Denn OBD2 läsare är bra även om den bara mest täcker motorstyrningen.
Jag använder den med tourqe, har hjälpt mig å lösa en del fel.
Den har även en massa mätare som man kan lägga upp, spänning på batteriet, avgastemp, lamdasonder ,lmm m.m
Har en alltid i bilen i handskafacket.

Är det någon som känner till en OBD läsare som klarar av att ”programmera in” nytt batteri på en WV med start/stopp?
Frågar åt en vän.
Verkstan skulle tydligen ha drygt 6000kr inklusive”programmering”
😮

j.f.s
blackarrow blackarrow skrev:
Är det någon som känner till en OBD läsare som klarar av att ”programmera in” nytt batteri på en WV med start/stopp?
Frågar åt en vän.
😮
Jag kör med OBDEleven till alla bilar i VAG-koncernen. Programmerade tex in batteri på min A6 jag hade.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Jag kör med OBDEleven till alla bilar i VAG-koncernen. Programmerade tex in batteri på min A6 jag hade.
Kan du nollställa service lampa till Audi årsm runt 2018 med OBDeleven?

blackarrow blackarrow skrev:
Frågar åt en vän.
😮
Behöver man verkligen ett verktyg för det, görs inte det i menyn på panelen i bilen?

A A-Man_08 skrev:
Behöver man verkligen ett verktyg för det, görs inte det i menyn på panelen i bilen?
Nej, om det var mig du skulle svara

C
A A-Man_08 skrev:
Denn OBD2 läsare är bra även om den bara mest täcker motorstyrningen.
Om jag förstått det rätt ligger denna begränsning framför allt i applikationsprogramvaran. Själva dongeln/gränssnittet och ELM327-protokollet ger ofta tillgång till i princip alla funktioner beroende på bilmodell, men de gratisprogram som finns implementerar generellt sett bara den begränsade mängd funktioner som är standardiserade i SAE J1979, dvs. som fungerar exakt likadant i alla OBD-II-bilar.

https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs

j.f.s
J J-banan skrev:
Kan du nollställa service lampa till Audi årsm runt 2018 med OBDeleven?
Det är jag tämligen säker på att det går.

j.f.s j.f.s skrev:
Det är jag tämligen säker på att det går.
Jag har en icarsoft cr pro och gick inte med den, kan endast nollställa "oljebyte service" i bilen

j.f.s
Vissa modeller kräver att huven är öppen och att handbromsen är i för att kunna göra en service reset. Kanske är något sådant? 🙂

C
Har för mig att många bilmodeller också har möjligheten att släcka just servicelampan via "servicemenyn" på instrumentpanelen. Just Audi vet jag dock inte.

j.f.s j.f.s skrev:
Vissa modeller kräver att huven är öppen och att handbromsen är i för att kunna göra en service reset. Kanske är något sådant? 🙂
Nej har googlat och testat lite olika metoder som enligt YouTube ska funka😂
C cpalm skrev:
Har för mig att många bilmodeller också har möjligheten att släcka just servicelampan via "servicemenyn" på instrumentpanelen. Just Audi vet jag dock inte.
Endast nollställa olje service finns i menyn, men inte resten av service

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Jag kör med OBDEleven till alla bilar i VAG-koncernen. Programmerade tex in batteri på min A6 jag hade
ODBEleven adaptern verkar finnas i några olika versioner (tex -NG) och även Appen finns med olika nivå på funktionalitet.
Såg en video om batteribyte och ett av stegen var att använda Long coding, så man får betala för Pro-licens som jag förstått.

Tabell över OBDEleven-licenser: Basic, Pro, Ultimate, med funktioner och priser. Funktioner inkluderar felsökning, live data, long coding och mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

j.f.s
Ja, ser onekligen så ut. Jag köpte min något år innan de gjorde det till en prenumerationstjänst.

Annars finns ju alltid VCDS. Inte heller gratis förstås.

Med VCDS är det adaptern som är dyr eller dyrare beroende på hur många fordon den ska klara, men programvaran gratis.
Fungerar (Rosa)programvaran med billiga adaptrar eller fungerar de bara med egen programvara som inte klarar djupare analys och programmering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.