358 046 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Riktigt härligt att se folk som har lite mer fantasi än jag när det kommer till odling, är inte så jätte glad för att äta grönsaker , men kollegorna klagar inte när jag levererar.
Detta årets utmaning är väl lite extremt enformigt
Tomater och Physalis står på menyn Det blev ju så att alla 50 Physalis frön tog sig och jag tycker det känns onödigt att slänga.
Så detta årets projekt blir "Stuprörs bevattning system"
Tanken är att sätta tyg krukor över varje hål och med rätt jordblandning, så suger jorden upp exakt det som växten behöver.
Sen seriekopplar jag alla enheter och sätter en vattenflottör+vattenslang, så håller den perfekt nivå i hela systemet under sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomater och Physalis står på menyn Det blev ju så att alla 50 Physalis frön tog sig och jag tycker det känns onödigt att slänga.
Logga in
Skapa konto
Tanken är att sätta tyg krukor över varje hål och med rätt jordblandning, så suger jorden upp exakt det som växten behöver.
Sen seriekopplar jag alla enheter och sätter en vattenflottör+vattenslang, så håller den perfekt nivå i hela systemet under sommaren.
Spännande! Följ gärna upp här hur det fungerar.MaxHugo skrev:Riktigt härligt att se folk som har lite mer fantasi än jag när det kommer till odling, är inte så jätte glad för att äta grönsaker , men kollegorna klagar inte när jag levererar.
[bild]
[bild]
Spännande, sparade en inspirationsbild på ett liknande system.. förut - tyckte också det verkade smart (eg både med o utan jord). Hade nyss (förra veckan) plockat fram bilden för o lägga upp som inspiration till andra !MaxHugo skrev:Riktigt härligt att se folk som har lite mer fantasi än jag när det kommer till odling, är inte så jätte glad för att äta grönsaker , men kollegorna klagar inte när jag levererar.
[bild]
[bild]
Då kan du få berätta sen hur det funka..
Vilket roligt och smart odlingssätt! Jag blir sugen på att sätta upp hängrännor och stuprör bara för att skapa ett självbevattningssystem. På bilden ser det dock inte ut som om de har kopplat det till ett befintligt stuprör.Snigla skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu i mars blev det mer tomater, såklart.
Logga in
Skapa konto
Bara paprika nu, omplanterat en gång.
Logga in
Skapa konto
BLOMHJÄLP..
Nu börjar de ju vakna.. nått man måste göra? förutom vattna..
Jag vet att det var några sorter som jag kunde ställa ut i växthuset /kallt när de kommit upp.. men minns inte vilka (måste börja skriva lappar på vad jag odlar o vad jag ska komma ihåg med just dem..)
Zinniorna har vaknat..
Buskkrassen är på g.. bara två vakna än typ
Stockrosorna är också på g..
Även de andra stockrosorna har börjat sticka upp..
Ingen av dem har fått några karaktärsblad eller så, vill bara veta om det är nått jag ska tänka på nu.. tex om de vill stå varmt eller kallt, vill de ha ljus eller ej.. osv
Ska kolla till de andra blommorna också, tror att nått grott där med.. återkommer i den frågan
Jag vet att det var några sorter som jag kunde ställa ut i växthuset /kallt när de kommit upp.. men minns inte vilka (måste börja skriva lappar på vad jag odlar o vad jag ska komma ihåg med just dem..)
Logga in
Skapa konto
Zinniorna har vaknat..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen av dem har fått några karaktärsblad eller så, vill bara veta om det är nått jag ska tänka på nu.. tex om de vill stå varmt eller kallt, vill de ha ljus eller ej.. osv
Ska kolla till de andra blommorna också, tror att nått grott där med.. återkommer i den frågan
Om du har något ställe som är runt 16-18 grader funkar det fint för alla nu medan du väntar på karaktärsbladen. När stockrosorna är omskolade kan de gå ut (i små krukor kan de få komma in på natten om det blir kallt.Snigla skrev:BLOMHJÄLP..
[bild]
Zinniorna har vaknat..
[bild]
[bild]
[bild]
Jag ställde ut luktärterna i dag men det var lite blåsigt så en del gick av. Det brukar inte göra något men vi får se. Det går uselt med mina omskolningar i år. Fingrarna krånglar så jag bryter av allt.
Inget svar, men jag ska kallså mina zinnia i växthuset i år, liksom luktärter o lite andra blommor.Snigla skrev:BLOMHJÄLP..
[bild]
Zinniorna har vaknat..
[bild]
[bild]
[bild]
Om du har fler frön (jo, visst har du det), kan du så dem ute i växthuset nu.
Vi har ju 15 grader i v-rummet så då får de stå kvar där dåJiji skrev:Om du har något ställe som är runt 16-18 grader funkar det fint för alla nu medan du väntar på karaktärsbladen. När stockrosorna är omskolade kan de gå ut (i små krukor kan de få komma in på natten om det blir kallt.
Jag ställde ut luktärterna i dag men det var lite blåsigt så en del gick av. Det brukar inte göra något men vi får se. Det går uselt med mina omskolningar i år. Fingrarna krånglar så jag bryter av allt.
Men klarar de och stå ute i växthuset när de kommit upp så att säga..?
Hade funderat på att ställa in ett litet plastväxthus i växthuset.. för de som skulle ut efter de grott (som jag nu har glömt vilka de var haha)..
Blir det -10 igen tas de ju såklart in.. men om man iaf försökte hålla frostfritt tänkte jag
De flesta av dina blommor är inte härdiga så de behöver några plusgrader. Stockrosorna är härdiga och jag har mina ute året runt, dvs jag sår dem ute också så dem kan du ha ute. Jag tolkar dig som att du har värme i växthuset? Du kan de andra vara där när de blivit lite större.Snigla skrev:Vi har ju 15 grader i v-rummet så då får de stå kvar där då
Men klarar de och stå ute i växthuset när de kommit upp så att säga..?
Hade funderat på att ställa in ett litet plastväxthus i växthuset.. för de som skulle ut efter de grott (som jag nu har glömt vilka de var haha)..
Blir det -10 igen tas de ju såklart in.. men om man iaf försökte hålla frostfritt tänkte jag
Ja det går bra att plantera de flesta lite djupare.
Nej ingen värme där.. (därför jag hade tänkt ställa in ett mindre inuti.. oxå i plast - dagarna är ju ok ..och på natten om de vankas ner mot nollan kunde man lägga på en fil el nått)Jiji skrev:De flesta av dina blommor är inte härdiga så de behöver några plusgrader. Stockrosorna är härdiga och jag har mina ute året runt, dvs jag sår dem ute också så dem kan du ha ute. Jag tolkar dig som att du har värme i växthuset? Du kan de andra vara där när de blivit lite större.
Ja det går bra att plantera de flesta lite djupare.