite purjolökfrön för att så också.
[bild]
Jo plats (och ljus) är odlingarnas svagheter.. när man börjar tidigt! Så stolt att jag lyckades hålla mig från att så några tomater tills i början av mars! hehe.. så jag har tomater som knappt grott ens också.. :)

Däremot tar chilisarna sin beskärda plats.. (trots att vi sådde även dem lite senare än vanligt)
Men det ser ju ut som allt är på g i lagom maklig takt där på odlarbordet iaf :D

Nån nyhet för året? (bland det du odlat/odlar)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.