8 192 läst · 77 svar
8k läst
77 svar
ODB2, diagnos och programmering-verktyg till bilen
Denn OBD2 läsare är bra även om den bara mest täcker motorstyrningen.
Jag använder den med tourqe, har hjälpt mig å lösa en del fel.
Den har även en massa mätare som man kan lägga upp, spänning på batteriet, avgastemp, lamdasonder ,lmm m.m
Har en alltid i bilen i handskafacket.
Jag använder den med tourqe, har hjälpt mig å lösa en del fel.
Den har även en massa mätare som man kan lägga upp, spänning på batteriet, avgastemp, lamdasonder ,lmm m.m
Har en alltid i bilen i handskafacket.
Är det någon som känner till en OBD läsare som klarar av att ”programmera in” nytt batteri på en WV med start/stopp?
Frågar åt en vän.
Verkstan skulle tydligen ha drygt 6000kr inklusive”programmering”
😮
Frågar åt en vän.
Verkstan skulle tydligen ha drygt 6000kr inklusive”programmering”
😮
Jag kör med OBDEleven till alla bilar i VAG-koncernen. Programmerade tex in batteri på min A6 jag hade.blackarrow skrev:
Behöver man verkligen ett verktyg för det, görs inte det i menyn på panelen i bilen?blackarrow skrev:
Om jag förstått det rätt ligger denna begränsning framför allt i applikationsprogramvaran. Själva dongeln/gränssnittet och ELM327-protokollet ger ofta tillgång till i princip alla funktioner beroende på bilmodell, men de gratisprogram som finns implementerar generellt sett bara den begränsade mängd funktioner som är standardiserade i SAE J1979, dvs. som fungerar exakt likadant i alla OBD-II-bilar.A A-Man_08 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Nej har googlat och testat lite olika metoder som enligt YouTube ska funka😂j.f.s skrev:
Endast nollställa olje service finns i menyn, men inte resten av serviceC cpalm skrev:
ODBEleven adaptern verkar finnas i några olika versioner (tex -NG) och även Appen finns med olika nivå på funktionalitet.j.f.s skrev:
Såg en video om batteribyte och ett av stegen var att använda Long coding, så man får betala för Pro-licens som jag förstått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med VCDS är det adaptern som är dyr eller dyrare beroende på hur många fordon den ska klara, men programvaran gratis.
Fungerar (Rosa)programvaran med billiga adaptrar eller fungerar de bara med egen programvara som inte klarar djupare analys och programmering?
Fungerar (Rosa)programvaran med billiga adaptrar eller fungerar de bara med egen programvara som inte klarar djupare analys och programmering?