6 298 läst · 55 svar
6k läst
55 svar
ODB2, diagnos och programmering-verktyg till bilen
Folk som kör på det vis du beskriver gör det för att de vill skapa köer och proppar.S StureS skrev:När du kör in i en tunnel så tänds halvljusen automatiskt. Om då även bakljusen skulle tändas så kommer bakomvarande tro att du bromsar. Då bromsar bakomvarande bakomvarande osv. och vi får en trafikpropp.
En trafikpropp uppkommer av sig själv när Svenne tror att han/hon kommer fram snabbare om man ligger 10 cm bakom framförvarande fordon. När man kör så nära måste man oupphörligen bromsa och tända bromsljusen. Vi får en trafikpropp!
Svenne kommer aldrig att lära sig att hålla ett lagom avstånd så att man istället för att trycka på bromspedalen bara släpper gasen en stund. Inget bromsljus, ingen propp!
Nu vet ni varför det bildas trafikproppar utan egentlig anledning. Håll avstånd!
Konstigt. Nyss hemkommen efter 350 mil i Europa, Alperna och en förbannad massa tunnlar. Där kör de med ljuset släckt dagtid (de flesta) men visst fan tändes både fram och bakljus i varenda tunnel och aldrig var det någon som började tokbromsa för det. Tror fantasin spelar dig ett spratt...S StureS skrev:När du kör in i en tunnel så tänds halvljusen automatiskt. Om då även bakljusen skulle tändas så kommer bakomvarande tro att du bromsar. Då bromsar bakomvarande bakomvarande osv. och vi får en trafikpropp.
En trafikpropp uppkommer av sig själv när Svenne tror att han/hon kommer fram snabbare om man ligger 10 cm bakom framförvarande fordon. När man kör så nära måste man oupphörligen bromsa och tända bromsljusen. Vi får en trafikpropp!
Svenne kommer aldrig att lära sig att hålla ett lagom avstånd så att man istället för att trycka på bromspedalen bara släpper gasen en stund. Inget bromsljus, ingen propp!
Nu vet ni varför det bildas trafikproppar utan egentlig anledning. Håll avstånd!
Bilen noterar ju bara att det blivit mörkt och tänder ljuset, den bryr sig mindre om den är natt, tunnel, åskväder eller solförmörkelse som orsakat mörkret.
Det fungerar precis likadant här. Jag tror StureS sover bakom ratten.Tomtom79 skrev:
(Även om jag tycker att han har en poäng med korta avstånd. För mig är det tydligt att det är de som ställer till många köer)