Jag skulle vilja stänga av funktionen som ”automatiskt” öppnar bagageluckan med foten.
Det stör mig så att få bagageluckan i huvet när jag fipplar med släpvagnskontakten som sitter dumt till.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle själv vilja ställa om så bakljusen lyser så fort jag kör, att det inte krävs att jag slår på huvudljuset.
Det är riktigt komiskt att bakhjusen är släckta när man väljer autoläget.
Lite som att man skulle välja start/stopp-automatik men man får själv sköta det via tändningslåset :crysmile:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mitt tips är att hålla undan från allt som Biltema erbjuder som påstås kunna diagnostisera eller programmera. Jag gjorde det inte. Förvisso för en VW men flera hundra fattigare och har i princip ursprungsfrågeställningen obesvarad :sweat:

M myrstack skrev:
Mitt tips är att hålla undan från allt som Biltema erbjuder som påstås kunna diagnostisera eller programmera. Jag gjorde det inte. Förvisso för en VW men flera hundra fattigare och har i princip ursprungsfrågeställningen obesvarad :sweat:
Vad är det för fel på biltemas?

A A-Man_08 skrev:
I korthet så fungerar inte många av de funktioner som specifikt påstås fungera för VW och mackapären i fråga ger felkoder när man försöker läsa ut felkoder ( från mackapären då, inte bilen….). Höjden av ironi kanske man kan tycka… Har som tur är i all fall lyckats ”tjäna igen” pengarna på en enkel sak som fick motorlampan att lysa som var enkelt att ordna men verkstaden garanterat hade tagit en halvtimme på a la +1000pix/timmen…

Att den dessutom är otroligt seg gör att inte saken bättre.

har inget principiellt mot Biltema men vissa kategorier tycker jag man kan undvika.

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle själv vilja ställa om så bakljusen lyser så fort jag kör, att det inte krävs att jag slår på huvudljuset.
Är det verkligen formellt sett tillåtet att köra med bakljus tänt och halvljus/varselljus släckt?
Inte för att det kanske direkt har någon praktisk betydelse...

A A-Man_08 skrev:
Från Biltema köper man av princip aldrig något som har sladd i någon form. Man kan handla väldigt mycket annat där (och det gör man ju), till och med kablar, men apparater med sladd ska man som tumregel undvika på Biltema.

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Är det verkligen formellt sett tillåtet att köra med bakljus tänt och halvljus/varselljus släckt?
Inte för att det kanske direkt har någon praktisk betydelse...
Det tänds ju något slags varselljus framåt automatiskt, men jag skulle vilja att även bakljusen gick igång på samma automatik.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tänds ju något slags varselljus framåt automatiskt, men jag skulle vilja att även bakljusen gick igång på samma automatik.
När du kör in i en tunnel så tänds halvljusen automatiskt. Om då även bakljusen skulle tändas så kommer bakomvarande tro att du bromsar. Då bromsar bakomvarande bakomvarande osv. och vi får en trafikpropp.

En trafikpropp uppkommer av sig själv när Svenne tror att han/hon kommer fram snabbare om man ligger 10 cm bakom framförvarande fordon. När man kör så nära måste man oupphörligen bromsa och tända bromsljusen. Vi får en trafikpropp!

Svenne kommer aldrig att lära sig att hålla ett lagom avstånd så att man istället för att trycka på bromspedalen bara släpper gasen en stund. Inget bromsljus, ingen propp!

Nu vet ni varför det bildas trafikproppar utan egentlig anledning. Håll avstånd!

• Haha
cpalm
  • Laddar…
S
Såg att cpalm skrattade åt mitt inlägg. Tyvärr ännu en Svenne som inte vill förstå! Synd.
När ni sitter i köer så är det cpalm som ligger näst längst fram och bromsar 10 cm från den främsta bilen!

S StureS skrev:
När du kör in i en tunnel så tänds halvljusen automatiskt. Om då även bakljusen skulle tändas så kommer bakomvarande tro att du bromsar. Då bromsar bakomvarande bakomvarande osv. och vi får en trafikpropp.
Du läste inte TS inlägg eller förstod inte? Han vill ha konstant tända bakljus.

• Gilla
  • Arg
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
S StureS skrev:
Såg att cpalm skrattade åt mitt inlägg. Tyvärr ännu en Svenne som inte vill förstå! Synd.
När ni sitter i köer så är det cpalm som ligger näst längst fram och bromsar 10 cm från den främsta bilen!
Nu är du bara dum, din tolkning av cpalms reaktion är bara din, jag tolkar den annorlunda.

• Gilla
  • Arg
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kane skrev:
Du läste inte TS inlägg eller förstod inte? Han vill ha konstant tända bakljus.
Jag vill väl egentligen lite av varje.
Allt ifrån att kunna få felkoder som en hjälp vid felsökning, att släcka olika löjliga varningslampor, och gärna att kunna programmera om en del av bilens funktioner, t.ex. hur lampor tänds, hur hög ljudvolym det är på blipp från instrumenteringen osv.
Jag fattar att allt inte kommer vara möjligt, vissa saker kräver tillgång till biltillverkarens källkod och deras programmeringsmiljö.

Men så mycket som möjligt som kan göras - är jag ute efter.

S
D Dilato skrev:
Nu är du bara dum, din tolkning av cpalms reaktion är bara din, jag tolkar den annorlunda.
På vilket sätt är jag "dum"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.