G GladanS skrev:
Ja, kul.
Håller på o fixar lite med frågorna .. hojtar till sen så kanske du vill vara med :D (y)

Hand håller rötter av färgglada rotskott med texten "Pålerotbladsticklingar" på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har alltid en liten vas/glas med sticklingar på rotning.. ibland väntar jag lite länge innan jag tar upp dem och de får formen av en flaska haha

MaxHugo
Riktigt härligt att se folk som har lite mer fantasi än jag när det kommer till odling, är inte så jätte glad för att äta grönsaker :crysmile:, men kollegorna klagar inte när jag levererar.

Detta årets utmaning är väl lite extremt enformigt
Inomhusväxtodling med lila LED-belysning, småplantor i krukor och plantjord, uppställda i källarlåda.
Skapa konto

Tomater och Physalis står på menyn :rofl: Det blev ju så att alla 50 Physalis frön tog sig och jag tycker det känns onödigt att slänga.

Så detta årets projekt blir "Stuprörs bevattning system"
Samling metallskenor på markduk, trädgårdsarbete, redskap och måltidsbehållare, grus och trädgårdsdekorationer i bakgrunden.
Skapa konto

Tanken är att sätta tyg krukor över varje hål och med rätt jordblandning, så suger jorden upp exakt det som växten behöver.
Sen seriekopplar jag alla enheter och sätter en vattenflottör+vattenslang, så håller den perfekt nivå i hela systemet under sommaren. (y)

• Gilla
JSten och 7 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Riktigt härligt att se folk som har lite mer fantasi än jag när det kommer till odling, är inte så jätte glad för att äta grönsaker :crysmile:, men kollegorna klagar inte när jag levererar.

[bild]

Tomater och Physalis står på menyn :rofl: Det blev ju så att alla 50 Physalis frön tog sig och jag tycker det känns onödigt att slänga.

[bild]
Tanken är att sätta tyg krukor över varje hål och med rätt jordblandning, så suger jorden upp exakt det som växten behöver.
Sen seriekopplar jag alla enheter och sätter en vattenflottör+vattenslang, så håller den perfekt nivå i hela systemet under sommaren. (y)
Spännande! Följ gärna upp här hur det fungerar.

• Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:

[bild]

[bild]
Spännande, sparade en inspirationsbild på ett liknande system.. förut - tyckte också det verkade smart (eg både med o utan jord). Hade nyss (förra veckan) plockat fram bilden för o lägga upp som inspiration till andra !

Då kan du få berätta sen hur det funka.. (y):cool:

• Hydroponiskt system med PVC-rör för odling av grönt gräs, vattencirkulation illustrerad, röd hink, pumplösning.
    Skapa konto
Kan bjuda på den andra inspirationsbilden jag plockat fram.. (jag samlar o inspireras av mycket - hinner sällan göra allt själv dock!).. lite annorlunda tänk, men på nått vis lite kul o inspirerande!

Väggmonterade PVC-rör fyllda med växter, kreativ vertikal trädgårdsdesign, utanför en byggnad.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kan bjuda på den andra inspirationsbilden jag plockat fram.. (jag samlar o inspireras av mycket - hinner sällan göra allt själv dock!).. lite annorlunda tänk, men på nått vis lite kul o inspirerande!

[bild]
Vilket roligt och smart odlingssätt! Jag blir sugen på att sätta upp hängrännor och stuprör bara för att skapa ett självbevattningssystem. På bilden ser det dock inte ut som om de har kopplat det till ett befintligt stuprör.

Fadai
Växter i gröna krukor på fönsterbrädan, snötäckt bakgrund, inomhusodling, dagstidning som underlägg.
Skapa konto
I år har jag hållit mig bra. Sådde bara några tomater ( o två Pepino) i jan-feb. Plantor i krukor på fönsterbräda mot snöigt landskap utanför. Lappar märker sorterna. Inomhusodling.
Skapa konto

Nu i mars blev det mer tomater, såklart. Plantskola inomhus med små gröna skott, etiketter, snöig utsikt från fönstret.
Skapa konto

Bara paprika nu, omplanterat en gång. Odling av plantor inomhus. Krukor med unga gröna blad, etiketter, jord, på fönsterbräda.
Skapa konto
Har två chillisar dock, att ta sticklingar från, om jag får lust. Kål o rödbetor får bo i växthuset.

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
BLOMHJÄLP..

Nu börjar de ju vakna.. nått man måste göra? förutom vattna..
Jag vet att det var några sorter som jag kunde ställa ut i växthuset /kallt när de kommit upp.. men minns inte vilka (måste börja skriva lappar på vad jag odlar o vad jag ska komma ihåg med just dem..)

Unge plantor i krukor, etiketter med datum, inomhusodling, fuktig jord, Skrivelsen på etiketten är suddig och därmed oläslig.
Skapa konto

Zinniorna har vaknat..

Plantpluggbricka med unga plantor och tomma krukor, märkt skylt, inomhusväxtlampa, odlingshylla i bakgrunden.
Skapa konto

Buskkrassen är på g.. bara två vakna än typ

Odlingstråg med späda plantor under växtbelysning, jordkrukor och etikett märkt "Tomater, Gardeners Delight, Söckros".
Skapa konto

Stockrosorna är också på g..

Fröplantor växer i en bricka, märkta etiketter, under växtbelysning, inomhusodling, unga skott.
Skapa konto

Även de andra stockrosorna har börjat sticka upp..

Ingen av dem har fått några karaktärsblad eller så, vill bara veta om det är nått jag ska tänka på nu.. tex om de vill stå varmt eller kallt, vill de ha ljus eller ej.. osv

Ska kolla till de andra blommorna också, tror att nått grott där med.. återkommer i den frågan :)

Snigla Snigla skrev:
BLOMHJÄLP..

Jag vet att det var några sorter som jag kunde ställa ut i växthuset /kallt när de kommit upp.. men minns inte vilka (måste börja skriva lappar på vad jag odlar o vad jag ska komma ihåg med just dem..)

[bild]
Zinniorna har vaknat..

[bild]

[bild]

[bild]

Ingen av dem har fått några karaktärsblad eller så, vill bara veta om det är nått jag ska tänka på nu.. tex om de vill stå varmt eller kallt, vill de ha ljus eller ej.. osv

Ska kolla till de andra blommorna också, tror att nått grott där med.. återkommer i den frågan :)
Om du har något ställe som är runt 16-18 grader funkar det fint för alla nu medan du väntar på karaktärsbladen. När stockrosorna är omskolade kan de gå ut (i små krukor kan de få komma in på natten om det blir kallt.
Jag ställde ut luktärterna i dag men det var lite blåsigt så en del gick av. Det brukar inte göra något men vi får se. Det går uselt med mina omskolningar i år. Fingrarna krånglar så jag bryter av allt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
BLOMHJÄLP..

[bild]
Zinniorna har vaknat..

[bild]

[bild]

[bild]

Inget svar, men jag ska kallså mina zinnia i växthuset i år, liksom luktärter o lite andra blommor.
Om du har fler frön (jo, visst har du det), kan du så dem ute i växthuset nu.

• Gilla
Ropa och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om du har något ställe som är runt 16-18 grader funkar det fint för alla nu medan du väntar på karaktärsbladen. När stockrosorna är omskolade kan de gå ut (i små krukor kan de få komma in på natten om det blir kallt.
Jag ställde ut luktärterna i dag men det var lite blåsigt så en del gick av. Det brukar inte göra något men vi får se. Det går uselt med mina omskolningar i år. Fingrarna krånglar så jag bryter av allt.
Vi har ju 15 grader i v-rummet så då får de stå kvar där då :)
Men klarar de och stå ute i växthuset när de kommit upp så att säga..?

Hade funderat på att ställa in ett litet plastväxthus i växthuset.. för de som skulle ut efter de grott (som jag nu har glömt vilka de var haha)..

Blir det -10 igen tas de ju såklart in.. men om man iaf försökte hålla frostfritt tänkte jag

Kan man plantera ner blommor? som man kan göra med tomat/chili?

Snigla Snigla skrev:
Vi har ju 15 grader i v-rummet så då får de stå kvar där då :)
Men klarar de och stå ute i växthuset när de kommit upp så att säga..?

Hade funderat på att ställa in ett litet plastväxthus i växthuset.. för de som skulle ut efter de grott (som jag nu har glömt vilka de var haha)..

Blir det -10 igen tas de ju såklart in.. men om man iaf försökte hålla frostfritt tänkte jag
De flesta av dina blommor är inte härdiga så de behöver några plusgrader. Stockrosorna är härdiga och jag har mina ute året runt, dvs jag sår dem ute också så dem kan du ha ute. Jag tolkar dig som att du har värme i växthuset? Du kan de andra vara där när de blivit lite större.

Ja det går bra att plantera de flesta lite djupare.

Jiji Jiji skrev:
De flesta av dina blommor är inte härdiga så de behöver några plusgrader. Stockrosorna är härdiga och jag har mina ute året runt, dvs jag sår dem ute också så dem kan du ha ute. Jag tolkar dig som att du har värme i växthuset? Du kan de andra vara där när de blivit lite större.

Ja det går bra att plantera de flesta lite djupare.
Nej ingen värme där.. (därför jag hade tänkt ställa in ett mindre inuti.. oxå i plast - dagarna är ju ok ..och på natten om de vankas ner mot nollan kunde man lägga på en fil el nått)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.